We went to the wild west

7/06/2012

För någon dag sedan åkte vi till vilda västern, ja egentligen var det till High Chaparral, men det var som att förflytta sig mer än 100 år tillbaka i tiden. Vi klev rakt in i en liten stad full med hus som såg tidsenliga ut. Så följ med to the Wild West om ni törs ;-) Jag har bara tagit med en liten del av allt vi gjorde under denna dag, men det är inga problem att få tiden att gå här. En nöjespark jag verkligen kan rekommendera!
Tyvärr hade jag glömt ladda batteriet till kameran så en del bilder fick jag ta med vår gamla kamera som också dog (helt och hållet...) på resan och med mobilen.

Det fanns alla sorters affärer man kan tänka sig där du handlar en sort på vardera ställe, inga stormarknader som har allt. Så klart köpte man whiskeyn direkt från tillverkaren.

Vissa utav husen såg ut att ha sett sina bästa dagar som jag antar har funnits där från början, när High Chaparral byggdes. Jag minns att vi var här som barn och det är *hrm* ett tag sedan och det visade sig att det började byggas för 45 år sedan. Riktigt sååå gammal är jag inte ännu...

Det fanns en hel del bovar och banditer i staden, men som tur äen flera som höll ordning på dem. Här har Lucky Luke tillfångatagit brödena Dalton till deras förtret. De hade en egen show och under den skrattade alla barnen högt. Ja, vi vuxna också för den delen. Själv blev jag lite nostalgisk, så många utan brorsans Lucky Luke-tidningar jag läste som barn.

Det fanns gott om coola cowboys i staden också, hö hö... Överallt fanns det människor som var klädda som cowboys eller som man minns tjejerna i Lilla huset på prärien och det fanns även finare folk som gick omkring. Men väldigt många besökare hade gått all-in och klätt ut sig, även vuxna alltså, så det var ibland svårt att veta vilka som arbetade där och vilka som var besökare. Några fotade jag i smyg...

Självklart ville vi åka riktigt koltåg genom hela staden och ända ned till Old Mexico. Tåget sjöt och rök precis som vi hoppats. Några av oss i alla fall.

Här är några av de som jobbade på tågsattionen som såg till att vi fick en trevlig resa och räddade våra liv! Det var svårt att låta bli att stirra på alla som arbetade på nöjesparken eftersom alla var så coolt klädda.

Plötsligt stannade tåget och för sent insåg vi att banditer hade hoppas på tåget! Milia trodde det var på riktigt och skuttade så snabbt hon kunde upp i Berra knä. Lowe han satte sig redo med sin revolver.

Som tur är räddade killarna på tåget oss, så kunde lugnt åka vidare (dock med lite hjärtklappning) och med allt silver och guld i behåll.

Det är nog ofrånkomligt att man får en och annan cowboy/cowgirl med sig hem för det finns något för alla smaker ;-) Lowe testade att råna banken och kom ut mycket nöjd med en guld-/chokladpeng!

Vi tog hjulångaren Natchez över Mississippifloden som gick fram i en mysig fart så vi kunde kika på bland annat bisonoxarna som fått en kalv midsommarhelgen.

När vi kom fram till Mexico så var det lika stekande hett och dammigt att vi trodde att vi hamnat där på riktigt.

Här bjöd mexikanarna på en härlig sång- och dansshow. För de som ville fanns det tequiladrinkar, sangria och mexikansk öl att sippa på under tiden.

Vi valde att äta lunch på restaurang Cantinas som hade olika sorters texmexrätter, då vi hade läst en recension där restaurangen hade fått fullt betyg. Riktigt så bra kan jag inte säga att det var, men det smakade mycket gott och alla blev mätta.

Vi besökte även indianbyn för det var en liten tjej som höll på att tjata hål i huvudet på oss efter att ha sett en tjej i indianklänning. Där fanns det även ett litet museum med olika bevarade indiandräkter.

Ansiktsmålning och fjäder var så klart ett måste. Små björntassar blev det bland annat på ena kinden.

Det går inte att åka till vilda västern utan att kika på en riktig västernshow. Oj, så bra den var! Och spännande. Lowes ögon var så stooora kan jag lova.

High Chaparral är tydligen kända för sina stunts och denna killen kastar sig utför på en höjd av 12 meter. Skulle inte vilja ha hans jobb...

När vi sedan borstat av oss värsta dammet och packat in oss i bilen igen så gjorde vi ett stopp i Värnamo. Det var snälla Amy som hade bjudit hem oss på middag för att vi med mätta magar skulle kunna fortsätta vår resa hemåt.

Amy hade förberett isjordgubbste tills vi skulle komma. Så svalkande och gott efter en dammig och het dag i Vilda Västern. Vi blev även bjudna på denna goda indiska gryta som jag var alldeles för hungrig och glupsk att ha sinnesnärvaro att fota. Supergod!

Till efterrätt fick vi en jordgubbs marängsviss. Finns det något godare än maräng, glass och sommarens bär?!
Tack snälla Amy att du och din familj öppnade ert hem och kök för oss! Det blev en fin avslutning på en otroligt rolig dag.

1. Vilken dag! Måste verkligen besöka High Chaparall någon gång. Kanske väntar några år tills O kan uppskatta det.
    Vilken härlig middag Amy bjöd på. Inte förvånad dock!

2. WOW! Jösses, så gammal man är så blir man ju faktiskt sugen på att resa dit och semestra lite. Anki var där som barn och det enda som hon minns är de där stuntmännen som kastade sej ut lite varstans. Misstänker att det förändrats en hel del sen den tiden (inte riktigt 45 år sen men inte långt ifrån:))

Inget dumt stopp att göra åp hemvägen, så gott teet ser ut, och den indiska maten vet vi ju att Amy är mästarinnan på:)

3. Vilken härlig semester tripp, har inte varit på High chaparall men blir lite sugen på att åka dit fast barnen nu är stora.
    Lite skott rädd är jag men det finns ju öronproppar:)

4. Vilken dag! Har nog lite barnasinne kvar för jag blir riktigt sugen på att göra ett besök själv. Allt ser väldigt välgjort ut och verkar välorganiserat. Det enda jag skulle fasa för är väl om det är MASSOR av folk. Får väl passa på när det är lite lågsäsong.

Inget dåligt stopp på vägen hem! Vilken lyx att få glida in hemma hos Amy och ta för sig av allt gott.

Fortsatt trevlig helg och semester önskar jag dig och familjen!

5. åh, vad roligt, jag vill också åka till chappen! fast det kanske kan vänta några år tills den lilla plutten också får ut nåt av det, men det verkar ju absolut vara värt ett besök när man läser och ser dina fina bilder :)

och amys mat skulle jag inte heller tacka nej till, det är fint det här med matbloggskontakter!

6. Ni verkar ha haft en mycket trevlig dag på High Chaparall, vi har oxå tänkt åka dit men det har aldrig blivit av. Nästa år kanske...
    Och vad trevligt att ni åkte inom Amy på lite god mat!!

7. Chappen är verkligen trevlig och vi som har ca 20 min dit (och gratis inträde) brukar åka dit varje sommar. Ett trevligt nöje för kidsen men även för oss vuxna! ;)

Ni är alltid välkomna närhelst andan faller på och om ni har vägarna förbi :) Kram vännen!

8. Tänk, jag har aldrig varit på High Chaparall! Jag var nog för stor när det byggdes och mina barn har aldrig velat åka dit. Ja ja, jag får väl ta mina barnbarn så småningom och åka dit.

Du har tur du, som får äta hos Amy! Hennes mat verkar ju gudabenådad! Fast det gör din också. Kram!