En liten tripp söder ut

7/20/2011

Hej Hej! Nu är vi hemma igen efter ett par dagar i Karlskrona. Vi styrde helt enkelt bilen mot Barnens Gård när solen sken. Vi brukar ta en tur dit på sommaren eftersom det är ett trevligt ställe som barnen gillar. Där finns lite olika djur som man får gosa med. De hade till och med kattungar! Jag blev så till mig att jag glömde ta kort på de små dunbollarna. Det finns även flera olika hoppborgar och studsmattor samt en stor inte-nudda-marken-hinderbana. Självklart var även jag tvungen att testa min balans. Knuffade ner ett och annat småglin ;-) Okey, jag erkänner, att jag trots fusket inte tog mig runt hela banan.

Lunchen var dock katastrof. Vi har tidigare alltid haft med oss picknick eftersom vi då åkt över dagen. Och det rekommenderar jag att man tar med sig mat. Stället bjuder bara på skräpmat som ingen av barnen tyckte var god. Efter lunchen eller vad vi ska kalla det, roade vi oss i deras vattenland. Tills vi vuxna inte orkade mer...

För övernattning hade vi bokat stugor ute på mysiga Tjurkö och det var så lugnt och skönt att komma dit. Lite kontrast mot ett stimmigt vattenland, minst sagt.

Efter att ha svettats i solen utanför stugorna där det var alldeles vindstilla så behövde vi allihop ett dopp. Det var så skönt, tyckte även jag som är värsta badkrukan.

Både vi och familjen Sjögren hade tänkt samma tanke, att om man tar med sig fryst kött så tinar det under dagen. Hm, nej det gör det inte. Vi fick snabbtina det... Så det tog lite tid innan köttet väl var klart. Särskilt eftersom några (utan att nämna namn) hade med sig en hel stor fläskytterfilé :-)

Men till slut så hade vi en riktigt fin grillmiddag. Vi testade pärlcouscous för första gången (bortsett från när jag provsmakade Camillas matlåda). Jag tycker det var godare än vanlig couscous. Smakar som en blandning av pasta och gnocchi. Barnen kallade dem minikroppkakor. Fast utan fläsk då.

Dagen efter tog vi färjan ut till Aspö, en riktigt mysig idyll ö. Tyvärr som kom regnet och förstörde lite för oss, så vi fick ta skydd inne på Drottningskärs kastellet. Barnen tyckte det var spännande med alla stenvalv. De trodde var enda vrå var en gammal fängelsehåla och hoppades på att hitta skelett.

På kastellet åt vi en fantastiskt god lunch i deras restaurang. Hade vi varit på en barnfri resa hade jag definitivt stannat kvar på trubadurkvällen (jag övervägde det ändå...). Kan bara tänka mig hur mysigt det är att sitt under stenvalven, sippa vin och lyssna på musik.

Allt vi beställde var väldigt vällagat och gott. Att alla barnen renskrapade sina tallrikar säger mycket, till skillnad från lunchen dagen innan. Jag åt en helt perfekt tillagad lax med krispiga grönsaker. Jag orkade inte äta upp all potatis jag även fick till, trots att det var så gott.

Martin och Berra tog varsitt räkberg, jag rätten hette så! Det var just också ett stort räkberg, så stort att killarna knappt orkade alla räkor...

På vägen gjorde vi ett stopp för fika på Café Sött & Salt (hemsidan håller på att uppdateras) i Kristianopel. Ett väldigt mysigt fik, med mycket gott att välja mellan. Dock var det
många fler som tyckte denna regniga dag var som gjord för fika. Utanför finns även en liten inredningsbutik med mycket fint. Så kör ni förbi, gör ett stopp här.

Sista bilden på Berra och Milia visar precis hur det är att semestra med (våra) barn. De vill på något konstigt vis alltid springa lite före och inte alls gå lugnt och stilla och hålla oss i handen...
Väl hemma blir det nu soffläge och en förhoppningsvis bra film.

1. Våra barn äter också hellre "redig" mat än sånt där skräp man får hålla till godo med ibland. Jag tror bara det är inbillning att sånt skulle passa barn bättre. Det är ju vi föräldrar som tvingar i dem skiten. Och en del vet knappt om att det finns annan mat som är mycket godare OCH nyttigare. Det där räkberget hade min som gillat. Och jag med för den delen :)

Men vad säger du, jag kommer nån dag nästa vecka och rensar ditt land så bjuder du på middag? ;)

2. Kör lite längre nästa gång ni är på det här hållet å titta till vår stad också. :)
    Just nu är det festival, men andra veckor är det faktiskt mysigt i Karlshamn, även om matutbudet mest kan liknas vid er lunch-upplevelse på barnens gård. :S

3. Underbart! De små resorna/utflykterna förgyller verkligen! Ha en fortsatt härlig sommar och semester Kram Gourmetmorsan

4. Vilka härliga semesterbilder! Ja, visst är det trist när de ska pådyvla en massor av skräp till de små liven!

5. Vilken mysig tur! Det räkberget hade jag också ätit med glädje. Slurp!

6. Vilken trevlig utflykt ni verkar ha haft, och med god mat så klart. Extra kul blir det så klart att ni varit och besökt mitt kära blekinge :)

7. Det låter som att ni har haft det supermysigt! Blekinge är onekligen en del av Sverige jag har spenderat alldeles för lite tid i - trots att jag bott så nära.

Hoppas du har en fortsatt superfin semester och att solen skiner på Remsan precis varje dag.

Kramar!

8. Ansibecki, du vet inte vad du tar på dig... Mina land är så orensade att vi skulle inte hinna med middagen för du skulle inte hinna klart ;-) Annars brukar jag utnyttja folk och sedan muta dem med mat :-)
    Klart solen kommer skina, vad skulle det annars vara för Remsan-semester!