I love focaccia!

6/14/2010

Focaccia är ett perfekt bjudbröd, som man kan fylla med vad man vill. Jag tycker det är gott att strö över lite blandat; oliver, cocktailtomater och fetaost. Eller varför inte grillad paprika eller soltorkade tomater. Denna gången kunde jag inte ha ost i brödet utan valde bara oliver. Färsk rosmarin är ett måste och flingsalt. Så grymt gott att doppa i en kall vitlökssås!
Personligen tycker jag focaccia blir godast på dinkelmjöl, men man får då tänka på att degen ska vara lös så man inte blandar i för mycket mjöl. Och sedan får man arbeta degen lite hårdare, vilket nästan kräver en maskin eller i alla fall elvispens degkrokar.


Focaccia
, 1 långpanna
50 g jäst
7 dl ljummet vatten
2 tsk salt
½ + ½ dl olivolja
15 dl siktat dinkelmjöl
1 dl urkärnade kalamataoliver
alt. annan fyllning se ovan
2 kvistar rosmarin, repade
1 ½-2 tsk flingsalt

Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt, ½ dl olivolja och mjöl. Arbeta degen kraftigt till den känns smidig, den ska vara ganska lös, men slät. Låt degen jäsa under övertäckt i 30– 40 minuter. Sätt ugnen på 225°. Häll ut degen i en pappersklädd långpanna och tryck ut den med mjölad hand. Låt jäsa ytterligare 30 minuter övertäckt. Gör 10-15 hål i degen med ett finger. Ringla över resten av olivoljan och strö över oliver, rosmarin och flingsalt. Grädda mitt i ugnen 25 minuter. Låt brödet svalna lite, skär det i rutor och servera det gärna nygräddat.

5 kommentarer:

  1. Åh jag håller med, focaccia är så himla gott! :)

  2. Jaaaa...vad gott det är!! Och lite roligt bjudbröd!

  3. Anonym sa...

    Mums! Focaccia är ju så gott! Det bra med focaccia är ju också att man kan variera det så mycket. Riktigt mumsigt :-)
    Jag gillar din blogg skarpt! Lust att göra ett länkutbyte? :-)

  4. Jag älskar foccaia men har aldrig kommit mig för att baka det själv, undrar varför egentligen??
    När vi var på bröllopsresa till Tunisien för fyra år sen så kom dom alltid med stora plåtar ner till strandbaren med ungsvarma foccaia på, INTE gott alls... ;-)

  5. Du den ser ju himla good ut. Det vattnas i mun när man ser oliver, salt på det goda brödet.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.