Fläskkotletter i björnbärssås

10/12/2010

Eftersom det nästan känns som jag är uppvuxen på enbart kotletter, vilket inte är helt sant, men det var mycket kött och brunsås, så jag kan erkänna att kotletter är inte något jag lagar särskilt ofta. Det är egentligen synd eftersom det är gott kött. Nu skulle vi i alla fall äta kotletter, men jag var sugen på något annat än brunsås. Har tidigare använd svarta vinbär i sås till stek bland annat, men så mycket svarta vinbär blev det inte i vår trädgård i år. Och de som blev på buskarna åkte rakt in i små barnmunnar En inventering i frysen visade att det fanns gott om björnbär. Ett lager tänkt till smoothies, men några av dem fick bidra till smaksättning av såsen. Och det blev överraskande gott.


Fläskkotletter i björnbärssås, 4 pers.
4-6 fläskkotletter
2 msk vetemjöl
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 morot, fint tärnad
1 gul lök, finhackad
1 lagerblad
5 dl buljong, jag gjorde på kalvfond
2 dl björnbär
1 tsk torkad timjan
vitpeppar & cayennepeppar

Stek morot och lök i smör s det blir mjukt utan att ta färg. Tillsätt lagerblad, buljong och 1 dl av björnbären. Låt såsen sjuda i 10 minuter. Lägg sedan i resten av björnbären och krydda med timjan och peppar. Mixa såsen slät med en stavmixer. Blir såsen för tjock så späd med lite vatten/steksky.
Vänd kotletterna i mjölet och krydda dem med salt och vitpeppar. Stek kotletterna på båda sidor i smör. Låt dem vila en liten stund före servering. Vispa ur pannan med lite vatten, sila sedan ned stekskyn i såsen. Lägg upp kotletterna och slå över såsen, strö över lite timjan och eventuellt några björnbär. Servera tillsammans med potatis och grönsaker.

10 kommentarer:

  1. Låter härligt! Jag är svårt förtjusti bäriga såser men björnbär har jag inte provat i sås än.

  2. Åh så mycket smaskigt det va här!!!
    Jag bor också i småland, men inte så nära Kalmar. Kanske finns fler små orter som kallas Kulltorp;)
    ha de fint!
    Kram Tessan

  3. Låter ju förvånande gott... och jag som har massa björnbär i frysen... då kan de komma väl till pass! Kram Gourmetmorsan

  4. Känner igen det där. Också mycket potatis, brunsås och kött i min uppväxt. Har funderat mycket på om jag ska laga kotlett någon dag men inte kommit till skott. Min sambo tror att det är torrt men jag ska nog övertyga honom

  5. Skulle nog aldrg komma på tanken att ta björnbär i såses gelé brukar jag ofta ha i däremot.

    Hoppas att laxen faller dig i smaken!

  6. Jag kan tänka mig att detta blev gott. Det får mig även att tänka på vinbärskyckling som jag lagar lite då och då. Bifogar receptet ifall du skulle vilja testa!
    http://mor-mia.blogspot.com/2009/11/vinbarskyckling.html

  7. Jag blir full i skratt av din kotlettberättelse. Precis samma sak här, då jag har en vag föreställning om att jag åt kotlett flera gånger i veckan så länge jag bodde hemma. Säkert inte sant, men jag har faktiskt aldrig någonsin förmått mig själv att köpa eller tillaga en kotlett i vuxen ålder.

  8. Aha, så det var denna såsen du menade. Kan förstå att den smakade mer... Bär och frukt gör sej riktigt bra i "tunga" rätter har vi upptäckt, bättre än man kan tro.

  9. Ahhh, nytänkande! I like! Ingen kombo jag spontant skulle komma på, men blev banne mig sugen på att prova :)

  10. Ha ha jag är också uppvuxen på kotlett det var finmat när man var liten och nu känns det som skräpmat... men det kanske faktiskt går att göra något gott med dem... ditt recept ser ju FAKTISKT riktigt gott ut!!

    Kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.