Västerbottenostblinier

9/08/2013

Jag håller på att bli värsta experten på plättar. I min jakt på att variera barnens frukost har jag testat olika sorters mer mättande plättar som även passar mig fint till både frukost och mellanmål. Så utifrån att ha gjort plättar med keso/kesella med olika smaksättningar, men mest som passat till bär (se även längre ned i inlägget), så ville jag testa en mer matig variant och blandade ned Västerbottenost i smeten och serverade som blinier. Så fantastiskt gott! Hade jag bara haft lite skaldjur eller röd caviar hemma hade det blivit rena lyxlunchen så där mitt i veckan. Satsen kanske låter liten, men dessa mättar mycket mer än vanliga plättar/pannkakor.


Västerbottenostblinier eller ostplättar, 6-8 plättar
2 ägg
250 g keso el. kesella (här bytte jag ut häften mor riven Västerbottenost)
1 msk fiberhusk
lite salt

Mixa ägg, keso och fiberhusk. Vill du ha i riven ost vänder du ned den nu. Klicka ut plättar i en stekpanna eller plättlagg. Stek på medelvärme till plättarna har stannat så pass att de går att vända.
Servera ljumma eller helt avsvalnade tillsammans med crème fraiche, hackad rödlök/gräslök och eventuellt caviar eller räkor/kräftor.

De flesta gånger har jag gjort ostplättar har de serverats med bär. Min favorit är att smaksätta smeten med stött kardemumma och sedan toppa plättarna med kesella och blåbär. Barnen gillar dem bäst nygjorda, då de tycker att de smakar annorlunda kalla och värmda.

6 kommentarer:

  1. Det här måste jag testa! :)
    Låter jättegott! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

  2. låter gott ... ska prova detta man hamnar lätt i "smörgåsträsket"

  3. Älskar blinier och dessa ser riktigt smarriga ut! Har dock aldrig gjort med keso och fiberhusk utan haft mer bovete och spenat etc i mina :) Kul med ett annorlunda tillvägagångssätt.... eller det kanske det inte är? ;) Kram!

  4. Låter mycket gott! Kram

  5. Ost i pannkakor, hur har jag inte kommit på det innan?! Måste testas, låter kanongott!

  6. provade dessa idag riktigt gott

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.