Limpa à la Lindström

2/08/2011

Inatt trodde jag att jag skulle sova som en stock, för lillasyster och jag körde slut på oss på Indoor walking igår (är lika knasig träning som det låter nästan). Men så kom stormen till vår lilla stad och jag sov knappt en blund. Men det kändes som det var ett riktigt regnoväder som behövdes för att smälta bort sista isen från gatorna. Så nu kan jag susa fram på cykeln igen. Jippie! Det enda som saknas är nu lite vår sol på min bleka nuna, så tror jag banne mig att jag är på topp. Lowe fick mig dock att känna mig gammal i förrgår när han tittade på min bleka, vintertorra hand och sa: -Mamma, jag tror din hand håller på att börja mögla. Pah!

Dagens recept är en variant av vanliga Lindstömmare som jag hittade hos Coop. Biff à la Lindström är ju så gott och detta gjorde det bra mycket enklare. Med blandade rotfrukter och en god brunsås till.


Limpa à la Lindström, 4 pers.
1 ½ dl mjölk
3 msk ströbröd
600 g nötfärs
2 ägg
200 g hela inlagda rödbetor (utan spad), går givetvis med skivade också
1 hackad gul lök
½ dl kapris
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar

Brunsås (utan steksky)
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 dl vatten
2 dl vispgrädde
2 msk kalvfond
2 tsk kinesisk soya
salt och svartpeppar
lite socker

Sätt ugnen på 200º. Rör ihop ströbröd och mjölk och låt stå några minuter. Blanda det med resten av ingredienserna. Forma färsen till en limpa och lägg i en ugnsfast form. Tryck till rödbetorna så att de kommer ner i smeten ordentligt. Tillaga i ugnen till en innertemperatur på knappt 70º, tar cirka 45 minuter. Lägg gärna mot slutet stavar av blandade rotfrukter runt köttfärslimpan. Servera med kokt potatis och en klassisk brunsås.

Såsen: Låt smöret bli ljusbrunt i en kastrull. Vispa ned mjölet och späd med vatten och sedan grädde. Tillsätt fond samt soya och låt såsen koka ett par minuter. Smaka av med salt, svartpeppar och lite socker.

13 kommentarer:

  1. Jag gjorde också en köttfärslimpa idag fast med fetaost och basilika. Din ser smaskens ut också. Rödbetor är ju så vackra!

  2. Köttfärslimpa har jag aldrig varit förtjust i, men man kanske skulle ta och ge det en ny chans!

    Barn är för härliga med sina kommentarer :)

  3. köttfärslimpa är verkligen en rätt som jag börjat uppskatta på "äldre" dar, så lättvarierat och gott :)

    här gick det inte heller att sova inatt, det blåste så det visslade och tjöt i hela lägenheten. nackdelen med vindsvåning antar jag. så jag hoppas på bättre sömn inatt!

  4. Ja, vissa dagar känns det som hela jag håller på att mögla!! Verkligen blek och torr är man nu!

  5. Ja, hugaligen vilka stormbyar som dragit in över oss.
    Vilket fint foto det blev, tänk att köttfärslimpa kan se så bra ut! Gott låter det oxå:)

  6. Vad smart att göra Lindströmmare som limpa! Det ska jag prova.

  7. Vilken bra idé att göra Lindströms limpa, den idéen ska jag sno av dig. Sedan sitter det ju inte fel med en hederlig brunsås jag menar även om man bor långt bort så är man ju ändå medborgare i "landet brunsås" ;)
    Hoppas ni får lite vårsol på er snart, här är det svinkallt, så våren känns avlägsen.

  8. vilken smart ide att göra det som en köttfärslimpa, blir ju så mycket enklare då

  9. biff lindström är en av de få kötträtter jag ofta längtar efter! vi äter det ofta hemma hos mamma och pappa, men det är tyvärr sällan vi lagar det själva. kul idé att göra det som köttfärslimpa!

  10. Kottfarslimpa verkar bli poppis igen, harligt. Denna ser jattefin ut!

  11. Ha, ha, barn är ju härliga inte sant?! =)

    Här gör vi köttfärslimpa allt i ett med potatis och morötter ganska ofta - gott!

  12. Toppentips för dagens middag när fantasin tröt - lifesaver! T.o.m. jag som aldrig varit särskilt impad av köttfärslimpa tyckte den var utsökt med favoriterna kapris och rödbetor.

  13. Vilken hyvens idé! Det var alldeles för länge sedan jag åt köttfärslimpa.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.