Buffétider

6/08/2010

Den här tiden på året är en riktig buffétid. Det passar så bra med fräscha, lätta och kalla rätter på en buffé nu i början på sommaren. Sedan tycker jag det rullar på, med midsommar, grillkvällar med knytis och kräftskivor. Och det är bra när man kan förbereda maten eller att den är lättlagad. För vem vill hänga vid spisen om solen skiner, då får man banne mig passa på att njuta. Knytis är perfekt då får man äta en massa olika mumsigheter, men behöver bara bidra med en eller två rätter. Nu har vi inte haft någon buffé idag, men jag behövde lättlagad mat.
Så idag gjorde jag pannkaksrulle, men serverade den kall med räkröra i. Som passar perfekt på sommarens buffébord. Eller så äter man den bara för att det är lätt och gott ;-)


Pannkaksrulle, 10-12 bufféport.
3 ägg
6 dl mjölk
2 ½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Räkröra:
1 ½ kg räkor med skal, som skalas
2 dl creme fraiche
2 dl majonäs
2 krm salt
2 krm svartpeppar
½ tsk pepparrot
1 dl dill
1 röd lök, finhackad
ev. lite pressad citron

Sätt ugnen på 225°. Vispa äggen med hälften av mjölken. Blanda mjölet med bakpulvret och vispa ner det i smeten. Tillsätt resten av mjölken samt saltet. Klä en långpanna med bakplåtspapper och smörj med smör. Häll i smeten. Grädda i ca 15 minuter. Ta ut den och vänd upp den på ett annat bakplåtspapper, låt svalna och dra sedan av det översta bakplåtspappret. Blanda 1 kg av räkorna med resten av ingredienserna till räkröran, bred ut över pannkakan och rulla från långsidan. Servera antingen pannkaksrullen hel på en bädd av grönsallad och strö de resterande räkorna över. Eller skär den i skivor och lägg lite räkor, en citronklyfta och lite dill ovanpå.

3 kommentarer:

  1. jag älskar att hitta roliga varianter på pannkakor - pannkaksrulle är ju grymt! som en rulltårta i matform. typ. ska jag prova!

  2. Den ser inte fel ut! Skulle kunna sätt i mig den bums, då magen så smått börjar kurra... Ser smaskens ut! Ha det gott!

  3. Så gott o kul med en för mig ny variant på räkrulle! Ska jag komma ihåg till jag ska dona med student nästa år! ;)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.