Mingel med lingon

9/16/2011

Idag har Helena och jag pratat om vad man kan använda lingon till, mer än att koka sylt på i P4 Kalmar. Vi bjöd på olika snittar och mumsbitar smaksatta med lingon.Och så här på fredagen passade vi så klart på att bjussa på drinkar, även de med lingon i. Om ni skulle råkat missa oss så hittar ni oss i lyssnararkivet efter kl 11. Så här såg det ut i studion idag.
Jag hade gjort viltsnittar med chèvre och lingon. Eftersom jag fick liten bit getost över så tog jag även med mig små delikatessknäcke och en lingon- och rödlökscumberland till osten.

Viltsnittar med chèvre och lingon, ~20 st.
2 rektangulära tunnbröd
200 g kantskuren chèvre
1 ½ msk riven pepparrot
½ msk flytande honung
1 krm svartpeppar
1 dl frysta lingon
150 g rökt viltkött eller hamburgerkött i lövtunna skivor
1 näve ruccola

Blanda chèvrè med pepparrot, honung och svartpeppar. Bred oströran i ett jämnt lager på bröden. Strö över lingonen. Lägg köttskivor på 3/4 av varje bröd  lämna sista biten tom så att oströran får fästa ihop brödet. Lägg på ett tiotal ruccolablad på varje bröd och rulla ihop till en tät rulle.  Rulla in bröden i plastfolie och lägg dem i kylen 1-2 h före servering. Skär rullarna i cirka 2 centimeter tjocka skivor.

Miniknäckisar med chèvre och lingon- och rödlökscumberland,~20 st
15-20 små delikatess knäcke (jag tog min favorit Yngdens delikatessknäckisar)
100 g kantskuren chèvre
½ dl Ridderheims rödlökscumberland (är en rödlöksmarmelad med smak av jordgubb och rosépeppar)
½ dl frysta lingon

Blanda rödlökscumberland med de frysta lingonen (de tinar sedan). Fördela osten på knäckisarna och toppa med  lingon- och rödlöksröran.

Helena hade gjort jättegod oströra med cream cheese och rårörda lingon och bredde på digestivekex. Mums! Hon tipsade även om att man kan ha i pepparkakskrydda i ostcremen till glöggminglet och även på pepparkakor.
I bakgrunden ses även Helena grymt goda Lingonmojito. Ni hör bara på namnet att den inte kan vara annat än god. Attans att jag ska jobba i helgen, annars hade detta blivit min fredagsdrink.


Jag hade lovat Mari att vi skulle vara snälla mot Anders och inte bjuda honom på för mycket alkohol, så jag tog med mig en alkoholfri variant. Men om man nu vill testa den med mousserat vin istället för läsk, så hittar ni receptet på den här (även den utan alkohol).

Ett tips inför fredagsmyset

9/15/2011

Imorgon är det återigen dags för mig och Helena att sprida matglädje via etern. Den här gången ska vi prata om lingon, men långt ifrån syltkok och annat husmors göra. Ratta in P4 Kalmar imorgon klockan 11 så får ni höra vad vi hittat på! Kan säga så mycket som att det passar lagom till helgen ;-)

Vad som också kan passa till helgen är denna rätt. Jo, jag lovar ni överlever en fredag utan tacos. Hittade receptet hos Allt om mat och går under kategorin enkel festmat där. Så även om man inte vill bjuda några gäster på rätten, så tycker jag att den passar som fredagsmysmat med en glas vin till.
På tal om gäster så blev jag påmind om ett uttryck från min barndom, som jag nästan hade glömt bort (av Kim som är en av mina medtävlande i ÅHK 2011). När man sa att man skulle ha främmat istället för gäster. Jag brukar hoppas på att jag känner mitt främmat, förlåt, mina gäster...


Fylld lövbiff med halloumigratinerade grönsaker, 4 pers.
4 st stora skivor lövbiff
~75 g ölkorv eller liknande, hackad
2 små squash, skivade
4 tomater, skivade
½ + ½ tsk salt
½ + ½ krm svartpeppar
ett par kvistar färsk rosmarin
120 g halloumi, riven (jag hade en på 250 g och så stekte jag resten i bitar)

Sätt ugnen på 225°. Skär lite av squashen i tärningar. Fräs dem i lite olja i en stekpanna. Rör ner korven. Bred ut köttskivorna på en skärbräda och krydda med hälften av saltet och pepparn. Lägg på squashtärningarna och korven. Vik ihop och fäst med en tandpetare eller grillspett. Varva squash- och tomatskivor i en ugnsform eller på en oljad plåt. Krydda med rosmarin och resten av saltet och pepparn. Strö över osten. Droppa över lite olivolja. Stek i mitten av ugnen ca 15 minuter. Bryn köttet på båda sidor i lite olja i stekpannan. Lägg köttet bredvid grönsakerna och låt det steka med de sista 2 minuterna. Garnera med extra rosmarin.

Vänsterprassel i köket

9/14/2011

Mårtenssonarna skrev om äktenskapet mellan lax och spenat, men jag tror banne mig den där spenat har varit ute och vänstrat. För här i vårt kök har han fjäskat in sig hos ett par spättor! Inte så att vi är för vänsterprassel, men vi tyckte det blev ett väldigt trevligt snedsteg. Så utan att verka allt för positivt inför framtida otrohet, så tycker jag ändå att den där spenaten är värd att komma ut och träffa andra ibland. Om han sköter det snyggt kanske jag rent av presenterar honom för någon smalare pasta. Fast då kanske fru lax får följa med. Jag får se. Som sagt, om han sköter det med stil så kanske...


Limespätta med spenat, 4 pers.
600 g rödspätta
½ + ½ tsk salt
½ + ½ krm vitpeppar
200 g fryst spenat
2 dl crème fraiche
1 lime, saft och rivet skal
1 msk honung
200 g körsbärstomater, ev halverade

Sätt ugnen på 200°. Krama vätskan ur spenaten och lägg den i en ugnsform. Krydda fiskfiléerna med halva mängden salt och peppar. Rulla ihop dem och lägg ovan på spenaten. Blanda crème fraiche med limesaft och skal samt honungen. Klicka ut crèmen ovanpå fisken. Lägg körsbärstomater runt fisken. Tillaga i ugnen i ca 20 minuter.
Vi åt fisken tillsammans med kokt brysselkål med smör och barnen fick även potatis.

Choklad i maten

9/13/2011

Nu tänker jag inte på desseter med choklad i utan att krydda middagen med choklad. Jag har testat att både ha mörk choklad i grytor och rödvinssås, bland annat denna från ICA, som jag varmt kan rekommendera. Det man ska tänka på om man vill krydda med choklad är att använda en bättre mörk choklad.  För i dessa finns den liten aning bittra smaken som jag tycker gör det gott med choklad i mat. Det behöver inte vara den allra dyraste, men som i de flesta fall får man vad man betalar för. Som tex Marabou premium dark 70 %, där man kan läsa på innehållsförteckningen att det är mörk choklad med mörk chokladfyllning, så som ni förstår är inte hela kakan av samma sort. Bryt den i bitar så ser ni. Blockchoklad eller mjölkchoklad skulle jag nog inte heller ta till, spar dessa till en dessert istället. Däremot kan man använda sig av kakao om man inte har mörk choklad hemma.

Bönchili med mörk choklad, 4 pers.
300 g bacon, strimlat
300 g chorizokorv, i slantar (ta helst en riktigt köttig spansk variant istället för grillsorterna som finns)
1 gul lök, hackad
1 röd lök, hackad
3 vitlöksklyftor, hackade
3 msk tomatpuré
1 msk spiskummin
1-2 tsk chipotlepasta (det är en rökt chilipasta, men går att ersätta med sambal oelek)
5 dl köttbuljong
20 g mörk choklad
350 g valfria bönor (avrunnen vikt)
färsk timjan

Stek baconet i en torr stekpanna tills den får lite färg. Tillsätt sedan korvslantarna och stek allt ytterligare någon minut. Stek löken i olja i en gryta, så den blir mjuk utan att ta färg. Tillsätt tomatpuré, spiskummin samt chilipasta och låt det fräsa med löken någon minut. Slå i buljongen och lägg i chokladen. Vänd ned bönorna, bacon och korv. Toppa med timjan.
 

Kycklingpanna med citrus och rosmarin

9/12/2011

Ni vet sedan tidigare att jag gillar citrusfrukter i matlagning och i kakor. För att inte nämna drinkar... Tycker att de ger en härlig fräsch smak till det mesta. Kyckling ihop med citron, vitlök och örter är inget nytt, jag har bland annat tidigare gjort Jamie Olivers citronkyckling. Denna gång blev det en enklare variant som passar bra en vardag som denna och kan serveras direkt ur pannan. Godast med ett par skivor färskt bröd till att doppa i skyn. Och glöm inte att äta upp vitlöksklyftorna, de blir milda och fina när de puttrat med en stund.


Kycklingpanna med citrus och rosmarin, 4 pers.
600 g benfritt kycklingkött, är det stora filéer så dela dem på längden
1 tsk salt
1 citron, skivad (helst eko eller väl tvättad)
1 lime, skivad (helst eko eller väl tvättad)
3 schalottenlökar, hackade
1 hel vitlök, delad i klyftor fast oskalade
1 hönsbuljongtärning
2 msk flytande honung
2 dl vitt vin (går bra med matlagningsvin)
ett par kvistar färsk rosmarin

Hetta upp ett par matskedar olivolja i en stekpanna. Stek citron- och limeskivorna snabbt på båda sidor och lägg åt sidan. Lägg i kycklingbitarna och stek dem runt om, salta. Tillsätt lite mer olivolja samt den hackade scharlottenlöken och vitlöksklyftorna. Smula ned buljongtärningen, ringla över honungen och slå över vinet. Lägg på citrusskivorna samt rosmarin och låt allt eftersteka 5-10 minuter. Kontrollera att kycklingen är genomstekt.
Servera tillsammans med något att suga upp den goda skyn med, ris, potatis eller bröd.

Middag med höstens smaker

9/11/2011

Tack för alla snälla hurra-rop. Nu tror jag väl inte att jag kommer hamna bland de fyra som sedan kommer stå på scenen på Hamburger börs. Vilket jag för övrigt antagligen inte skulle våga... Men det är kul att kommit så här långt.

Ja, hur blev då min höstiga middag? Låter lite trist med höstig mat, men jag tycker det blev en hyvens 3-rätters som inte alls blev murrig. Gästerna verkade riktigt nöjda, både stora som små. Roligast är det att tillfredsställa de yngre gästerna, för de är oftast hårdast kritiker och väldigt ärliga. Men som sagt maten verkade gå väl hem även hos dem.


Före maten drack vi vuxna drinken autumn cowberries. Och de små fick lingondricka blandat med sockerdricka, inte fel det heller. Bara ett av barnen stod över drink. På frågan om han ville ha något att dricka fick jag svaret: -Crazy frog nej. Okey... Hm... Kände mig som de 40 år jag snart är ;-)


Istället för förrätt fick barnen crostini toppade med kantarell-cream cheese, rostade pinjenötter och timjan.
Vi vuxna åt låtsas carpaccio med bresaola, rödbetor, kantareller och västerbottenost. Mycket gott blev det tycker jag.


Carpaccio på bresaola med rödbetor, kantareller och västerbottenost, 6 pers.
3 rödbetor
100 g förvällda kantareller (tar du färska dubblera mängden)
70 g pinjenötter
70 g ruccola
70 g västerbottenost
~200 g bresaola, 24 tunna skivor
olivolja
salt och grovmalen svartpeppar

Koka rödbetor mjuka, spola dem i kallt vatten och gnit av skalet. Låt dem svalna och hyvla dem tunt med en mandolin eller osthyvel före servering.  Hetta upp en stekpanna utan matfett och stek svampen torr. Tillsätt smör och stek i ytterligare några minuter. Rosta  pinjenötterna i en torr panna (utan fett) tills de fått lite färg. Lägg åt sidan.
Vid servering: Lägg ut rödbetsskivorna på tallrikar. Bred ut bresaolaskivorna över. Lägg på ruccolablad och svampen. Hyvla västerbottenost över. Ringla över olivolja samt salta och peppra. Strö över pinjenötter.

Till varmrätt serverade jag helstekt fläskytterfile med kantarell- och konjakssås och toppad med stekt bacon samt till det ost- och kesotoppad potatis. Receptet på potatisen hittar ni här. Jag uteslöt sesamfröna och skulle haft på hackade valnötter, men missade det.



Fläskytterfilé med kantarell- och konjakssås, 8 pers.
400 g förvällda kantareller
2 fläskytterfiléer
2 schalottenlökar
2 pkt tärnad bacon
3 dl svampspad alt. vatten
1 dl konc. kantarellfond
1 dl konjak
1 msk kinesisk soya
3 dl vispgrädde
2 dl créme fraiche

Knaperstek baconet och lägg åt sidan på hushållspapper. Stek 1/3 av kantarellerna i baconfettet.
Peppra fläskytterfiléerna runt om. Bryn filéerna runt om i smör och låt dem sedan steka klart i ugnen på 225° (tillsammans med potatisen).
Stek scharlottenlöken i smör. Tillsätt resten av kantarellerna och stek tillsammans med löken. Slå i  svampspad, fond, konjak och soya, låt koka några minuter. Vispa ned grädde samt crème fraiche och låt såsen koka lite till. Skär upp fläskytterfiléerna i skivor och lägg ned i såsen, strö över bacontärningarna och den stekta svampen.

Lowe tyckte som vanligt att vi skulle bjuda på glasstårta, så jag funderade först på lingonparfait, men valet föll istället på klassiska lingonpäron med kanelgrädde.

Lingonpäron, 4-8 pers.
8 hårda päron (mina var lite mindre)
500 gram lingon
3 dl strösocker
3 dl vatten
1 kanelstång
1 vaniljstång, delad och fröna urskrapade

3 dl vispgrädde
malen kanel

Koka lingon, socker och vatten i en kastrull i 15 minuter. Sila bort lingonen genom en sil och spar sockerlagen för att koka päronen i. Skala päronen men låt stjälken sitta kvar. Koka päronen mjuka i ca 30 minuter i den avsilade sockerlagen tillsammans med kanelstången och vaniljstång samt frön. Häll upp de kokta päronen tillsammans med sockerlagen i ett tätt kärl och låt stå svalt, gärna över natten. Servera med vispad vispgrädde och pudra över lite malen kanel.

Wihoo!!

9/09/2011

Äntligen fredag! Ska ni också slänga upp fötterna på soffbordet och slå på TV:n för en avslappnad kväll? Det blir inte många knop från min sida kan jag säga. Jag tänker sippa fredagsdrink och planera morgondagens middag. Vi får gäster och jag funderade på en höstig meny, men ändå inte så där höstmurrig utan jag skulle vilja ha fräscha rätter. För egentligen är det väl sensommar ;-) Men jag förstår på sökningarna bland recepten på bloggen att många är sugna på höstrecept. Mitt recept på trattkantarellsoppa toppar sökningarna just nu.  Men innan jag ska sjunka djupt ned bland soffkuddarna, så provblandar jag just nu här hemma lite drinkar. Tror att det blir denna drink som får stoltsera som välkomstdricka imorgon.



Autumn cowberries
1 del lingondricka, typ Jokk
1 del mousserat vin (jag tog Prosecco la Robinia som också är väldigt god som den är)
Frysta lingon
Lite mynta

Blanda lika delar väl kyld lingondricka och mousserat vin i champagneglas. Lägg i lite frysta lingon och ett par myntablad.

Vill ni veta något annat kul? Ja! Ja! Ja! Jag är en av de 25 finalisterna i Årets Hemmakock 2011!!! Snart får ni veta vilket som var mitt bidrag.