Minisemester på norra Öland

7/15/2012

För ett par dagar sedan hade vi och en annan familj bestämt oss för att campa på norra Öland. Eftersom två barnfamiljen kan vara tillräcklig cirkus så ville vi inte övernatta på någon camping, än mindre råka hamna framför kamerorna då inspelningen av nya avsnitt i serien Böda Camping pågår förfullt.Så vi åkte norr ut på vinst eller förlust. Första stoppet blev vid Källa ödekyrka där vi strosade runt lite och sedan åkte vidare till Källa hamn för att äta lunch. Vi slog oss ned på den lilla udden som går ut mittemot hamnen och dess fiskestugor.

Det blåste rätt bra tycke de flesta av oss och det var bara när solen kikade fram som jackan kunde tas av. Men liten varmblodig tjej trodde att hon skulle bada, men ångrade sig när hon väl kommit i vattnet. Men på land tyckte hon inte det var kallt direkt.

Det blir lite annorlunda mat när man är på tripp och bara har ett par kylväskor/väskor att förvara allt i. Första dagens lunch blev färdiggrillade kycklingfiléer, kronärtskockshjärtan och majs från konserv, pasta och paprika samt en sås jag rört ihop hemma med matyoghurt, keso, vitlök och basilika i.

Precis som många andra barn har mina utvecklat ett glassberoende under sommarlovet och en lätt glassabstinens började ge sig till känna lagom till att vi närmade oss Sandvik. Efter att glassuget stillats för denna gång lekte barnen en stund på stranden medan vi föräldrar njöt en stund i solen.

Alla barnen utom Lowe badade och verkade tycka att det var skönt. Själv doppade jag bara fötterna och konstaterade att jag gjorde bäst i att hålla mig på land. Det var inte bara barnen som hade svårt att låta bli att inte fylla fickorna av alla dessa vackra stenar.

Hela förmiddagen kändes det som att regnet hade jagat oss och börjat falla  så fort vi satt oss i bilen igen. Så även när vi lämnade Sandvik och vi fortsatte vår resa norr ut och hamnade i Byrum. Där frågade vi  helt sonika i kiosken på stranden om de visste vart vi kunde tälta en natt. -Ja, här längs stranden. Fick vi till svar, så det gjorde vi helt enkelt. En liten bit från kiosken fanns en stor gräsplätt på en höjd ovanför stranden som vi slog läger på. Här står jag och fotar på kanten av gräsplätten som är cirka en meter över stranden.

Innan tälten kom upp och alla saker (mycket packning blir det...) plockades iordning dukade vi upp en del plockmat. Tillsammans hade vi med oss rökta musslor (en återkommande favorit vi aldrig tröttnar på), spianata calabra salami (samma med den), crostini och kex, tapenade och pesto (som jag hade kvar lite av sedan grillmiddagen), blå Castello och en ekologisk getbrie (från Naturens skafferi), lite valnötter och fikonbalsamico. Denna gång var det Linn som lekte matbloggare och hade letat upp drivved, monterade mat och kröp runt i gräset.

Vi vuxna slog upp varsin brassestol och kopplade av i solen. Så underbart att kunna sitta och blicka ut över vattnet.

Barnen kopplade inte av direkt... De badade och gjorde av med lite överskottsenergi :-)

Självklart hade jag packat ned lite bubbel i kylväskan, ett mycket gott vin som jag inte druckit förrut som passade bra till småplocket. Vi hade lagom fått upp tälten och tänt grillen när regnet öste igen. Men efter ett par skurar var det åter fint väder och Martin bjöd på quesadillas. Är så gott!

Förvirrade Emmy hade marinerat lövbiff för att sedan trä upp på spett på plats, men glömt själva pinnarna hemma. Det var inte det lättaste att grilla remsor av lövbiff vill jag lova, men tack vare att marinaden mörar köttet lite så blev det inte torrt i alla fall. Jag hade även hemma blandat riven parmesanost med lite olivolja, strimlad basilika, soltorkade tomater samt valnötter som jag blandade med potatis som jag kokte i trangiaköket. Linn hade med sig en annan sorts potatissallad och så blandade hon en grönsallad på plats med ruccola, gröna oliver och avokado i. En skvätt av Lenas grillsås hade jag också tagit med i en flaska.

Vi fick en skön kväll på stranden där vinden till slut mojnade. Jag vet inte hur många gånger barnen hoppade i och ur sina badkläder under eftermiddagen och kvällen, men sista doppet tog de när solen hade börjat gå ned.

Vår fina hopfällbara och mycket användbara grill (nyinköpt som ni förstår) fick agera brasa på kvällen. Vi hann precis släcka elden och krypa in i tälten när det åter började falla regn, men då mös vi redan i våra sovsäckar. Jag är så glad att vi lånade med oss luftmadrasser för ledbruten blir man ju lite ändå i ett tält. Det är något spöklikt, men mysigt när vinden rycker i tältduken och regnet piskar mot tyget. Fast jag var mest rädd för att någon tvestjärt skulle krypa in i örat och bygga bo.

Vi sov till nio allihop! Det är inte dåligt för två barnfamiljer i varsitt tält. På morgonen åkte tragiaköket åter fram för kaffe måste jag ha till frukost. Jag ångrade att vi inte hade köpt med oss några ägg längs vägen som komplement till smörgåsarna med räkost på.

Efter frukost när vi till slut packat ihop tälten och alla dessa grejer vi släpat med oss så åkte vi till Tujaskogen. Jag har inte varit där på många år och inte efter att två stormar fällt en hel del av träden (tyvärr). Även om skogen fortfarande är mycket vacker.

Andra dagens lunch intogs under tak för då öste regnet fullkomligt ned och valet föll på Sandviks hamnkrog.
Jag var sugen på skaldjur och tog deras vitlöksmarinerade räkspett med ströbröds stekt potatis och tzatziki till. Det var mycket gott!

De andra valde en lite mer klassisk rätt, öländsk lufsa med lingonsylt. Det är en ugnspannkaka som görs på samma smet som raggmunkar och toppas med fläsk antingen innan pannkakan gräddas eller efteråt. Eftersom jag själv inte är så förtjust i raggmunkar så faller inte heller lufsa mig i smaken, även att många hävdar att dessa rätter smakar olika. Men mitt sällskap vi bordet tog tabberas och verkade nöjda.

Vi hade tänkt göra något mer stopp på Öland innan vi styrde bilen hemåt, men det regnade sedan ännu mer och barnen somnade så smått en efter en i baksätet. Trots att det regnade en hel del under vår minisemester hade vi härliga dagar på Öland. Även att jag bor på andra sidan bron så åker jag sällan över till Öland av någon oklar anledning. Hej då Öland, vi ses en solig dag!

1. Hm, eran campingmat ser något lyxigare ut än våran, men å andra sidan var vi på resande fot längre tid om det nu är nåt att skylla på. :)
    Så underbart det låter att tälta på stranden. Att höra vågorna och vakna till solvärme och ett svalknade dopp! Krävs lite värme för det kanske?

2. Anonym sa...

Vilka härliga bilder från er semester ser mysigt ut kram Sofia

3. Jättefina bilder och mysigt verkar ni ha haft det, även om det regnat! Ha det bra!

4. Har ätit i Sandvik för två år sedan, gillade det jättemycket!
    Trots halvdant väder ser det ju helt underbart ut, älskar matbilderna uppdukade i gräsetoch stranden sådär :)
    Bra jobbat med tältsovandet, själv sover jag typ inte alls och vaknar typ 06 när jag sover i tält ;-)

5. Vilken härlig semester! Mini går ju jättebra :-)

Och vilka bilder, Emmy! De är värdiga vilket magasin som helst. Så fina och de berättar verkligen om hela semestern och era upplevelser.

Tack för "kanonreportage" :-)

Kram!

PS Blåser det inte alltid på Öland?

6. Vilka härliga bilder, semester är bra! Har aldrig testat rökta musslor, men det måste jag nog känner jag nu, Tjing

7. Mysig minisemester, alltid kul när man inser att man inte behöver åka så långt för att komma bort. Att ni tältade ändå, all cred till er, det är sannerligen icke min grej. God mat ser ni ut att ha haft! Speciellt rökta musslor blev jag väldigt sugen på nu. Som lite eftermiddagensnacks...

8. Underbart!!! Vilka härliga bilder och ni verkar ju haft ganska så bra väder ändå. Här hos mig regnar det nästan konstant!! Suck!

9. Vilken mysig campingtur :) Ja, hu för tvestjärtar... de vill man inte ha i örat minsann! Öland är så så underbart, säger jag med lite nostalgi. Härliga bilder, i synnerhet den där barnen hoppar mot kameran :)

10. Vilken härlig utflykt och god mat som alltid

11. Är imponerad av maten ni lyckas trixa fram när ni är på tältsemester. Inte illa alls faktiskt! För oss brukar det bli pulvermos och bullens pilsnerkorv ;o)

Kram Malin

12. Vilken härlig camping tur :)

13. Vilken härlig campingtur! Mysigt att campa och leva lite primitivt. Vi pratade löst om att gjort det i sommar men väntar nog några år när O är större.