Åter finns det hopp

2/23/2011

Jag har varit hos doktorn idag och han sa att jag kommer överleva detta i alla fall. Han såg nog hur orolig jag var. Men kan man bli annat när han kommer in med plastförkläde, handskar, munskydd och visir! Så ni förstår hur rädda de är för (svin)influensan här. Positivt är att jag har ingen lunginflammation, negativt dock att jag troligen åkt på en ny släng av influensan. Så fick jag skäll för jag hade arbetat istället för att vila och kurera mig. Så bums hem i sängen med svansen mellan benen. Helena har varit snäll och försett mig med både inredningstidning och ett nummer av gourmet med asienspecial :-) Tack gulliga du!

Idag bjuder jag på ett enkelt recept som jag lagade för ett par dagar sedan. Hittade en flaska likör som Berra och jag gjort själva för väääldigt länge sedan. Det smakade helt okey, men det kändes inte som det fanns någon alkohol kvar i den. Funderade på jag skulle använda den till, för det kändes inte som något jag kunde bjuda på. Och jag är inte den som brukar sippa likör. Så det är lite märkligt att vi gjort egen likör. Jag har tidigare haft saft i både marinader och såser, så det tänkte jag skulle passa bra. För likören var nästan mer som saft. Så den åkte ned i såsen helt enkelt. Gott! Funkar nog precis lika bra med fläskkött om man föredrar det.


Kyckling med likörsås, 4 pers.
4 kycklingfileer
1tsk salt
1 krm svartpeppar
ett par kvistar rosmarin
ett par kvistar timjan
2 dl vispgrädde
1 dl vinbärslikör (eller annan bärlikör eller koncentrerad saft)
1 tsk kalvfond
salt och svartpeppar

Hetta upp lite olja i en stekpanna. Lägg i kycklingen och örterna. Fräs utan att bränna cirka 5 minuter på var sida. Slå i grädde och vinbärslikör. Låt allt småputtra under lock i ca 10 minuter. Smaka av såsen med fond, salt och peppar. Servera med sallad, potatis och lite gelé.

12 kommentarer:

  1. Attans influensa som inte vill ge med sig. Håll dig nu i sängen några dagar och kurera dig ordentligt. Ta du en skvätt av likören om det blev något kvar, det är mycket c vitaminer i vinbär.
    Kram på dig

  2. Härligt att du överlever! ;)
    Lyd nu farbror doktorns order...så är du snart på benen igen!
    Kram

  3. skönt att du kommer att överleva! se till att lyda doktorn nu, det borde väl du som sjuksköterska veta att man ska vila när man är sjuk, ajabaja!

    jag har också haft feber igår och idag (och jobbade igår fastän jag inte borde, ajabaja på mig också) och minsann inte fått någon mumsig kyckling i likörsås, däremot bjöd jimmy på fryspizza igår, inte illa ;)

  4. Tur att det inte var värre än så! Vila, vila, vila nu då och lyssna på farbror doktor!!!

    Ja, likör dricker man ju inte varje dag. inte bara vuxenvarning, nästan tantvarning på den!!:)

  5. Sv. Ja, det där med budgeten är nog det svåraste. =)Hoppas, hoppas att fem asiatiska kök är bra. Skönt att inte var svininfluensan iaf!

  6. Krya på dig! Hoppas det inte blir allt för långdraget.

  7. Se nu till o vila o krya på dig så du kommer iväg till Malmö!!!
    Håller med farbror doktorn om att du inte borde jobbat - alla fall inte i måndags kväll för då hade du också feber - syntes låååång väg... ;)

    Kram //Sarah

  8. himla influensaskit! jag hade ju det i december och var liggandes hur-länge-som-helst. och trist är det! skönt att höra att du är på bättringsvägen i alla fall! såsen låter alldeles underbar (jag ÄLSKAR svartvinbärslikör, brukar ha det i champagne och göra kir royal, mm).

  9. Usch och fy for influensa, och scary att doktorn hade full mundering pa sig. Krya pa dig!

  10. Krya på dig vetja, hoppas du blir frisk snarast.

  11. Usch, influensa är ju inget kul. Krya på dig!

  12. Hoppas du blir bättre snart kompis! Idag har jag - hör och häpna - varit och TRÄNAT! Nu ska jag äta glass.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.