9/08/2011
Ni kommer kanske tro att jag är knäpp när ni läser detta recept, men jag är faktiskt inte mer galen än vanligt. Och det handlar inte om några ostgratinerade ägg om ni nu trodde det. Det började som så här att jag hade tänkt göra räkpaj med smaksatt keso som är en favorit hos oss. Men så snubblade jag över ett recept ämnat för frukost eller brunch. Rätten kallades cheesy eggs (även ostiga ägg, hrm) och var som en slags ostomelett i portionsformar. De innehöll 1 ägg per 100 g keso och sedan bara salt och peppar. Så jag skippade helt enkelt pajdegen i vårt favoritrecept och klickade ut fyllningen i muffinsformar. De ser inte mycket ut för världen, men Berra och jag tyckte de blev mycket goda och en perfekt lunch tillsammans med sallad. Att receptet går att variera en massa räknar ni också ut. Kommer göra dessa fler gånger, säkert även till någon brunch.
Cheesy eggs med chili och räkor, 3-4 pers./12 st.
3 ägg
250 g keso med chili
250-300 g skalade räkor alt. rökt skinka alt. uteslutes (och stek bacon till)
salt och vitpeppar
12 cocktailtomater
riven ost (går att tillsätta i smeten också om man vill)
Sätt ugnen på 200°. Vispa ihop äggen med keso och räkor (om ni nu valt det). Smaka av med salt och peppar. Sätt muffins-/bullformar i en muffinsplåt och fördela röran i dessa. Tryck ned en cocktailtomat i varje och strö över riven ost. Grädda i ugnen i 15-20 minuter. Vi åt strimlad vitkål blandad med galiamelon till.
Full Article
9/07/2011
Jag tror att det många med mig som känner att veckan har alldeles för få dagar och timmar. När skolorna börjar och alla semestrar är slut så börjar också en massa. Hemma hos är vi två vuxna som gärna vill träna ett par gånger i veckan, än så länge som tur är bara ett barn som har en aktivitet. På det får vi räkna bort de kvällar jag jobbar. Dessutom vill jag hinna med en massa roligt socialt, som lite afterwork, trevliga middagar, hade gärna gått en fotokurs om tid funnes. Ja, ni vet, allt det där man önskar kunna klämma in mellan jobbet och de timmar man sover. Utöver arbete och sömn, så behöver vi även äta och ibland tar även jag genvägar. Detta recept är en sådan, en rätt som vi lagar till vardags ibland när det är ont om tid. Lowe tycker den smakar pizza eftersom den innehåller oregano. Grönsakerna kan man variera utifrån vad som finns hemma och vad familjen gillar. Kanske har man en slatt tomatsås över man gjort själv från någon tidigare middag.
Pizzakassler, 4 pers.
600 g kassler, skivad
1 röd paprika, strimlad
1 purjolök, strimlad
1 burk ananas i bitar/ringar
1 burk/pkt tomatsås (jag tog Keldas med crème fraiche)
1 msk torkad oregano
riven ost
Sätt ugnen på 225°. Lägg kasslern i en ugnsform. Fördela paprikabitar, purjolök och ananas över. Ringla över såsen. Strö över oregano och rikligt med riven ost. Tillaga i ugnen ca 15 min. Servera med kokt pasta och sallad.
Full Article
9/06/2011
Idag har jag träffat så otroligt tacksamma människor. Det är så att jag varannan vecka har egen patientmottagning där jag träffar patienter som fått problem med blodkärlen i kroppen. Trots detta så har många av dem kommit lite till åren minst sagt. Idag var ingen av mina patienter född efter 1926. Flera av dem har haft både hjärtinfarkt och stroke. Men de har sådan livsglädje och är tacksamma för att det inte är värre. Det kan inte vara lätt att känna så när man har förlorat många nära och kära för att man blivit äldst. Och på det också vara sjuk. Beundransvärt och tänkvärt när man själv gnäller.
Gnällde gjorde ganska ordentligt när bloggen för ett tag sedan plötsligt åt upp en massa inlägg. Jag fick inte tillbaka alla inlägg heller tyvärr. Detta receptet påminner om ett av dem jag förlorade då. För gott för att glömmas bort helt enkelt.
Japanska fiskspett med nudelsallad
600 g valfri fisk (jag tog lax och torsk), skuren i kuber
2 lime, saften
2 msk riven ingefära
1 dl japansk soya
1 tsk sambal oelek
2-300 g äggnudlar
2-300 g haricots verts
2-3 morötter, i tunna stavar
1 stor paprika, i tunna stavar
2 salladslökar eller en bit purjolök
Sätt ugen på 200°. Trä fiskkuberna på spett och lägg dem i botten på en ugnsform. Blanda limesaft, ingefära, soya samt sambal oelek och slå över. Sätt in i ugnen i 10-15 minuter.
Koka nudlarna och när de nästan är färdigkokta lägger du i haricots verts och morötter. Koka 1 minut. Skölj dem hastigt i kallt vatten. Blanda dem ned paprika och salladslök. Servera tillsammans med fiskspetten och skeda marinaden över.
Full Article
9/05/2011
Hur har ni haft det i helgen? Min har varit väldigt soft. Plockat svamp som ni vet, gått igenom bröllopsfotona tillsammans med systeryster, varit bortbjudna både lördag och söndag alltså inte häckat så mycket vid spisen. Igår var vi hembjudna, eller rättare sagt jag bjöd hem oss ;-), till ett par av våra bästa vänner. För de har nämligen flyttat in på vår gata! Hur kul som helst. En annan granntjej, Ella 6 år, har lovat att vi får hälsa på hur ofta vi vill. Ja, nu menade hon inte hemma hos sig själv utan hos familjen som flyttat in. Barn är sköna :-) Men veckan på bloggen börjar med ett toppenrecept till någon av vardagarnas middag. Hittade det i ICAs reklambroschyr inför skolstarten. Lättalagat och gott. Inte så kryddigt, men barnen gillade såsen skarpt. Jag drog dock ned på mängden sås i receptet för 1 liter sås kändes som mycket, eller så ökar ni mängderna och slänger i mer grönsaker och gör en gryta.
Ciderkokt kyckling med äpple och sockerärtor, 4 pers.
600 g benfritt kycklingkött
2 ½ dl vatten
2 dl äppelcider
1 ½ msk kycklingfond
2 dl vispgrädde
½ tsk salt
½ krm vitpeppar
1 rött äpple, urkärnat i klyftor
1 stor rödlök eller 2 mindre, i klyftor
1 röd paprika, i mindre bitar
150 g sockerärtor
persilja
Koka upp vatten, äppelcider och fond, lägg i kycklingen. Låt koka sakta ca 15 minuter tills kycklingen är genomkokt. Lyft upp kycklingen och lägg åt sidan. Häll grädden i buljongen och koka ihop den i 5 minuter. Smaksätt med salt och peppar. Lägg i äpplen, lök, paprika samt sockerärtor och koka såsen ytterligare ett par minuter. Red eventuellt av såsen. Skär eventuellt kycklingen i bitar och lägg tillbaka den i såsen. Klipp över lite persilja och servera tillsammans med potatis, ris eller något matgryn.
Full Article
9/04/2011
Jag har älskat dem med hela mitt hjärta. Jag har flirtat. Jag har fjäskat. Jag har varit sååå omtänksam och pysslat om dem. När de har blivit trångbodda så jag fixat större lya. Och jag tycker att de har fått dricka så de sluppit törsta. De har haft finplatsen i solen.Vad får jag tillbaka? En hel sommar utan ens ett tack.
Men när jag hotade med att de skulle få flytta till komposten om de inte skärpte sig, då minsann blev det fart på dem. Livrädda för att behöva dela rum med grönsaksslödder och gräsklippspack började de blomma för att fjäska in sig igen. Svag som jag är föll jag för deras lismande och trodde att vår relation var i balans. Men deras blomningsperiod blev väääldigt lång och jag började återigen ana att de utnyttjade min godhet. Då köpte jag helt enkelt ett lass med skönheter i olika kulörer och former.
Så nu äntligen har de börjat skifta i rött. Jippie! Jag har skördat första tomaterna i helgen!
Och så har jag rensat svamp i helgen. Det är jätteroligt att hitta mycket svamp om man masat sig ut i skogen, men fy vad trist det är att rensa. Blev ett par kilo plus att mamma hittade en blomkålssvamp på 1,2 kg! Milia visade dig dessutom vara en hejare på att plocka trattkantareller. Så vi var helt klart nöjda med vår utflykt.
Hoppas ni har haft en skön helg allesammans!
Full Article
9/02/2011
Efter allt gott vi stoppade i oss på jobbet i veckan (för att inte tala om på resan...) så var min plan inför helgen att kanske få mig en liten aning nyttigare mat. Jag avslutade dessutom min arbetsvecka med en otroligt inspirerande föreläsning om träning, som en av sjukgymnasterna på jobbet höll i. Så taggade till tusen var vi ett gäng kollegor som tränade ihop igår. Men det går ju inte att vara hur sund som helst, eller hur?SNör det idag vankades besök så tyckte Lowe vi skulle baka. Eftersom vi fortfarande inte ätit upp de 3 kg daim Lowe vann på Gröna Lund, så tog vi några av dessa. Tidigare i somras bad Arla ett gäng matbloggare provlaga och utvärdera något av deras recept. Jag bakade då blåbärspaj, men flera av bloggarna valde ett av deras recept på kladdkaka med just daim i. Nu blev det tillfälle även för oss att testa receptet. Jag blandade dock inte ihop smeten enligt receptet för jag tycker kladdkaka blir godast när ingredienserna bara blandas och inte vispas (råkade dessutom läsa smörmängden lite för fort...). Vårt betyg, alla provsmakare, får bli 10 av 10 möjliga! Det var den godaste kladdkakan jag ätit på vääldigt länge. Så se till att jogga ;-) förbi en mack eller kiosk i helgen och baka denna kaka, förstått?
Kladdkaka med daim, 8-10 bitar
200 g smör (jag insåg när jag skrev in receptet att jag råkat ta dubbel mängd smör!)
2 ägg
3 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dubbeldaim
3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 200°. Smält smöret. Blanda ägg och socker. Blanda i mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned det smälta smöret. Hacka daimen och blanda ner den. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter (min var inne 22 minuter). Låt svalna något. Sikta eventuellt lite kakao över den färdiga kakan. Vispa grädden tillsammans med vaniljsocker och servera den till kakan.
Ha en finfin helg. Jag ska försöka haka på pappa ut i svampskogen. Han plockade 2,5 kg kantareller för någon dag sedan! Och nu har även trattkantarellerna kommit. Kanske kan erbjuda postleverans även i år om någon vill ha.
Full Article
9/01/2011
Nu är det inte direkt grillväder, inte i vår lilla stad i alla fall. Men jag hittade en bild från en grillkväll innan vi drog till Mallis, som jag inte hann berätta om då. Vet inte hur det är med er, men vår grillsäsong är långt ifrån över. Den tar egentligen aldrig slut, vi ändrar bara maten utifrån säsong. Denna gången grillade vi karré som fått en lagom syrlig smak från citron, betydligt fräschare än vanlig grillmarinad. Det som jag verkligen vill att ni ska minnas från detta inlägg är de lök- och parmensantortinin som vi åt till. Jag har jag gjort dem flera gånger för de är så grymt goda! Vill man inte servera dem till grillat passar de till i stort sett allt! De är toppen på en buffé, på kräftskivan eller perfekta om man vill byta ut potatisgratäng eller rösti.
Karré el limone, 4 pers.
4 stora skivor fläskkarré (600-800 g)
2 citroner, helst eko
1 msk honung
1 tsk salt
2 krm peppar
Pensla köttet med lite olja. Krydda med salt och peppar. Finriv 1 tsk citronskal och blanda med honungen. Dela citronerna i halvor och pensla snittytan med lite olja. Grilla köttet och samtidigt citronerna med snittytan ner. Pensla köttet med citronhonungen i slutet av grillningen. Servera köttet med citronerna och låt var och en pressa saften över köttet.
Lök- och parmensantortini, 12 st/6 pers.
500 g gul lök och/el. rödlök
500 g naturell keso
2 ägg
2 msk mannagryn
2 dl parmesanost, riven
1 dl pinjenötter
2 msk gräslök, finklippt
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva löken, fräs den mjuk och guldgul. Låt svalna. Blanda keso, ägg, mannagryn, lök, parmesanost, gräslök och de flesta av pinjenötterna i en skål. Smaka av med salt och peppar. Ställ muffinsformarna i en muffinsplåt och fördela smeten i dem. Strö över resten av nötterna. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.
Full Article
|