Hur tror ni det gick?

2/27/2011

Jodå, jag tog mig till Malmö och jag tog mig till arenan! Men vi höll på att bli utlåsta efter en del taxitrubbel. Men vilket tryck det var när vi kom fram! Jisses Malmöborna (och vi andra) var på topp. Det är sådan skillnad att sitta och se mello live, tro det eller ej. Jag hade nästan, obs nästan, kunnat lägga en röst på Lasse Stefanz. Jag ska en annan dag berätta hela mitt äventyr i den lilla stora staden.
Här får ni smaskig mat i alla fall, så ni vet vad ni kan äta en av dagarna denna veckan :-)

Chèvretoppad fläsknoisette med marinerade grönsaker, 4 pers.
600 g fläskfilé alt. kotletter
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
100-150 g chèvre, i skivor

Marinerade grönsaker
4 morötter, i slantar
1 squash, i skivor
2 röd lökar, i klyftor
2 paprikor, i bitar

Marinad
½ dl japansk soja
½ dl  rapsolja
2 msk sesamfrön
1 msk sesamolja
1 msk riven ingefära
2 krm pepparmix
flingsalt

Sätt ugnen på 225°. Blanda samman alla ingredienser till marinaden, utom saltet, i en stor plastpåse. Lägg ner grönsakerna i påsen och ruska om ordentligt, så att marinaden fördelas över alltsammans. (Låt gärna stå i kylskåp ett par timmar). Häll alla grönsaker och marinaden i en långpanna. Tillaga dem mitt i ugnen cirka 15 minuter. Ta ut plåten och vänd alltsammans försiktigt med hjälp av en stekspade. Sätt in plåten ytterligare  10 minuter, tills grönsakerna är nätt och jämnt genomstekta. De ska helst inte vara för mjuka. Salta och servera.

Dela fläskfilén i cirka 8 lika stora bitar. Banka ut köttskivorna (texmed en kastrull) mellan plastfolie, så att de blir ca 1 centimeter tjocka. Krydda med paprikapulver, salt och svartpeppar. Bryn köttet snabbt på hög värme på båda sidorna i smöret i en stekpanna. Lägg upp köttet på ett ugnssäkert fat och placera en getostskiva på varje köttbit. Låt köttet steka klart i ugnen ca 5 minuter, tills det är genomstekt och osten börjat smälta.

11 kommentarer:

  1. wihoo! go skåne! det låter som att ni hade en riktigt fin helg :=) (men det är klart, kan man ha något annat än det när man är i bästa landskapet?! hihi)

  2. Jag hoppas att jag också kan titta på melodifestivalen "live" någon gång, det måste vara en häftig känsla.

  3. Alltid nyttig mat!!

  4. Ser mumsigt ut, följer inte melodifestivalen längre, fast det är klart, att se live vore kul, kanske skulle ta och göra det någon gång, de brukar ju alltid ha en deltävling i Göteborg

  5. Åhh! Dom där marinerade grönsakerna så ju helt sjukt goda ut! Dem ska jag absolut testa inom kort :-)

  6. Vi såg hela "Mello" i lördags, hemifrån - Men det hade klart varit roligare att se det live.

    Och maten ser jättegod ut

  7. Gud vad gott!
    Själv gillade jag han från Backyard Babies i lördags. :-)

  8. fint att du blev kry så du orkade följa med till malmö! har aldrig sett mellon live själv (och faktiskt inte sett det på teven alls i år heller) men saker brukar ju alltid vara bättre live :) nu känner jag mig också frisk och kry igen så jag hoppas verkligen att inte barnen på jobbet smittar ner mig igen!

  9. Snygg bild! Det ser riktigt gott ut!

  10. Vilken tur att du kände dej pigg så du kunde följa med. Såklart det är ös på Skåningarna, vi kan ösa vi! Ska bli spännande att se vad mer du hann med!

  11. Ja, skåningar de kan, di!!:) Såg bara lite av reprisen men såg ösigt ut! Ja, Lasse Stefanz är ju lite "homies" så därför kanske man hade röstat men tycker inte riktigt att de hör hemma i mello.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.