Slutet på Hot cooking med Mr Lobster och Mrs Crab i rollerna

1/19/2013

Som ni såg på Facebook igår njöt vi av skaldjur igår där Mr Lobster och Mrs Crab hade huvudrollerna. Jag köpte en hummer och en krabba nu eftersom jag inte åt någon till nyår och även om jag hade gjort det så brukar jag passa på när de rear ut skaldjur efter helgerna. Vi åt en enkel middag tillsammans med barnen, lurade dem att klockan var mycket mer och föste dem i säng. Nja, inte riktigt. Men när de (väl) hade kommit i säng mumsade jag och maken gratinerad hummer och krabba samt delade en flaska gula änkan. Vi firade inget särskillt, bara att vi älskar både skaldjur och bubbel. Lite firade vi kärleken, detta mirakel som Ranelid skulle ha sagt om han hade varit med. Det är en hel del pill att lyckas få ut så mycket som möjligt av köttet ur skaldjuren, i alla fall krabbans, men det är sååå värt besväret. Oftast brukar jag örtgratinera hummer, ungefär på samma vis som jag gratinerar musslor med i stort sett bara smör, vitlök och färska örtkryddor. Denna gång ville jag testa något annorlunda och fann ett passande recept hos Milla som jag bara gjorde en aning chilihetare, men annars följde. Och hummern blev helt galet god! Även den gratinerade krabban gillade vi skarpt som fick en lite het smak, men av cayennepeppar. Det gratinerade krabbköttet skulle jag kunna tänka mig att servera i små portionsformar tillsammans med ett gott bröd som förrätt. Nu åt vi båda dessa rätter med lite vitlöksbröd och bubbel som kvällsvickning bara för att vi är skaldjurstokar.


Chiligratinerad hummer, 2 förrätter
1 kokt hummer, delad på längden
1schalottenlökar, finhackad
½-1 valfri chili, finhackad (jag tog olika sorter)
½ dl crème fraiche
2 msk vitt vin
½ msk hummerfond
½ msk maizenamjöl
2 msk hackad persilja
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 250°. Klyv hummern på längden genom att sätta knivspetsen mellan ögonen och dela kroppen mitt itu. Räta ut stjärten och klyv även den på mitten (på längden). Knäck klorna med en vanlig nötknäppare så att en sida blir hel. Ta ur köttet ur stjärt och klor. Ta bort magsäcken samt smutssträngen och släng. Skär köttet i små bitar.
Fräs lök och chili i lite smör. Tillsätt crème fraiche, vin, fond och kryddor. Låt puttra ett par minuter. Red med maizenaredning. Blanda i hummerkött och persilja. Fyll hummerskalen med stuvningen och strö över osten. Gratinera i 10 minuter.

Gratinerad krabba, 2-4 förrätter
1 kokta krabba
½ dl majonnäs
1 ½ tsk tomatpuré
1 tsk konjak
1 krm salt
1 nypa cayennepeppar
2 msk hackad färsk dill

Lägg krabban på ”mage” med bakdelen mot dig. Sätt in en knivspets i skarven mellan skalhalvorna och bänd upp. Bänd isär skalhalvorna med fingrarna och lossa dem från varandra. I övre skalhalvan sitter munnen. Tryck på nedåt på ovansidan av munnen, knäck loss munnen och ta bort. Ta loss kött och eventuell rom i övre skalhalvan och spara! Den övre skalhalvan passar bra att använda gratinera krabbköttet i. Ta bort de gråa gälarna som sitter på båda sidor av den undre skalhalvan. Bryt bort mundelar och magsäck från undre skalhalvan. Ta loss kött och rom i mitten på den undre skalhalvan och spara! Dela den undre skalhalvan mitt itu med hjälp av en kraftig kniv. Peta ut allt kött ur de undre skaldelarna med en spetsig kniv eller hummergaffel. Bryt loss klor och ben och dela dem i varje led, krossa klodelarna med en nötknäppare . och peta ut allt kött ur klor och ben.
Rör ihop romkaka och vitt krabbkött med övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar. Fyll krabbskalet med röran eller fördela i små portionsformar. Sätt in i övre delen av ugnen och gratinera i 5-10 minuter.

10 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅH. Det vattnas i munnen på mig. Trots att jag faktiskt just nu är mätt (efter en svenne-tacomiddag, visserligen med quorn men ändå...). Det här hade varit något att plocka fram nu när barnen alldeles strax sover sött i sina sängar :) Ha en riktigt fin kväll!

  2. Har länge varit sugen på att gratinera hummern, har aldrig tillagat hummer. Så det här receptet sparas och ska testas inom kort :) Mums, så gott!

  3. Har aldrig testat men det ser gott ut ;) Klart ni ska fira kärleken, helt underbart ju. Hoppas helgen har varit bra för övrigt, kram!

  4. Här var det massor av godsaker i vanlig ordning! Angående februariresan: Har vi en dejt då eller..??

  5. Ja, det är ju lite jobb när man försöker bli mätt på skaldjur. Men roligt och gott är det ju!

  6. Här har ni en skaldjurstokig till!
    Brukar oftast bara äta skaldjur au naturell, men jäklarns vad sugen på det här.
    Och bubbel till det, lyxigt!

  7. Så otroligt gott med skaldjur. har faktiskt frysta musslor hemma som jag tänkte gratinera med parmesan o lite till men som liksom aldrig blev av.
    Kanske som en tisdagsrätt så där mitt i veckan :)

    Ha det gott/ Lena från make a head food

  8. Åh, skaldjur! Det bästa som finns!

    Jag läser din blogg men har haft så gaaalet mycket att göra att jag inte ens hunnit kommentera. Skickar dig dock en kram här och nu!

  9. "Ett mirakel, så kallas..." tack för den du, nu kommer den att snurra i hövvet:) Men visst ska det firas!
    Vår favoritskumpa på bordet, det var faktiskt den första sortens bubbel vi drack så den har en extra liten hjärteplats för oss.
    Krabba är ett okänt tillagningsterritorium i vårt kök, men hummer... huga så gott det är!

  10. Så gott och lyxigt! Och hur mycket man än njuter av tid med sina barn är det ju lite extra skönt att äta och dricka gott när de sover... Mer bubbel och skaldjur åt folket! Vardag som helg.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.