Så smått och så gott

2/15/2011

Det sägs ju att vägen till mannens hjärta går via magen och det stämmer väldigt bra på min man i alla fall. Så vad får då jag i present på alla hjärtans dag? Jo, en japansk kokbok. Vem kan han tänkas tycka att jag ska bjuda på sådan god mat... Hm... Cirkeln sluts skulle man kunna säga ;-)
Vad åt vi nu går då på denna kärlekens dag. Något som vi båda älskar väldigt mycket - tapas. Jag har fortfarande inte återfått full aptit så det blev precis lagom. Jag hade dock ställt mig in på en chokladig och glassig dessert, men den blev så misslyckad att den helt enkelt inte gick att äta. Men maten var desto bättre.

Tomatbruschetta är så himla gott tycker jag och så toppade jag några bröd med svart tapenade, vilket helt enkelt är mixade svarta oliver, kapris och olivolja. Vi brukar även lägga lufttorkad skinka på, men nu serverade vi charken vid sidan om.



Tomatbruschetta, 4 pers.
8 skivor baguette
4 tomater, ganska fint tärnade
2 vitlöksklyftor, finhackade
½ kruka basilika, bladen strimlade
olivolja
salt & svartpeppar

Stek brödskivorna i lite olivolja i en panna på båda sidor. Blanda tomathack med vitlök, basilika och lite olivolja. Smaka av med salt och peppar. Toppa bröden med tomatblandningen.


Gjorde små mumsbitar med stekt halloumi, grillad paprika och basilika. Blir ca 16 bitar av 150 g halloumi (och köp äkta cypriotisk).
Och så hade vi inlagda kronärtskockshjärtan, cornicorns, bresaola och något lufttorkat fläskkött jag inte minns namnet på.
Och vet ni vad?! Jag drack inte ens en smutt vin till. Jag var helt enkelt inte sugen. Då förstår ni hur sjuk jag varit (är) ;-)

12 kommentarer:

  1. Aaa..så smaskigt. Älskar oxå tapas,men gör de ...aldrig typ...hmm...dags att tänka till :)

    Tusen tack för dina lyckönskningar,blev riktigt rörd! Stor Kram

  2. Gott med tapas, bara att välja och vraka bland alla godsakerna. Trist att efterrätten inte funka, men så är det ibland, man kommer lixom inte riktigt överens:)

  3. Det där både ser ut o låter väldans smaskigt! Ja det blir inte alltid som man tänkt sig... Hoppas du känner dig ännu bättre snart ♥

  4. Åh, sååå gott med tapas! Letar efter Gilla-knappen men inser att detta inte är Facebook! :-D

  5. Det får bli tapas i helgen, punkt slut!

  6. Tapas är galet gott, helt klart en favorit här också.

    Typsikt att efterrätten gick åt skogen, varför blir det oftast så när man tänker göra sig till lite extra....

  7. Vilken smart man du har! bra tänkt och bra present!

    Vilken underbar tapas! Surt att desserten misslyckades. Shit happens!

  8. vad tråkigt med efterrätten! men då fick ni äta desto mer tapas istället för att kompensera upp det, det är väl så det funkar? ;)

    nej, jag förstår inte ens varför vi ska ha uttagning till eurovision? vi kan väl bara skicka erik saade med en gång så kan han väl bara stå där och tralla lite på nåt, det spelar ju ingen roll vad han sjunger. huvudsaken är att vi får titta på honom!

  9. Vilken fin tapasbuffé! Den där med halloumi ska jag prova. Det lät enkelt och gott!

  10. Sv: det sant skulle nog passa.
    Trevligt med en japansk kokbok. =) Maten ser jätte god ut.

  11. det var en riktigt höjdarpresent! och bruschetta är ju otroligt gott, speciellt på sommaren när tomaterna är som bäst. mm.

  12. Wow, så gott det ser ut! Hade direkt slängt mig över faten om jag haft möjlighet :-) Kram Gourmetmorsan

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.