I ♥ Visby

6/11/2011

Om jag skulle försöka berätta om vår resa till Gotland. Håll i er för det är ett lååångt inlägg.
I onsdags var vi ett gäng kollegor som packade in oss i två bilar efter jobbet och styrde dem mot Oskarshamn. Där hoppade vi på färjan som skulle ta oss till Visby. Väl på båten hittade vi ett bord uppe på soldäck, där vi dukade upp lite smått och gott.

Vi hade oliver, camembert, blå castello, två färskostar, kex, miniknäckisar, heta räkor, rökta musslor, nötter, päron och tomater. Tja, och så lite vin så klart.

Vi klev av båten i ett alldeles ljummet Visby. Det kändes som när man flyger utomlands och värmen slår emot en när man stiger av planet. Solen var på väg ned över horisonten.

När man stiger ombord på båten kan man checka in sin väska om man vill och sedan hämta den på ett rullband igen. Och tänk där kom en en mycket konstig väska. Hmm... Hattväska kanske ;-)

Eftersom vi kom fram så sent med båten, så blev det inget restaurangbesök utan bara varsin öl från Visby bryggeri. Jag tog en Wisby Kloster, som är ett lite mörkare färsköl. Ta bilder när det börjar bli mörk kräver nästan stativ, men jag tyckte bilden ändå är vacker med ruinen i bakgrunden.

På torsdagen strosade vi runt och kikade i affärer. Det var så lugnt och skönt. Jag har aldrig besökt Gotland när det inte är turistsäsong. Nästan alla butiker var öppna, men inte så mycket folk. Perfekt! Och vi hittade alldeles för mycket allihop... Jag har tittat på så många fina serveringsfat och skålar i keramik, så pass många att jag inte kunde bestämma mig. Helt otroligt var det ingen av dessa kokböcker heller som följde med mig hem. Även om jag var bra sugen :-)

Titta här vilka snuckiga ringar jag hittade! Nu köpte jag ingen av dem, däremot den med en turkos ros som ses i bakgrunden och matchande örhängen.

Vädret fortsatte bjuda på tropiskt klimat och temperaturen steg över 30 grader. Så efter shoppingturen gick vi ned till stranden. Vi bodde på Almedalens hotell som låg precis intill vattnet. Det är byggnaden som ses i mitten på bilden.

Nu var det ju ändå en viss anledning till att vi var ett gäng kollegor som åkte iväg ihop, vi skulle ju springa Vårruset tillsammans. Anita hade fixat fina tröjor till oss: Kirurgkliniken Kalmar alltid på språng!

När man kom i mål fick man medalj och en (!) Lindt Lindorkula. Alla som anmält ett helt lag fick dessutom en picknickkasse som innehöll rökt lax, rökt kalkon, potatissallad, bröd, ost, tomater, morötter, fruktpaj, yoghurt, mörk choklad och cider. Vi satt i solnedgången och mös, tittade på alla barn som badade. Och tänka sig att någon stoppat ned den där "hattväskan" i vår ryggsäck ;-)

Vi har skojat lite med Johanna som var yngst i gänget, för att hon slog kolsyrat vatten i vinet. Nu var det kanske inte för att det var för stark, utan för att hon tycker det är gott med lite bubblor i. När vi hade sprungit klart loppet, så gjorde hon det igen. Denna gång blandades vinet ut med de drycker vi fick i picknickkassen plus Xante som Anita hade i sin lilla plunta. Resultatet blev en mycket god drink, som så klart fick ett passande namn!

Vårruset
Vitt vin
Xante
Cider
Tranbärsjuice

Som ni ser plockade vi även med oss sten från stranden. Som om vi inte hade nog med packning att släpa på...

Kvällen bjöd senare på lite fler drinkar och så dansade vi loss i vinylbaren på Munkkällaren tills benen var som gelé. Sex mycket trötta tjejer kröp ned och sov som stockar. Liten aning slitna och möra i benen traskade vi runt längs Visbys gator på fredagen. Det är en sådan fantastiskt vacker stad.

Så alla ni som ännu inte besökt denna vackra ö - gör det! Det är verkligen som att åka utomlands. Överallt finns rester/ruiner av gamla byggnader blandat med nyare hus.

Tyvärr har jag inga fina matbilder eller några bra restaurangtips att komma med, för det är definitivt inte maten vi kommer minnas från vår resa. Vi åt bara ute på luncherna och då gjorde vi mindre lyckade val av restauranger. Men däremot kan jag rekommendera er att besöka något av ställena som säljer Visbyglass.

Vissa ville smaka på lite fler smaker än vad jag gjorde...

Det kändes som vi varit borta en vecka när vi åkte hemåt igen. Det var ett trött gäng som satt och slumrade i solen på båten hem.

Hej då Gotland, vi ses nästa år igen! För detta måste vi ha som tradition, eller hur tjejer?!

1. Anonym sa...

Självklart blir det tradition, bara ett år kvar!!

Kram Petra

2. Vad härligt ni ser ut att ha haft det och ja, Visby är riktigt härligt!

3. Och här sitter jag med gåshud på hela armarna! Gud vilken trevlig tripp och GOSH vad jag också älskar Visby och Gotland! Det är min plats på jorden antagligen, för jag får ont i hjärtat bara jag tänker på det... Tack för ett fint inlägg!
    Kram Lena

4. Vilken underbar tur till Gotland ni verkar ha haft. Förstår att ni fick semesterkänslor av det vädret!!

5. Vilket härligt inlägg!! Älskar sådana mini-semestrar som känns som en hel vecka. Underbart! Och jag ser ju att jag måste åka till Gotland, sist jag var där var jag 4 år.

6. Ja, Gotland är som bäst utan alla turister och ni ser ju ut att ha haft supermys!

7. Härligt inlägg, alltid lika kul att läsa om resor, långa som korta, som görs här och där.
    Vitt vin blandar vi också ut ibland, dels med cider men även med t.ex sprite, blir lite mer läskande då.
    Och ringen med koppen, så läcker, men hade man vågat använda den utan att vara orolig att den skulle slås av...

8. Gud, vad härligt!! Vilka bilder! Men ringarna var ju superfina!!

9. Vilka härliga bilder. Jag har inte varit på Gotland sen jag var liten men vad sugen man blir på att åka över dit i sommar:)