Juldesserter och julgodis
12/08/2010
Nu var det ju så att Helena var med mig i radion och var vore ett program då utan underbart goda desserter?! Helena är queen of desserts. Och så klart såg hon till att där fanns två olika. Innan programmet hade hon förberett en vackert gul, mjuk och len, lagom söt alldeles alldeles underbar saffransparfait. Gör den till uppesittarkvällen eller byt ut ostkakan eller vad ni nu äter på julaftonskväll. Jag hade före programmet rostat (läs bränt lite grand) nötter i ugnen som skulle sprida juldofter..., men vi testade även att rosta dem i en stekpanna (bytte ut honung och farin mot 2 msk florsocker och använde naturella nötter).
Som om detta inte vore nog, så gjorde Helena en lingon- och pepparkaksmousse i programmet. Även detta en perfekt dessert i adventstider. Som Mari sa: "Den bara smälter i munnen". Jag kan skriva under på att den även är god fryst.
Helena hade även gjort lakritskolor som hon doppade i mörk choklad och toppade med flingsalt. Oh my gosh! Kolorna har en precis lagom smak av lakrits som blir så god tillsammans med chokladen och saltet. Skippa inte saltet för det sätter en god tvist på kolorna.
Här håller vi på att doppa godis, som sedan fick stelna i vinterkylan för att sedan skäras till lite snyggt.
Mitt bidrag till de sötare inslagen blev müslikulor som vi doppade i olika sorters choklad. Dessa är en av min makes favorit julgodis. Man kan använda vilken müsli man vill, men jag brukar ta pepparkaksmüsli om vi har det.
Det har blivit så populärt med cake pops och jag hade fått tips av en kollega att göra dem med Ballerinakex med smak av pepparkaka och det visade sig var en riktigt hit. Det är många på mitt jobb som skriver under på det ;-)
Cake pops, ca 15 st
1 pkt kex med fyllning, tex Ballerina (ev med smak) el. Oreo
100 g Philadelphiaost
100 g valfri choklad
ev. strössel
Mixa kexen till en smulig massa och blanda sedan ihop med philadelphiaosten. Rulla bollar av smeten och låt dem gärna stå en stund i kylen innan de doppas i den smälta chokladen.
Vi hade tänkt att sticka ned pinnarna med cake pops i en oasis och vira lite juligt rött papper runt, men nej, det gick inte så pinnarna hamnade i ett glas.
Jag hade även testat att fylla ikeas isformar i silikon med smält choklad och blandade nötter (de syns i glasskålen på fot). Till nästan en form (12 chokladbitar) behövdes 200 g choklad och ca 25 g nötter. Jag tog 50/50 mjölkchoklad och 70%-ig mörk choklad.
Denna gång blev det riktigt fina chokladbitar, men förra året testade jag något annat godis som jag sedan fick skopa ur med ett litet kuljärn...
Som om detta inte vore nog, så gjorde Helena en lingon- och pepparkaksmousse i programmet. Även detta en perfekt dessert i adventstider. Som Mari sa: "Den bara smälter i munnen". Jag kan skriva under på att den även är god fryst.
Helena hade även gjort lakritskolor som hon doppade i mörk choklad och toppade med flingsalt. Oh my gosh! Kolorna har en precis lagom smak av lakrits som blir så god tillsammans med chokladen och saltet. Skippa inte saltet för det sätter en god tvist på kolorna.
Här håller vi på att doppa godis, som sedan fick stelna i vinterkylan för att sedan skäras till lite snyggt.
Mitt bidrag till de sötare inslagen blev müslikulor som vi doppade i olika sorters choklad. Dessa är en av min makes favorit julgodis. Man kan använda vilken müsli man vill, men jag brukar ta pepparkaksmüsli om vi har det.
Det har blivit så populärt med cake pops och jag hade fått tips av en kollega att göra dem med Ballerinakex med smak av pepparkaka och det visade sig var en riktigt hit. Det är många på mitt jobb som skriver under på det ;-)
Cake pops, ca 15 st
1 pkt kex med fyllning, tex Ballerina (ev med smak) el. Oreo
100 g Philadelphiaost
100 g valfri choklad
ev. strössel
Mixa kexen till en smulig massa och blanda sedan ihop med philadelphiaosten. Rulla bollar av smeten och låt dem gärna stå en stund i kylen innan de doppas i den smälta chokladen.
Vi hade tänkt att sticka ned pinnarna med cake pops i en oasis och vira lite juligt rött papper runt, men nej, det gick inte så pinnarna hamnade i ett glas.
Jag hade även testat att fylla ikeas isformar i silikon med smält choklad och blandade nötter (de syns i glasskålen på fot). Till nästan en form (12 chokladbitar) behövdes 200 g choklad och ca 25 g nötter. Jag tog 50/50 mjölkchoklad och 70%-ig mörk choklad.
Denna gång blev det riktigt fina chokladbitar, men förra året testade jag något annat godis som jag sedan fick skopa ur med ett litet kuljärn...







