Gästbloggare som bjuder på grekisk frikadellsoppa

2/16/2011

Idag gästas bloggen av ytterligare en av mina kollegor, söta Anastasia. Hon kommer idag att bjuda er på grekiskt och har vi lite tur så återkommer hon med även något libanesiskt recept :-) Anastasia hjälpte mig att få ihop en blandninga av rätter inför min meze-kväll, som ni vet febern satte stopp för. Men jag hoppas kunna laga rätterna denna helgen istället. Hon tyckte det skulle vara roligt att bjuda er på något gott här på bloggen, så jag lämnar helt enkelt dagens inlägg i hennes händer. Var så goda!


Mitt namn är Anastasia, efter min fina farmor. Jag är en 24-årig tjej med grekiskt ursprung, uppvuxen i Kalmar. Jag har snart arbetat som sjuksköterska i två år och ungefär lika länge varit kollega till energiska och roliga Emmy. Jag bor tillsammans med min ungdomskärlek och make samt två katter i centrala Kalmar. När jag inte jobbar så plockar jag gärna fram min kreativa sida. Jag syr, målar, fotograferar, pysslar och massa annat. På senare tid har jag upptäckt att det kan vara ganska avkopplande och roligt att laga mat, jag älskar det grekiska och libanesiska köket. Jag exprimenterar en hel del i köket och går oftast inte efter några recept utan på ögonmått och lite kärlek. Ibland blir det bra och ibland inte..! Jag tänkte dela med mig av min mammas recept på en enkel grekisk frikadellsoppa, har försökt skriva ihop ett recept på detta.



Grekisk frikadellsoppa
Frikadeller
400-500g nöt eller blandfärs
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
Ett par kvistar bladpersilja (endast bladen)
Lite mindre än 1 dl grötris eller jasminris (jag använder grötris)
1 ägg
Ett par matskedar grekisk youghurt
Kryddor är efter smak, jag använder oregano, salt, peppar, paprika och grillkrydda.

Soppan
1-2 ägg
1-2 citroner
2 dl gröt eller jasminris
1 valfri buljongtärning
Salt och peppar

Börja med att lägga ihop alla ingredienser till frikadellerna i en bunke, bladpersiljan ska vara finhackad och löken riven. Blanda ihop allt väl och rulla dem till små bollar. Tänk på att de svullnar endel och gör dem därför lite mindre än önskad storlek. Hissa ner dem med en sked i kokande vatten, ca 1.5-2l. Låt koka i 10-15 min. Lägg därefter i riset, buljong och kryddor, låt koka tills riset är klart. Vispa ihop ägg och citron i en bunke. Ta lite av spadet från soppan och häll sakta i detta i citron och äggröran, vispa samtidigt så att ej ägget skär sig. Fortsätt hälla spad i röran och vispa samtidigt tills den är varm och det ej är någon risk att soppan skär sig. Soppan ska bli lite mjölkaktig i färgen, om den är för "vattnig" kan man vispa ihop ett ägg till och göra samma procedur.
Vi greker äter massor av bröd till egentligen all mat, men det är extra viktigt till maträtter där det går doppa brödet i. Så valfritt ljust bröd att doppa i soppan. Smaklig måltid!

7 kommentarer:

  1. Mycket trevligt inslag med gästbloggare!! Ser fram emot lite libanesiskt också!!:)

  2. Så gott det verkar! Undrar då varifrån Grekland Anastasia kommer, om detta är en typisk rätt i en viss region?

  3. Roligt med gästbloggare!
    Jag hoppas du postar ett inlägg med libanesisk mat också!

  4. Så kul med lite annorlunda inslag av mat, inte varje dag man ser recept på grekisk mat, låter hur gott som helst.
    Vi provade ditt tonfiskrecept häromdagen, fasen vad gott. OK om vi lägger upp det och länkar till dej (såklart)?

  5. Spännande recept!!!

  6. vad kul! grekisk mat har jag inte utforskat så mycket, nästan bara gjort typ moussaka hemma. spännande att läsa! och soppan ser finfin ut.

  7. vad kul med lite "äkta" grekisk mat, annars brukar det ju bara vara någon vanlig rätt som man lagt till fetaost och tzatziki till och kallar det grekiskt, men det här verkar mycket mer spännande :)

    det är en rolig idé med dina gästbloggare!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.