Juldesserter och julgodis

12/08/2010

Nu var det ju så att Helena var med mig i radion och var vore ett program då utan underbart goda desserter?! Helena är queen of desserts. Och så klart såg hon till att där fanns två olika. Innan programmet hade hon förberett en vackert gul, mjuk och len, lagom söt alldeles alldeles underbar saffransparfait. Gör den till uppesittarkvällen eller byt ut ostkakan eller vad ni nu äter på julaftonskväll. Jag hade före programmet rostat (läs bränt lite grand) nötter i ugnen som skulle sprida juldofter..., men vi testade även att rosta dem i en stekpanna (bytte ut honung och farin mot 2 msk florsocker och använde naturella nötter).
Som om detta inte vore nog, så gjorde Helena en lingon- och pepparkaksmousse i programmet. Även detta en perfekt dessert i adventstider. Som Mari sa: "Den bara smälter i munnen". Jag kan skriva under på att den även är god fryst.


Helena hade även gjort lakritskolor som hon doppade i mörk choklad och toppade med flingsalt. Oh my gosh! Kolorna har en precis lagom smak av lakrits som blir så god tillsammans med chokladen och saltet. Skippa inte saltet för det sätter en god tvist på kolorna.
Här håller vi på att doppa godis, som sedan fick stelna i vinterkylan för att sedan skäras till lite snyggt.



Mitt bidrag till de sötare inslagen blev müslikulor som vi doppade i olika sorters choklad. Dessa är en av min makes favorit julgodis. Man kan använda vilken müsli man vill, men jag brukar ta pepparkaksmüsli om vi har det.

Det har blivit så populärt med cake pops och jag hade fått tips av en kollega att göra dem med Ballerinakex med smak av pepparkaka och det visade sig var en riktigt hit. Det är många på mitt jobb som skriver under på det ;-)

Cake pops, ca 15 st
1 pkt kex med fyllning, tex Ballerina (ev med smak) el. Oreo
100 g Philadelphiaost
100 g valfri choklad
ev. strössel

Mixa kexen till en smulig massa och blanda sedan ihop med philadelphiaosten. Rulla bollar av smeten och låt dem gärna stå en stund i kylen innan de doppas i den smälta chokladen.
Vi hade tänkt att sticka ned pinnarna med cake pops i en oasis och vira lite juligt rött papper runt, men nej, det gick inte så pinnarna hamnade i ett glas.



Jag hade även testat att fylla ikeas isformar i silikon med smält choklad och blandade nötter (de syns i glasskålen på fot). Till nästan en form (12 chokladbitar) behövdes 200 g choklad och ca 25 g nötter. Jag tog 50/50 mjölkchoklad och 70%-ig mörk choklad.
Denna gång blev det riktigt fina chokladbitar, men förra året testade jag något annat godis som jag sedan fick skopa ur med ett litet kuljärn...

Glöggmingel i bistron på radion

12/07/2010

Här kommer lite bilder från gårdagens radiosändning. Vi hann med en hel del under dessa tre timmar. Ja, nu pratade inte vi hela tiden. Det hade kanske varit lite väl bra :-) Men vi tillbringade tre timmar i mitt kök och fixade lite olika juliga saker som man kan mumsa på. Barnen lyssnade på oss hemma hos mormor och morfar. Lowe tyckte jag lät lite konstig, men ändå som en prinsessa, hur nu de låter...
Här har ni de sötaste julstämningsspridarna! Jodå, jag hade också förkläde på mig, men jag har vikt ned det i midjan som proffskockarna gör ;-)


Glögg hör så klart julen till. Vi gjorde lite olika tillbehör som kan passa bra till glöggminglet. Istället för att bjuda på den (numera) klassiska ädelosten på pepparkaka, så gjorde vi ostbollar till glöggen istället. Några med smak av chèvre och några med smak av ädelost, som vi rullade i hackade valnötter respektive krossade pepparkakor. Här är Helena i full gång.



Chèvrebollar med valnötter/Ädelostbollar med pepparkakor, 10-15 st
100 g chèvre/ädelost
50 g philadelphiaost (alt. kesella el. mascapone)
½-1 dl hackade valnötter (beror lite på hur stora bollar man gör)/krossade pepparkakor

Mosa osten med en gaffel och blanda sedan med färskosten. Rulla små bollar av smeten och rulla sedan dessa i valnötter alt. pepparkakskross.
Vi rostade nötter på två olika sätt, både i ugnen och i en stekpanna. Jag hade hittat en färdig nötmix med cashewnötter, jordnötter, mandel och macadamiennötter. Dessa nötter var redan saltade med havssalt men fick även en smak av pepparkaka, som ett tilltugg till glöggen eller drinken.



I bakgrunden kan ni skymta de rostade nötterna med smak av pepparkaka.



Rostade pepparkaksnötter
100 g valfria nötter
1 msk flytande honung
½ msk farinsocker
1 tsk pepparkakskrydda (alt 1½ krm vardera av ingefära, nejlika och kanel)
½ krm malen kardemumma

Sätt ugnen på 150°. Lägg nötterna på en pappersklädd plåt. Ringla över honungen, strö över farinsocker och kryddorna. Rosta nötterna mitt i ugnen tills de fått lite färg. Låt svalna före servering.


Jag och Mari in action. Som om jag inte gjort annat, ha ha...

Det hela avslutades med att vi tillagade glöggmarinerade kycklingvingar och serverade tillsammans med en vintrig och färgglad sallad.


Glöggmarinerad kyckling, 4 pers.
1 kg kycklingdelar med ben el. 500 g benfri kyckling
2 dl vinglögg
2 msk kinesisk soya
2 msk riven ingefära
2 vitlöksklyftor rivna
1 msk farinsocker
1 röd chili, strimlad/hackad
2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Blanda alla ingredienser till marinaden och lägg tillsammans med kycklingen i dubbla plastpåsar över natten.
Sätt ugnen på 200°. Lägg kycklingen i en ugnsform och tillaga i ugnen i 20-30 minuter.


I salladen hade vi strimlad rödkål, babyspenat, rödlök, apelsin, grantäpple, valnötter och chèvreost. Ringlade över lite crema di balsamico med smak av fikon.


Och med glädje har jag idag kunnat konstatera att bloggtjuven har passerat vidare till blogghimlen! Lämnade en väldigt sur kommentar igår...
Här hittar ni fler bilder och kan även lyssna på vår trevliga förmiddag. Jag ska själv försöka lägga upp resten av mina bilder imorgon med julgodiset och Helenas goda desserter. Hon kan hon...

Julstämning

12/06/2010

Idag har Helena och jag (som ni vet) fixat diverse julgotter och försökt sprida lite julstämning via etern. Och det gick riktigt bra. Vi behövde inte plocka fram ett enda plåster eller ringa brandkåren heller :-) Visst... jag slabbade ned ett skåp och köksgolvet med marinad, men det var inte under sändning, puh! Så efter tre timmars kockande ihop var vi och Mari (programledaren) ganska mätta skulle man kunna säga. Då hade vi hunnit med att chokladdoppa kolor och lite annat godis, rosta nötter, trilla ostbollar, vispa ihop dessert, fixa julsallad och glöggmarinerad kyckling. Mer om detta imorgon.



Här kommer ett superdupermega bra jultips. Hej då vidbränd julgröt! Adjö julgröt som kokar över! Adios julgröt som ska passas på spisen! Jag fick nämligen veta att man kan göra gröten i ugnen. Varför har ingen berättat det tidigare?! Fungerar hur bra som helst. Man blandat helt enkelt alla ingredienser i en ugnsform och sätter in i ugnen. Behöver inte ens röras om eller tittas till.
Hos fina Frostrosor hittar du receptet. Jag bytte ut ett par dl av mjölken mot vispgrädde dock och tog ca 25 g smör i. Vill ha gröten riktigt krämig.

Jag fick ett mail av en av mina gulliga läsare som gav mig en smärre chock! Hon hade hittat en blogg och där fann jag nämligen en massa av mina inlägg från bloggen kopierade rakt av! Mina texter och mina bilder fast de hade bytt namn! Jag hittade även texter och bilder från andra matbloggar som också kopierats. Jag kan inte med ord beskriva vad jag känner för denna person...

Julpyssel

12/04/2010

Hur har ni det med julpysslandet? Luktar det gott i ert kök? Själv får jag erkänna att jag inte kommit igång med varken bakandet eller godiset. Julkänslan har hittills fått avspegla sig i maten. Men på måndag blir det andra bullar, då kommer Helena hem till mig. Då ska vi göra julgodis och lite som kan vara gott till glöggen. Om ni också vill bli inspirerade så ska ni lyssna på Sveriges Radio Kalmar P4 mellan kl. 10-13. Så är det bara att hålla tummarna att vi lyckas utan att brandvarnaren går igång. Det är två klantiga tjejer som ska kocka ihop, hi hi... Men visst det är julmysigt det också, kola som blir så hård att tänderna lever farligt, choklad som ska smältas som blir alldeles grynig, brända pepparkakor, tryffel som inte vill stelna.... Ja, ni vet det där julgodiset som gud glömde, men som man själva aldrig glömmer ;-)


Här kommer något enkelt och jättegott. Koka upp glögg, lägg i färska fikon skurna i klyftor, låt dem koka någon minut. Servera dem på en pepparkaka tillsammans med en krämig ädelost och en halv valnöt. Och slå lite glögg i muggarna så klart!

Nyförälskade kräftstjärtar

12/03/2010

Det låter väl som perfekt mysmat. Inte bara förälskade, utan nyförälskade. Mmm som i mmmys :-) Och det blev väldigt gott, men ni vet ju hur det är med pasta och mig. Vi rockar inte riktigt... Jag skulle däremot kunna tänka mig att göra såsen och fylla små tunnbrödskorgar och servera som förrätt eller bara toppa lite sallad med den. Min pastaälskande make höll dock inte med mig. Testa själva vad ni tycker. Här finner ni även ett vegetariskt alternativ på receptet.


Nyförälskade kräftstjärtar, 2-3 pers. (el. 4 förrätter)
250 g kräftstjärtar (frysta är bättre än på burk)
250 g färska champinjoner, skivad
2 dl crème fraiche
½ dl gul lök
, finhackad
½ dl hackad persilja
½ msk vitvinsvinäger
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk torkad dragon
1 msk konjak

Stek svampen i en torr stekpanna några minuter. Rör ner resten av ingredienserna utom kräftor och konjak. Låt såsen koka upp och lägg sedan i kräftorna och skvätt i konjak. Servera med färsk pasta och sallad. Eller enligt förslagen ovan.

Trevlig helg! Passa nu på att vintergrilla, fyll termosen med något varmt att dricka, åk pulka, gör snöänglar och snölyktor. Vem vet när tant tö kommer...

Färgglad mat i mörkret

12/02/2010

Jag vet att det är underbart att det snöar och snön lyser verkligen upp i mörkret. Men... jag blir tokig samtidigt! Jag kan inte cykla och jag är van att trampa fram vart jag vill (okey Berra tycker att jag trampar fram lite väl våghalsigt i trafiken, ja ja...). Och detta skottande! Vi har jagat snöslunga. Vet ni hur hett eftertraktade snöslungor är just nu? Vääääldigt. Om vi bokar en nu, kan vi om vi har tur få den i mitten si så där slutet på januari!! Så detta innebär skotta... skotta... skotta...
Så färdig klagat. Här är en rätt som också lyser upp i mörkret. Wokat piggar alltid upp den mest slöa, jag lovar.


Färgglad kycklingwok
, 4 pers.
4 (inner)kycklingfiléer
2 paprikor, strimlade
2 morötter, strimlade
2 stjälkar selleri, strimlade
1 gul lök, strimlad
100 g färska champinjoner, i skivor
1 msk sesamolja
2 msk rapsolja
salt och svartpeppar
300 g äggnudlar

Woksås:
2 dl vatten
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk färsk ingefära, riven
1 msk kalvfond
½ dl japansk soya
½ kruka basilika, strimlad

1 dl mandel, skållad, skalad och hackad

Blanda ihop ingredienserna till såsen. Woka kycklingen och grönsakerna och i omgångar i oljan, krydda med salt och peppar. Blanda med nudlarna och häll över såsen. Strö över hackad mandel.

Födelsedagsmiddag

12/01/2010

Lagom till jag skulle ha födelsedagskalas så fick jag ett tips av Lill-Ingrid, en av mina läsar, på ett recept och tänkte att detta testar vi till min födelsedag. Vilket visade sig vara jättegott! Så pass gott att alla tog om flera gånger. Jag hade lagat till 12 personer, men jag skulle snarare säga 8...



Fläskfilé rosé, 4-5 pers.
600 g fläskfilé
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
1 gul lök, finhackad
2 dl crème fraiche
1 dl vatten
2 msk chilisås
1 ½ msk rosépeppar
½ msk Worcestersås
½ msk kinesisk soja
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk kalvfond
hackad persilja

Sätt ugnen på 225°. Putsa filén och skär den i skivor. Bryn i omgångar i smör och krydda med salta och peppar. Lägg köttet i en ugnsform. Fräs lökhacket i en panna, blanda ned övriga ingredienser utom ½ msk rosépeppar och persiljan. Rör om och låt koka några minuter. Slå såsen över köttet, strö över resten av rosépepparn samt hackad persilja. Sätt in i ugnen i 15 minuter.
Eller så steker du köttet och slår såsen över direkt i pannan och låter koka 5 minuter om ni inte är så många.


Till detta åt vi ugnsrostade rotfrukter; potatis, sötpotatis, orange morot, gul morot, lila morot, röd morot, palsternacka och squash.


Och en sallad med ruccola, rödkål, tomater, mango, sugarsnaps och valnötter. Testade fikon balsamvinägern, som var god, men jag hade förväntat mig mer.


Till dessert blev det bästa cheesecaken fast jag bytte ut digestivekexen mot mixade pepparkakor och serverade den tillsammans med apelsin smaksatt med lite sirap och stjärnanis (fick marinera ihop i ca 4 timmar).


Min mamma hade med fasa ;-) hört hur jag berättade i radion hur jag står och slabbar ned mig i köket helt utan klass (läs utan förkläde). Och inte nog med det så får hon reda på att mina kollegor tycker jag ska kocka i ett av landstingets plastförkläden - nähe! Så mamma inhandlade helt enkelt en fint förkläde med matchande grytlappar till. Så nu kan jag fortsätta slippelislabba med med lite stil. Tack mamma och alla andra för de fina presenterna!