Varm pinjekaka med rosmaringlass

2/02/2011

Här i Malmö har jag det bara bra. Visst är det jobbigt att sitta i skolbänken igen, men samtidigt väldigt roligt. Och jag får lov att säga att Malmö visade sig vara en trevlig shopping stad. Öppet till 20 dessutom, vilket är bra när skolan inte är slut förrän 18... Synd är bara att jag inte kan släpa på för stora saker på tåget. Men några små fina saker får följa med mig hem ;-)

När Therese bjöd in till tjejmiddag för ett tag sedan, så fick vi den här underbara desserten. Så jag knep åt mig receptet (som kommer från Leila) och bjöd själv på den när vi i vår tur hade gäster. Det låter kanske skumt med rosmarin i glassen, men det blir helt perfekt till denna kaka. Sååå gott!



Varm pinjekaka med rosmaringlass
, 8-10 bitar
2 st ägg
3 dl strösocker
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao av god kvaliet
2 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 dl pinjenötter
100 g mandelmassa

Smör och ströbröd till formen

Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker fluffigt. Rör i smält smör. Blanda vetemjöl, vaniljsocker, kakao och salt och vänd ner det i smeten. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Rör ner nötterna och riven mandelmassa i smeten. Smörj och bröa en 24 cm diameters kakform med löstagbar botten, häll i smeten. Baka kakan i cirka 20 minuter. Den ska vara kladdig i mitten.

Rosmaringlass:
5 kvistar färsk rosmarin
1 l mjuk vaniljglass

Plocka rosmarinkvistarna och hacka barren fint, blanda med glass. Lägg upp en bit varm pinjekaka och toppa med en sked rosmaringlass.

 

Tyvärr hadejag bara mobilen med mig på middagen, men Therese hade fixat en så fin buffé. I like!


Vi fick tzatziki, grekiska köttbullar smaksatta med citron i en tomatsås, salami, lufttorkad skinka, kycklingspett, sallad med ädelost och valnötter, marinerade kronärtskockshjärtan, oliver, cocktailtomater, bulgur- och bönsallad. En så bra komponerad buffé tycker jag. Tack för en trevlig kväll och mycket god mat!



16 kommentarer:

  1. Kan tänka att rosmarin är gott i glassen. Vi har provat med rosmarin i både mjuk kaka och i kex och det är verkligen hur gott som helst.
    Kul att du trivs i Malmö, ska bli spännande a se vart du käkat någonstans.

  2. GAH! Är du i Malmö? Jag jobbar ju för bövelen på hotell i Malmö ;-) Tänk så nära man kan vara.. Var är du nånstans då? Jag jobbar i närheten av Triangeln om du vet vart det är... Du har ju inte direkt tur med vädret, fy 17 va rått det var idag... Kram Anna

  3. JAAA gör det om du har vägarna förbi, jag jobbar 7-15 i morgon. Jag jobbar på Hotel Plaza, det är ungefär lika stort som Teaterhotellet, o ligger på andra sidan gågatan kan man säga, man svänger av från gågatan vid Pizza Hut. Jag sitter i receptionen, så får du tid över får du gärna kika in o säga hej, annars kan jag fixa bra pris till er nästa gång ni kommer till Malmö o ska ha hotell ;-)!

  4. Nä, den hamburgare är inte aptitlig. Men din pinjekaka ser super god ut!

  5. Den buffén så inte dum ut :)

    Jag har också provat pinjekakan och gud så gott det är med glassen till. Smaskens!

    Ha en riktigt bra dag!

  6. Vilken härlig buffé, rosmarin i glass till choklad kan jag tänka mig är gott! Har aldrig provat men ska :) Här är en som kommer från Malmö och stan har verklige vaknat till liv efter bron och massor av spännande butiker att handla i! :-)

  7. Har faktiskt testat rosmarin i glassen och det är ju supergott!!! Pinjenötter törs jag knappt äta längre med rädsla att drabbas av den så kallade "pinjemummen":)

  8. Pinjemun menade jag förstås:)

  9. Vad är det för utblidning?? Omskolning eller fortbildning?! Nyfiken!:)

    Nu blev jag väldigt sugen på choklad!!

  10. Spännande, rosmaringlass har jag då aldrig smakat!
    Ha det bra!
    Ingrid

  11. Tack själv! Kramar

  12. både buffén och kakan såg jättegod ut :) rosmaringlassen hoppar jag nog däremot över då jag inte alls är förtjust i rosmarin. nu fick jag lov att googla vad pinjemun är också när jag läste linas kommentar så nu kommer jag aldrig heller våga äta pinjenötter igen... typiskt.

    tack för tapastips! nu ska jag bara bestämma mig för vad jag ska göra för något, men jag har ju tills lördag på mig så det ska nog bli bra!

  13. Jag har velat göra något med mandelmassa men inte vetat vad. Nu står det ju självklart framför mig, denna goda kaka.

  14. kakan ser jättegod ut, däremot har jag prövat rosmarin med sött förut och tyckte det smakade lite annorlunda ;)
    mattallriken ser helt gudomlig ut, blir sugen fast jag nyss ätit frukost :)

  15. vilken drömkaka! rosmarin är ju alldeles ljuvligt. och den där buffétallriken ser ut som fröm för en tapas-o-holic som mig :=)

    trevlig helg, remsan!

  16. Den kakan och glassen såg mycket god ut. Trevlig helg!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.