Kom hem till oss på dockvagnsrace, vet ja...

2/21/2011

Jag gillar fisk och jag gillar gratänger, för det är så smidig mat. Fisken går snabbt att tillaga och gratängen sköter sig själv medan man kan jaga runt efter två vilddjur i åldrarna sisådär 2-5 år (Berra räknas bort, men bara för att han anländer lagom till maten är klar)... Klockan 16 och en timme framåt brukar vara den mest aktiva timmen hos oss, precis när vi kommit hem från jobb och dagis. Nu kan jag ju inte räkna in mig själv heller till denna hyperaktiva skara direkt, i alla fall inte just då. Det är inte precis mellan 16-17 som jag känner ett behov av att ha dockvagnsrace mellan kök och vardagsrum... det har Berra och jag när barnen lagt sig, ha ha. Åter till maten. Jag blev sugen på ett gäng olika favoritsmaker och kombinerade dessa i en fiskgratäng. Och det blev precis så gott som jag hade hoppats på. Fräscht är rätta ordet.

Fiskgratäng med spenat och citron, 4 pers.
1 kg potatis, skalas och kokas
250 g hel fryst spenat
25 smör
2 dl mjölk
salt, vitpeppar och riven muskot (denna fantastiska krydda)

600 g torskfilé eller annan vit fisk
½ tsk salt
2 dl crème fraiche
1 citron, rivet skal och saft av halva, resten i klyftor
½ dl dill
2 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 200°.  Lägg fisken i en smord ugnsform och salta. Mosa ihop den kokta potatisen med smör och mjöl till ett mos. Blanda ned spenat och smaka av med salt, peppar och muskot. Klicka eller spritsa moset runt fisken. Blanda crème fraiche med rivet citronskal och citronsaft samt dill och peppar. Bred krämen över fisken och stick ned den andra halvan av citronen som är klyftad. Klyftorna blir så söta och goda i ugnen. Gratinera fisken mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills fisken är genomstekt.

10 kommentarer:

  1. Jag gillar också fisk och gratänger. Skulle garanterat gilla den här rätten!

  2. Här är det också dockvagnsrace på eftermiddagarna precis när jag hämtat store sonen på 3 år från dagis och nu när minstingen på 10 månader börja ta sig framåt, jag kan tänka mig hur det kommer bli när han kan gå och springa :-)

    Ser ut som en härligt god fiskgratäng

  3. skickar vidare receptet till min fiskälskande mamma, hon kommer älska det här!

  4. Spenat i moset later jattefrascht och gott!

  5. Den där fiskgratängen såg himla god ut! Jag brukar snöa in mig på en speciell variant men nästa gång ska jag ta ut svängarna lite med inspiration här ifrån :-)

  6. Wow, så gott! Jag sparar receptet direkt, måste helt klart testa detta. :-)

  7. haha, man undrar ju var de får all energi ifrån de små liven. när jag kommer till jobbet vid sju på morgonen och mest vill lägga mig i barnens vilrum i några timmar så leker de hela havet stormar, ungefär och sen håller det på så resten av dagen! kan man inte få låna lite av den energin?!

    tack för födelsedagsgratulationerna! jag får nog säga att önskelistan verkar ha gått fram i år ;)

  8. Låter spännande med era race, det skulle man kanske ta och prova här hemma. Får kanske handla hem vars en dockvagn och köra på:)
    Låter som att vi får ta och bokmärka även detta fiskrecept, gott.

  9. Har varit sugen på fiskgratäng med mos ett tag nu. Denna låter helt i min smak! Jag spar och testar snart hoppas jag!

    Ja, när efter jobbet är man mest på g egentligen?! Brukar vara vrålhungrig när jag kommer hem och supertrött när jag ätit. Längtar vår och energi!

  10. Tack så mycket för mattipset! Jag är en insnöad pajnörd för tillfället, så det blev ännu en pajvariant till middag, haha :D

    Skickar krya på dig-kramar också!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.