Färgglad mat i mörkret

12/02/2010

Jag vet att det är underbart att det snöar och snön lyser verkligen upp i mörkret. Men... jag blir tokig samtidigt! Jag kan inte cykla och jag är van att trampa fram vart jag vill (okey Berra tycker att jag trampar fram lite väl våghalsigt i trafiken, ja ja...). Och detta skottande! Vi har jagat snöslunga. Vet ni hur hett eftertraktade snöslungor är just nu? Vääääldigt. Om vi bokar en nu, kan vi om vi har tur få den i mitten si så där slutet på januari!! Så detta innebär skotta... skotta... skotta...
Så färdig klagat. Här är en rätt som också lyser upp i mörkret. Wokat piggar alltid upp den mest slöa, jag lovar.


Färgglad kycklingwok
, 4 pers.
4 (inner)kycklingfiléer
2 paprikor, strimlade
2 morötter, strimlade
2 stjälkar selleri, strimlade
1 gul lök, strimlad
100 g färska champinjoner, i skivor
1 msk sesamolja
2 msk rapsolja
salt och svartpeppar
300 g äggnudlar

Woksås:
2 dl vatten
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk färsk ingefära, riven
1 msk kalvfond
½ dl japansk soya
½ kruka basilika, strimlad

1 dl mandel, skållad, skalad och hackad

Blanda ihop ingredienserna till såsen. Woka kycklingen och grönsakerna och i omgångar i oljan, krydda med salt och peppar. Blanda med nudlarna och häll över såsen. Strö över hackad mandel.

6 kommentarer:

  1. Jag har också testat en annan variant med tortillabröd, receptet finns på bloggen. Också supergott! Har konstaterat att jag älskar taco i alla dess former så det är inte svårt att göra mig nöjd ;D

    Och grattis i efterskott! Såg ut som du hade en alldeles förträfflig födelsedag :)

  2. i tell you - drottningen av woken! :)

    hoppas ni få en fin helg!

  3. Jag wokade också igår! Hos oss blev det dock wokad lövbiff med nudlar. Det är ju så gott med wokad mat! Ha en skön helg!

  4. vi ska också woka idag, mmm så gott! :)sådär färgglatt blir det nog dock tyvärr inte...

    jaså, du har jobbat i Bergen, vad kul! himla fin stad var det, så himla fina hus överallt tyckte jag med massa tinnar och torn och balkonger på balkongen och sånt. jag behövde ju tack och lov knappt prata med någon norsk, inte mer än busschaufförer och så och jag bestämde att de förstod precis vad jag sa och lyssnade knappt på dem ;)

  5. Åh så gott! Underbart fin bild!! Ha en jätte skön helg! Kram.

  6. Oj vad länge sedan jag åt wok inser jag nu. Synd och skam när det är så gott! Tack för påminnelsen, det ser verkligen frestande gott ut (precis som kräftpastan ovan)!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.