Vad skulle du äta resten av ditt liv om du valde 10?

2/19/2011

Charlotta utmande oss med en lista i veckan. Alltså om jag bara fick äta 10 saker resten av mitt liv vad skulle det vara? Hur ska man kunna välja bara 10 livsmedel?! Det är så mycket jag älskar! Här är min lista i alla fall:

1. Panodil
2. Nässpray (äter man kanske inte...)
3 Te
4....
Näe, fy, men det är ungefär så det känns just nu. Måste ha ätit alldeles för lite thaimat med alla dess nyttigheter (mohaha) eftersom jag aldrig blir frisk. Allvarligt, ni som brukar kika in här vet kanske på ett ungefär vad mina måsten är. Inte lätt, men så här får det bli:

1. Keso (min enda sanna craving)
2. Lime (till maten, till drinkarna, till allt...)
3. Turkisk yoghurt (samma som med lime, ja inte i drinkarna förstås, men i så mycket annat)
4. Ägg (går det att leva utan ägg? innehåller allt man behöver, nästan...)
5. Äpplen (äter äpple dagligen, men är väldigt petig med hur jag vill ha dem)
6. Potatis (knölen som fångat mitt hjärta, pasta släng dig i väggen)
7. Ost (alla sorter, men måste jag välja en får det nog bli röd kittost, eller parmesan, eller feta, eller getost...)
8. Vitlök (pressas, rivs, krossas och slängs i all sorts mat)
9. Kyckling (är ju skaldjursfrälst, men ska jag äta det resten av livet så får det nog bli kyckling)
10. Rödvin (oops! eller så klart!)

Grönsaker och örtkryddor får prioriteras bort, måste ju få med rödvinet det förstår ni väl själva. Likaså kaffet ryker, för då måste jag ha mjölk.


Dagens recept är tillägnat söta Helena, som gjorde slut på sin relation till Fredriksson och Stefan. Tro nu inte att Helena har vänsterprasslat, utan det var två surdegar som flyttade in. Ja, riktiga surdegar, inga lata soffsittande grabbar. Jag vet att Helena gillar ljust bröd, men även tycker om konsistensen som blir av surdegsbröd med en hård skorpa och ett luftigt segt inre. Så detta receptet är till dig, Helena!


Enkla ljusa brödet, 1 st (tar ca 4 h)
10 g / 2 tsk färsk jäst
300 g / 3 dl kallt vatten
390 g / 6 ½ dl vetemjöl special
6-9 g / 1-1 ½ tsk salt

Blanda degen. Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan mjöl och salt. Rör kort tills allt blandats ordentligt och låt degen vila i 30 minuter.

Vila och vika. Doppa handen i vatten och ta sedan tag i degens kant med ena handen. Dra ut degen en aning och vik in mot mitten. Ta ett nytt tag, dra i degen och vik in mot mitten på nytt. Upprepa tills du kommit varvet runt. Det här momentet gör du totalt 3 gånger med 30 minuters mellanrum. När du sträckt degen tredje och sista gången låter du den jäsa i ungefär 1 timme.

Baka ut brödet. Strö rikligt med vetemjöl och lite rågmjöl på en bakhandduk. Skrapa försiktigt ut degen ur bunken, dra ut den till en kvadrat och vik sedan in degens kanter mot mitten. Vänd degen så skarven hamnar nedåt. Vik ihop handduken till ett löst paket och låt jäsa ungefär 1 timme. Sätt ugnen på 250° i god tid innan degen jäst färdigt. Låt en plåt stå i mitten av ugnen och en oöm plåt (alt. form) på nedre hyllan.

Baka av brödet. Vänd över degen på en bit bakplåtspapper så skarven hamnar uppåt. Låt pappret med brödet glida in på den heta plåten via en skärbräda eller bricka och lägg några isbitar på den nedre plåten. Efter 15 minuter öppnar du luckan och vädrar lite. Fortsätt vädra ungefär var 5 minut tills brödet stått inne 30-35 minuter. Du kan när som helst sänka temperaturen om du tycker brödet börjar få lite väl mycket färg. Ta ut brödet och låt svalna på galler.


13 kommentarer:

  1. jag kan inte FATTA att jag glömde både bubbel och rödvin! jösses. hoppas ni får en fin helg, remsan!

  2. Satt just och påtade på vår tio lista under frukosten i morse, så svårt... Ska nog få till den endera dagen i alla fall.
    Ha en fortsatt härlig helg,
    Anki o Håkan

  3. Sv: Jag funderade faktiskt på om det inte skulle passa lika bra med kyckling som med fläskfilé, tack för svaret.. =)

    Ska nog testa det nästa gång.

    Visst är det superenkelt!

  4. Kul att läsa din lista. Det är helt klart klurigt att få ihop det. Lime skulle jag ju ha valt också, älskar det!

  5. Härlig lista du gjort! Apropå nr 6. Potatis - jag trodde Berra var knölen som fångat ditt hjärta men, men!! ;) Obs skämt!! Han är ju en riktig klippa!
    Kram Jessica

  6. Så roligt att läsa allas listor! Och brödet - ser helt fantastiskt ut!

  7. malin wahlin sa...

    Hej. Hoppas du mår bättre!! Jag mår själjv bättre, när man börjar tänka på matlagning etc :) Jag har snott några recept från dig o bilder.. hoppas det är ok? Du vet ju var jag finns annars. Många kramar Malin W

  8. Gud vad gott de brödet såg ut! hembakat är väl ändå de som är godast =)

  9. Ser ut att vara ett fantastiskt gott bröd! :)

  10. Charlotta, ofattbart att gömma både bubbel och rödvin. Shame on you!
    Jessica, så sant så sant :-)
    Malin, självklart är det okey! Det är ju det jag vill, att ni ska testa recepten och gärna dela med er till andra. Mer god mat åt folket :-)

  11. Hej! det är så kul att läsa din blogg, man får så mycket inspiration! Jag hoppas att det är okej att jag lånar idén med listan till min blogg?

    / Elin

  12. Haha, det där brödet låter ju toppen, ska nog svänga ihop ett redan till helgen! Suris light! Stefan och Fredriksson kan slänga sig i vasken. (Vilket de i och för sig redan har gjort.) Rödvin är ett måste på listan! Här på jobbet babblar jag så mycket om vin att folk undrar om jag är halvt alkoholiserad.

  13. Vad jag skulle vilja ha en tugga av det där brödet! Den ser ju så god ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.