En flyttar in och tre flyttar ut

2/22/2010

Nu är man hemma i vardagen igen efter lite glamour på bortaplan. Helgen har varit kanon, bortsett från den jobbiga resan. Tyckte ändå vi hade barmark långa sträckor, men resan tog dubbelt så lång tid än vanligt. Helt klart en upplevelse att sitta i publiken och se bidragen live! Och visst var det många bra. Nästa år ska vi satsa på finalen :-)
När jag kom hem hade det flyttat in en till hos oss. En kaffemaskin, som är nästan att betrakta som en ny familjemedlem (hrm... enligt en viss person...). Ut flyttar kaffebryggare, espressomaskin och vattenkokare för att ge plats. Så idag har jag njutit av extra gott kaffe. Mmm...
Nästa projekt blir att flytta ut mixer (som jag lyckats köra sönder...), elvisp (som jag håller på att köra livet ur...) och lilla matberedaren för att ge plats åt en köksmaskin. Åh, jag längtar... Hoppas att bakandet ska gå som en dans.

Ja, sen var det ju den lilla surisen som flyttade in i förra veckan. Han har inte mått så bra. Tycker jag har matat honom och haft honom varmt, men jag får återkomma längre fram med bakandet av ett surdegsbröd, tyvärr.

Har ni gjort någon müslin än? Jag tycker jag får göra en eller två satser titt som tätt. Ta vad ni har hemma och blanda det ni gillar. Gillar man vanlig torr müsli är det enklare, men jag vill ju gärna ha den crunchig. Alltså rosta den i ugnen.

~Fiberhavregryn, havregryn, rågflingor och/eller dinkelflingor.
~Hasselnötter, valnötter, mandel, pumpafrön, solroskärnor och/eller sesamfrön.
~Man kan välja att söta eller inte söta. Vill man söta så välj den sötma ni gillar.
~Torkad frukt gillar många att ha i och det finns ju idag en hel uppsjö av. Jag brukar skippa frukten. Det kan man ha i när man tänker äta müslin i så fall. Annars föredrar jag att ha i färsk frukt i naturell yoghurt och äta min müsli med.
~Smaksätt med någon krydda tex pepparkakskryddor, vanilj eller kakaonibs.
Här är två recept man kan variera lite som man vill Kokosmüsli eller Pepparkaksmüsli. Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Hej :)
    Va kul att se Melo live :)
    Är Kristin mkt virrig? Tycker det ser lite så ut i rutan.
    Jag gillar också min crunchig, har lessnat på den köpta, alla sorter smakar tillslut samma tycker jag. Ska testa till helgen att göra en sats müsli tror jag allt.

    Mvh/ Anne
    http://gourmetensmatobak.blogg.se

  2. Vad kul med Melodifestivalen! Visst är det en upplevelse att se det på plats! Jag tycker det har varit lite väl många ballader i år - synd att inte Alcazar gick vidare direkt!
    Satsa på finalen något år. jag har varit på plats i Globen 3 eller om det är 4 gånger, men tyvärr inte i år.
    /SchlagerPinglan

  3. Jag har många gånger tänkt göra min egen müssli men det har liksom aldrig blivit av. Tiden är kanske inne nu ... Gillar också min crunchy btw.

  4. Jag tyckte alla som var med i programmet var så coola. Finalen måste vara en höjdare! Tycker också det ska vara lite sväningare låtar, men gillade ändå Darins låt.

  5. Jag gillade också Darins låt (för att lägga mig i melodifestivalsnacket) jag provade surdegsbröd idag, det blev vetesurdeg. Supergott blev det, men ska bli mer spännande att se hur det smakar i morgon!!! Kram Anna

  6. Vad roligt med egen müsli. Det skulle jag vilja fixa till ngn dag. kokosmusli låter gott. :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.