Gästbloggare med en massa goda recept

2/06/2011

Dagens gästbloggare är en gullig tjej som jag träffade för första gången på en tjejfest för mååånga år sedan, då jag följde med min nya kollega Fia på fest. Vi delar så klart intresset för god mat ;-) Så idag lämnar jag helt enkelt över ordet till Anna:
Jag heter Anna Wahlstam, alias Barfotaflickan, och är 37 år. Jag bor tillsammans med min dotter och sambo i en bostadsrätt på Getingen, i Kalmar, samma område som Emmy alltså :-)
Jag har alltid gillat att laga mat och baka, men under det senaste året har det blivit som terapi för mig under min rehabilitering. Det är dessutom oerhört uppskattat när man tar med en liten burk med hembakta biscotti eller något annat gott när man är bortbjuden. Eftersom min dotter är lika galen i att pyssla som sin mor brukar vi dekorera burkarna som vi ger bort. En uppäten lingonsyltsburk blir förvandlad till en liten "gå-bort-present" med godsaker i :-) Välkommen att kika in på min blogg, Carpeanna.


Det här receptet fick jag av min kompis pojkvän som är kock, de serverade den som förrätt till nyår.Sen har jag gjort den till några kalas vi har haft, då både Marcus och Tyra fyller i början av januari ;-) Perfekt oxå för man kan förbereda den dagen innan, ställa kallt och sen värma och servera när gästerna kommer. Grissini är gott till.

Receptet på grissini hittade jag på recept.nu. Jag hade lite olika alternativ med kryddning på dem. En del med timjan, några med rosmarin och några basilika. Men alla hade även flingsalt, blå vallmofrö samt sesamfrö. Det tog ca 3 h att göra med all jästid, men himla goda :-)


Mandelpotatis- och purjolökssoppa
, 4 pers
300 g mandelpotatis
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
½ l hönsbuljong
2 dl grädde
Citron (pressa i lite saft)
Salt & peppar

Skala och tärna potatisen. Hacka purolöken lite grovt, samt vitlöksklyftorna. Fräs lite smör i en kastrull och ha i purjolök, vitlök och potatis. Häll på 0,5 l hönsbuljong, låt koka samma tills potatisen är lagom mjuk och mixbar. Häll på 2 dl grädde, pressa i citron (jag tar en hel citron). Mixa slät. Smaka av med salt och peppar.



Grissini,
10 pers
500 g vatten
750 g vetemjöl special
20 g jäst
35 g olivolja
20 g salt
1 st ägg till pensling
flingsalt
ev. örter att strö på

Finfördela jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader (fingervarmt) och tillsätt olivolja och salt.
Häll vätskan över jästen och rör tills det löst sig. Tillsätt mjölet och arbeta till en smidig deg. Täck över degen och låt den jäsa i 60 minuter. Dela degen i 30-grams bitar och rulla ut dem till smala stänger på en plåt.
Vispa samman ägget i en liten skål och pensla stängerna med det. Strö på till exempel sesamfrön eller örter och flingsalt. Låt jäsa i ytterligare 60 minuter. Sätt under tiden ugnen på 230 grader. När stängerna är färdigjästa, grädda dem mitt i ugnen cirka 30 minuter tills de fått fin färg och känns torra.

Inredningsfruns festbröd är också fantastiskt gott till soppan.

Den här chokladkakan innehåller så mycket choklad, så den kan bara inte bli fel. Gaaaanska mäktig, men oj så god. Jag fick i julklapp av min svägerska och min sambos moster en bakbok som är helt ljuvlig!
"Två systrars söta - 170 frestelser från the cookbook café" av Lisa Eisenman och Monica Eisenman.


Devil´s chocolate cake
200 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
3 ägg
1 ½ dl kakao
5 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 ½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
3 dl vatten

Chokladkräm:
500 g mörk choklad (minst 50% kakaohalt)
1 dl vispgrädde
150 g smör

Sätt ugenen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form ca 2 l. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och varva ner dem tillsammmans med vattnet i smeten. Vispa till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 min eller tills en provsticka är torr. Låt kakan svalna på galler.
Gör iordning chokladkrämen. Smält chokladen tillsammans med grädde och smör i en skål över vattenbad. (Detta är jag inget bra på, men det gick lika bra att smälta smöret i kastrullen, hälla på grädden och sedan i med chokladen och blanda om). Låt krämen svalna helt. Vispa den sedan fluffig med elvisp.
När kakan är kall, skär den i två bottnar och bred chokladkräm på den undre delen. Lägg försiktigt på den andr delen och bred resten av chokladkrämen över hela kakan även på sidorna.
Dessa är utmärkt att göra på kvällen, då man inte skall nyttja ugnen mer eftersom de skall stå kvar och svalna i ugnen, med fördel över natten.


Marcus bara älskade kakan!!! :-)

För någon kväll sedan kunde jag bara inte stå emot mitt bakbegär längre!! Biscotti blev jag så sugen på, och
hade funderat på nån ny smak. Jag hade ett grundrecept från Linneas skafferi som jag drog bort och la till lite i.


Choklad- och apelsinbiscotti
100 g smör
1 ½ dl strösocker
2 ägg
100 g mörk choklad
1 apelsin, rivet skal och lite av saften
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 liten påse mandelspån
5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret och sockret. Låt svalna lite, blanda under tiden samman äggen. Rör ner i smöret och blanda ordentligt. Hacka chokladen grovt och blanda i så att den smälter. Riv ner skalet från apelsinen, samt pressa i lite saft från apelsinen. Blanda ner bakpulver, vaniljsocker och mandelspån. Blanda ner mjölet, blanda ordentligt till en glansig smet. Dela i tre delar, tycker jag är lagom, rulla ut till längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 15 min. Ta ut plåten och skär längderna i sneda bitar. Sänk värmen till 125 grader och grädda ytterligare 15 min. Stäng av ugnen och låt biscottina torka till ugnen är helt kall.


Tyra, lika förtjust i att baka som sin mamma.

6 kommentarer:

  1. Oj så mycket gott!! Den där chokladkakan låter lika farlig som namnet!!:)

  2. Galet mycket gott i ett enda inlägg! Kul idé med gästbloggare :)

    Ha en bra kväll!

  3. nu har ju både sofie och anna skrivit det jag tänkte skriva, så jag håller väl bara med föregående talare: oj, så mycket gott det kom på en gång!

  4. Håller med Pernilla!

  5. Roligt med gästbloggare!

    I ett och samma inlägg fick du med massor av godsaker - det gillar jag!

  6. VILKEN vacker blogg!! Jag ser verkligen fram emot att följa dig. Mindre kul är ju att jag sitter med kurrande mage kl 12 på natten, tack vare de frestande bilderna... ;)))

    Madeleine :D

    http://alltmellanhimmelochpotatis.blogspot.com/

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.