Hola!

8/18/2011

Ja, nu är vi på plats i Alcudia på Mallorca. Och imorgon gifter sig lillasyster! Ska försöka uppdatera så att ni kan följa med oss på vår resa. Men det är lite si så där me WiFi här. Jag måste typ bo i receptionen för att det ska funka och de vill inte ha mig hängades där jämt. Tja, inte Berra heller för den delen ;-)


Här är en liten bild från gårdagens buffé på hotellet med Mallorca-tema. Maten lovar jag återkomma med. Bara det här med bufféer får nog bli ett eget inlägg.


Här börjar vi dagarna med cava och sippar sedan sangria fram tills siestan är över och sedan dricker vi vin till solen går ned. In my dreams... Fast vi var bara tvugna att dricka cava vår första morgon i alla fall! Den är ju gratis och vi är ju smålänningar ;-)



Vi har även hunnit med att fira bästa Milia som fyllt 3 år! Fick finaste väskan från farmor som rymmer mycket. Har redan börjat proppa handväskan full... Kolla in stilen. Klart man måste lukta på väskan, är den äkta, eller? ;-)

Vi ses snart! Hoppas jag...

Ett måste till mina hamburgare

8/16/2011

När man äter på olika restauranger som serverar grillat får man ofta coleslaw vid sidan om. Och det är ju ett så fantastiskt gott tillbehör. Jag tycker också att det är supergott att ha det till hamburgare. Men de ska vara hemgjorda, bröden kan jag fuska med, men burgarna är bäst om man gör dem själv. Och det är ju bara färs som ska plattas ut lite, kan till och med barnen göra om man är lat själv. Fast jag skulle vilja ha en hamburgerpress bara för att det är lite coolt. Jag tycker om att bara krydda med salt och peppar samt någon rökig BBQ-sås eller chilisås. Massor med coleslaw till och så lite andra grönisar.
Har ni något måste-tillbehör? Eller äter ni inte hamburgare rent av?

Coleslaw, 4 pers.
1 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk fransk senap
1 krm salt
1/4 krm vitpeppar
200 g tunt hyvlad vitkål (använd osthyvel)
200 g grovt rivna morötter

Blanda crème fraiche med kryddorna och vänd ned grönsakerna. Klitteriklart!

Paket att bjuda på

8/15/2011

Detta blev så himla gott. Ja, jag vet att jag säger det om mycket. Men det finns så otroligt mycket mat som är god. Och dessutom utan större krussiduller. Hey, ni känner ju mig ;-) Om man nu inte äter fisk kan man byta ut laxen mot grönsaker om man vill, tex squash eller potatis, eller bara öka mängden fetaost. Paketen kan bli ett fint tillbehör till annat grillat om man så vill.


Lax i foliepaket med fetaost och jalapeños, 4 pers.
100 g färsk spenat
4 portionsbitar lax (600 g)
salt och peppar
200 g fetaost
200 g cocktailtomater
1 rödlök, i skivor
1 citron
ett par skivor inlagd jalapeños

Fördela spenaten på fyra ark med aluminiumfolie. Lägg laxbitarna över och salta och  peppra. Fördela sedan fetaost, körsbärstomater, rödlök och jalapeños ovanpå. Ringla över olivolja och pressa över lite citronsaft. Vik ihop till ett paket och grilla i 10 minuter eller tillaga i ugn i 15-20 minuter.
Kan tillägga att endast Berra äter upp jalapeñosarna, men de är goda att ha med som smaksättning i alla paket.

Färskt bröd

8/14/2011

Det som alla tycker är svårast med att dra ned på eller helt utesluta kolhydraterna är just brödet. Hur ska det gå utan bröd? När man ser en sådan här limpa så far i alla fall mina tankar iväg till färskt bröd, med hård skorpa och segt luftigt inre. Massor med bregott och en god ost på det. Det finns då inget utrymme för några mer nyttiga pålägg.  Men så måste det få vara för mig ibland. För även om jag inte äter så mycket bröd längre, så säger jag inte nej till en skiva av en sådan här limpa!
Russinet beskriver så himla bra hur saker nollar varandra :-) Fast Pernillas tips om att dela kakan på mitten så kalorierna ramlar ut är ändå bäst!

Om du nu tillhör skaran som fortfarande äter bröd, eller i alla fall ibland och vill testa detta supergoda bröd så hittar du receptet här. Gör det till ert helgpyssel! Kan ju alltid göra några sit-ups efteråt. Eller en annan dag...

Enkel grillmarinad

8/12/2011

Stod i tidningen hur slakterierna har fullt upp under sommaren för att det ska finnas kött i diskarna till alla grilltokiga. Hetast var lamm och (inte så förvånande) korv. Är nog bara tyskarna som är mer galna i korv än svenskarna. Annars tycker jag att det verkar vara mest poppis att grilla flintastek och karré när man kikar i köttdisken i affären. Karré tycker jag kan vara jättegott att grilla om det är fint kött, men det är få av de färdigmarinerade som håller någon bra kvalitet. Jag har gett upp med dessa för de smakar mest bara salt. Denna kväll grillade vi just karré och jag testade då en marinad som jag fått nedkluddrad på en lapp av en vän. Nu blev det tillfälle att testa denna och det var en väldigt enkel lite syrlig marinad, som var mycket god. Kanske pressar jag i lite vitlök nästa gång. Så ni får lite snabblagat från grillköket inför helgen.


Grillmarinad till fläskkarré, 4 pers.
600-800 g fläskkarré i skivor
salt
grovmalen svartpeppar
2 msk rapsolja
1 lime, rivet skal och pressad saft
1 msk HP sauce
1 msk chilisås
1 msk worcestershire sauce

Krydda karréskivorna med salt och peppar. Blanda ihop övriga ingredienser och pensla köttet med blandningen. Gärna även under grillningen.



Till köttet hade vi en pastasallad med färsk spenattagliatelle, cambozola, galiamelon, cocktailtomater, basilika, passionsfrukt och pumpakärnor.

Kakkalas

8/11/2011

Ni som brukar kika in här vet sedan tidigare att Lowe gärna bakar. Ja, hans lillasyster också för den delen. Även om hon för det mesta hjälper till med maten, för det är så kul att få lägga i ingredienser i pannan eller att få vara med och röra. När Lowe blir sugen på att baka plockar han fram Sju sorters kakor och bläddrar fram något han vill baka. Ibland är det dock svårt att bestämma sig bara för en sort, vilket gjorde att vi gjorde tre olika sorters kakor av en och samma grund deg. Mördeg går att varier på så många olika sätt. Vi tog lite kakao i en del av degen, rullade en del i färgat socker och klickade lite sylt i några av kakorna. Sedan var det kakkalas på lillasyrrans rum med lite äppeljuice i en kanna.


Mördeg grundrecept
4 ½-5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör (blir absolut godast med smör och inte margarin)

(vill man göra enbart schackrutor så blanda halva degen med 2 msk kakao)

Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl med strösocker och vaniljsocker. Blanda sedan ihop mjölblandningen med smöret till en deg. Låt degen vila i kylen en stund och baka sedan ut till valfria kakor. Grädda kakorna i 10 minuter (de ska se ut som de nästan inte är riktigt klara). Sedan är det bara till att bjuda in till kakkalas.

Kan tillägga att det inte är jag som har dukat och inte heller tagit fram mini-matpincetten. Tyckte det var så gulligt att de till och med tog fram något att lägga upp kakorna med. Tyvärr blev jag själv portad på kakkalaset. Åkte ut så fort att jag knappt ha ta några kort, men jag smet in i köket och knep kakor där...

Spanien t/r

8/09/2011

Inför vår kommande resa till Mallis, så bjöd Martin (lite Linn också) oss på en trevlig spansk afton. Här är han kocken, som vi brukar kalla Plura. Inte för att de är lika till utseendet, men Martin tycker också väldigt mycket om att laga god mat tillsammans med vänner. Så där härligt avslappnat som i Pluras kök. Här har han dock fortfarande skjortan på.
Och tyvärr tjejer han är gift...


Först bjöds vi på en såå god sangria. För vad vore en spansk afton utan sangria?! Martin har hämtat sin inspiration från tiden i Madrid. Där bodde kocken på Calle Espiritu Santo som fått ge namn åt hans variant av Sangria. Jag älskar sangria!

Sangria de la Calle Espiritu Santo
1 flaska rödtjut
6 cl Licor 43
6 cl brandy
2 dl sockerlag
1 kanelstång
3 stjärnanis

Innan servering:
rejält med is
1 persika, skivad
1 citron, skivad
1 apelsin, skivad
mineralvatten

(mineralvattnet och sockerlagen går att byta ut mot sockerdricka eller egentligen spansk gaseosa)
Blanda vin och sprit med sockerlag och kryddor i en tillbringare. Låt dra minst en halvtimme. I med rejält med is och den skivade frukten. Fyll upp tillbringaren med mineralvatten. Glöm inte att äta frukten också!

Han hade till och med gjort en fin meny till kvällen med alla rätter som det bjöds på. På spanska, så det blev till att damma av mina gamla spanska kunskaper, vilket ändå kan vara bra inför resan. Det är alltid trevligt att kunna säga något mer än hej och hur mår du... Menyn var som följer:


Jamones serrano y pata negra con queso manchego y aceitunas.

God serranoskinka i precis lagom tunna skivor. Ibland får man dem läskigt tjocka, men tunnt ska det vara. Och så smakade jag pata negra för första gången. Vilken skinka! För att få kallas pata negra måste skinkan komma från svarta grisar av den iberiska rasen uppfödda på (bara!) ekollon.
Manchegoosten kommer från den spanska provinsen la Mancha och påminner lite om parmesan. Känns igen på halmmönstret i skorpan. På fatet finns även oliver fyllda med sardeller.

Champiñones al ajillo, patatas bravas, tortilla española y alioli.

Champiñones al ajillo
300 g champinjoner, skivade
soja
4 vitlöksklyftor, pressade
1 dl öl
hackad persilja
lite god olivolja

Stek ur det mesta av vätskan ur svampen. På med lite soja och pressad vitlök. Häll över ölen. Innan servering, på med en näve hackad persilja och ringlat över lite olivolja. Servera varmt!

Patata bravas, 6 pers.
1 ½ kg skalad potatis, tärnad el. små klyftor
olivolja att fritera i

Bravasås:
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
600 g tomater, hackade
1 tsk socker
3 torkade chili
1-2 tsk starkt paprikapulver
1 rågad msk vetemjöl
2 dl vatten
1 tsk sherryvinäger alt. vinvinäger
nymalen svartpeppar

Koka potatisen i saltat vatten i 5-10 minuter. Låt dem svalna.
Stek den gula löken, vitlöken och den torkade chilin i olja tills löken mjuknat och är genomskinlig. Tar ca 10 minuter.  Ta grytan från värmen och rör ned paprikapulver, tomatbitar och socker. Låt det sedan småkoka i 5 minuter. Blanda mjölet med lite vattnet, tillsätt det sedan i grytan tillsammans med resterande vatten. Låt såsen fortsätta småkoka i 15 minuter så såsen reduceras. Mixa såsen och passera den genom en sil för att ta bort rester av tomatskal. Såsen är godast varm, men kan även serveras kall.
Fritera potatisbitarna gyllen bruna. Låt dem rinna av på hushållspapper och servera tillsammans med såsen.

Tortilla española, 10-12 bitar
8 potatisar, skalade och skurna i mycket tunna skivor
2-3 vitlöksklyftor, skivade
1 gula lök, finhackad
1 dl olivolja
5 ägg
flingsalt
nymalen svartpeppar

Råstek först potatisen själv tills den är klar. Lägg över den i en bunke. Stek sedan lök och vitlök mjukt. 
Vispa ihop äggen. Blanda först potatis och lök, sedan hela ned med det i äggets stora bunke. Häll alltihop ner i pannan igen. Stek på medelvärme tills tortillan stelnar och potatisen mjuknar. Se till så det inte bränner fast. Lägg en tallrik över pannan och vänd den, stek tortillan på andra sidan så den får färg. Låt svalna helt och skär i snibbar.Tortillan får gärna stå över natten i kylen och mogna lite.

Alioli
4 vitlöksklyftor
½ tsk salt
2 äggulor
2 ½ dl olivolja extra virgin (denna gång använde dock Martin den mer neutrala jordnötsolja)
1 tsk pressad citron

Skala vitlöksklyftorna och krossa dem med sidan av en kniv. Lägg den i en mortel, tillsätt saltet och mosa till en pasta. Häll äggulorna samt vitlöken i en mixerskål. Tillsätt sedan oljan droppvis samtidigt som du kör med en mixerstav tills allt tjocknar. Sedan kan resten av olja tillsättas i en tunn stråle under pågånde mixning. Smaksätt med pressad citron försiktigt mot slutet samtidigt som mixern är igång.

Albóndigas caseras, cervesa Ambar, pimientos rojo, pan y ensalada de la casa.

Kryddstarka köttbullar i tomat- och sherrysås ingår i det spanska tapasköket. Receptet fungerar både som tapas och som huvudrätt. Vill man servera den som ensam rätt smakar den bra serverad med risoni eller någon annan pastasort.

Albóndigas caseras, 8 pers.
1 kg blandfärs
2 skivor dagsgammalt vitt bröd, kantskuret
2 msk vatten
4 vitlöksklyftor, finhackade
1 silverlök, finhackad
1 grön paprika, skuren i ytterst små tärningar
1 röd paprika, skuren i ytterst små tärningar
2 msk hackad bladpersilja
1 ägg
1 tsk paprikapulver
2 krm pimento de la vera eller 1 krm vardera av cayennepeppar och chipotlepasta
2-3 tsk salt
olivolja till stekning

Tomatsås:
500 g hela konserverade tomater
1 gul lök, finhackad
3 msk olivolja
1 msk chilisås
1 msk sherryvinäger
2 kvistar färsk oregano
2 msk honung
½ dl fino sherry
salt och malen svartpeppar

Tomatsås: Hetta upp en kastrull med olivolja och fräs löken, tillsätt tomater, chilisås, vinäger, oregano och honung. Låt allt sjuda i ca 10 minuter. Mixa såsen med stavmixer och sila den, krydda med salt och peppar. Spetsa såsen med sherryn precis före servering.

Blötlägg brödet i vattnet. Fräs lök och paprika i en panna på medelstark värme utan att de tar färg. Tillsätt persiljan och låt svalna. Lägg köttfärsen i en stor bunke och blanda den ordentligt med 2 tsk av saltet så att färsen binder/drar ihop sig. Tillsätt ägg, brödblandning, grönsakshack, paprikapulver och pimento de la vera och blanda så att färsen känns smidig och homogen.
Ta en liten klick av färsen och gör ett stekprov i en het panna. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt och cayennepeppar. Forma till 20 stora köttbullar och stek dem i olivolja. Slå på tomatsåsen och koka ihop några minuter. Servera rätten antingen som tapas eller med kokt pasta.



Crema catalana y fresas. Att dricka till lite sherry, Jerez la Bota de Amontillado.

Till dessert serverades en spansk efterrätt så klart, närmare bestämt en genuin katalansk sådan. En len pudding med smak av kanel, vanilj och citrus. Desserten kallas även crema de Sant Josep, crema quemada, eftersom många spanska familjer lagar den som efterrätt på den helige Josefs dag den 19 mars. Den var helt perfekt i konsistensen! Tur att Milia somnade ifrån sin portion, för den tog hennes mamma. Den också... Jag var riktigt snabb, för kocken är också tokförtjust i puddingar.

Crema catalana, 8 pers.
8 dl standardmjölk
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
8 äggulor
8 msk potatismjöl eller maizenamjöl
1 citron (helst ekologisk eftersom skalet används)
1 liten kanelstång
1 vaniljstång

farinsocker eller mörkt muscovadosocker
jordgubbar

Tvätta citronen noga. Skala av 1/4 av citronen och undvik att få med det vita. Öppna vaniljstången på längden med en kniv och skrapa ur fröna. Häll upp 6 dl mjölk, vispgrädde och socker i en kastrull. Tillsätt citronskalet, kanelstången, vaniljfrön samt vaniljstången. Låt alltsammans koka upp. Sänk värmen och låt mjölken dra i ca 10 minuter. Lös upp potatis/maizenamjölet i resten av mjölken. Vispa ned äggulorna. Sila den smaksatta mjölken genomen finmaskig sil till en ny kastrull. Värm försiktigt upp den smaksatta mjölken. Tillsätt äggsmeten under ständig omrörning på medelvärme. Fortsätt värma tills krämen blir tjock och smidig. Krämen får inte koka då skär den sig! Ta kastrullen från värmen och häll upp i portionsskålar. Ställ dem kallt i kylskåpet.
Vid servering strö över mörkt socker. Man kan bränna av sockret för en knäckig yta före servering om man vill, men det är en smaksak. Garnera med jordgubbar.

Jodå, Linn och jag fick också hjälpa till i köket. Inte så att vi klagar. Ni ser ju själva hur glad jag blev. Är jätteroligt att kocka ihop med Martin. Nästan som hos Plura, juh...

Som plåster på såren bjöd Martin oss på goda drinkar. Rosa Pantern kommer älskas av alla tjejer! Även om Avispa också var jättegod.

Rosa Pantern, 1 drink
4 cl Trojka Pink (en vodka-likör med smak av jordgubbar och tranbär)
is
mjölk

Häll trojka i ett högt glas fyllt med is. Fyll upp med mjölk. Försök att inte suga i dig hela i ett svep,även om det är mycket svårt. Drinken smakar nämligen som jordgubbsmilkshake...



Ytterligare en alldeles för god drink. Den fick namn efter området vi bor på (Getingen).

Avispa, 1 drink
4 cl Licor 43
Red Bull
lite sockerdricka
is
lime
Häll Licor 43och Red Bull i ett glas med is och så lite sockerdricka på toppen. Pressa saften ur ett par limeklyftor och släpp ned i glaset.

Mi amigo, muchas gracias por una tarde agradable! Hasta luego. (Hoppas det blev rätt...)