Mezemiddag

2/20/2011

Ja, nu var det ju den där meze-kvällen... På grund av detta envisa virus som bestämt sig för attt flytta in hos oss, så har vi fått skjuta upp vår mezemiddag ett par gånger. Nu tyckte varken jag eller våra gäster att vi kunde flytta fram vår date fler gånger, så en lite enklare variant fick det bli. För vad jag förstår ska man ha mååånga rätter när man bjuder på meze. I Libanon satsar man inte på en torftig 3-rätters utan minst ett dussin rätter och vid stora fester uppåt 30-40 rätter. Det ni, det är vad jag kallar buffé! Nu satsade jag på tre rätter och fyra olika röror att doppa bröd i. Yasemin hade tipsat om piroger och Anastasia likaså, men nu hör till saken att jag är inte så glad i piroger, men detta är en vanligt förekommande rätt. Återkommande kryddor är spiskummin, vitlök, citron, persilja och mynta. Jag hade laddat upp med för lite färska kryddor insåg jag när jag började laga maten, så jag fick ta till lite frysta också. Det här är vad jag bjöd på (det som inte syns på bilderna är pitabrödet vi även hade till). Huruvida recepten skulle godkännas av en libanes vågar jag inte säga :-P

Baba ghanoush, ca 3-4 dl (djupa tallriken i mitten)
2 stora auberginer, ca 600 g
½ citron
½ dl olivolja
2 vitlöksklyftor
½ tsk kajennpeppar
½ tsk malen spiskummin
½ tsk salt

Stick hål på auberginerna med en sticka eller en gaffel. Värm ugnen till 200°, lägg auberginerna på ett fat och ställ in i ugnen i cirka 45 minuter. De ska sjunka ihop lite och skalet skrynkla sig. Dra av skalet, kör innanmätet i mixer tillsammans med pressad citron, olivolja och kryddor.

Tzatziki, ca 3 dl (djupa tallriken t.h.)
½-1 gurka, grovt riven (jag kärnar inte ur den)
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
2 vitlöksklyftor, pressade
½ dl dill (har inte tidigare testat med dill, men det blev jättegott)
3 dl matyoghurt
2 msk olivolja

Strö saltet över den rivna gurkan och låt stå ca 10 minuter. Smaksätt yoghurten med peppar, vitlök och dill. Krama vätskan ur gurkan och blanda ned den i yoghurten. Rör ned olivoljan. Tzatzikin blir extra god om den får dra ett tag.


Libanesisk tahinidipp (tarator), ca 2 dl (t.h.)
1 dl sesamfrön
1 dl tahini, sesampasta
1 tsk sambal oelek
1 citron, pressad saft och rivet skal
1 vitlöksklyfta, skalad, pressad
1 msk vatten
½ msk olivolja
1 tsk salt
ev 1 tomat, hackad
ev bladpersilja eller koriander, grovhackad

Rosta sesamfröna i en torr stekpanna. Blanda alla ingredienser och smaka av. Garnera eventuellt med hackad tomat och hackad persilja eller koriander.

Hoummus, ca 3 dl (t.v.)
1 burk kikärter, 400 g
1 dl matyoghurt
2 vitlöksklyftor, pressade½ tsk spiskummin½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Mixa alla ingredienser till en röra. Smaka av med kryddorna.


Libanesisk kyckling, 5-6 pers.
800 g benfri kyckling, i mindre bitar
2 msk olja
100 g halverade champinjoner
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk ketchup
1 msk dijonsenap
1 msk ajvar relish
½ tsk salt
1 krm malen svartpeppar
½ citron, pressad saft
15 körsbärstomater
1 dl hackad färsk koriander

Stek kycklingen gyllene runt om i olja, cirka 3 minuter. Lägg i champinjonerna och låt steka ett par minuter. Tillsätt ketchup, fransk senap, vitlök, ajvar relish, salt och peppar. Låt koka samman, cirka 3 minuter. Tillsätt citron och tomater och koka ett par minuter till. Toppa med koriander.


Tabouleh, 8 pers.
6 dl vatten
3 dl bulgur  
1 grönsaksbuljongtärning
3 salladslökar, strimlade
2 tomater, fint tärnade
½-1 paprika, fint tärnad
½ gurka, fint tärnad
½ st citron, pressad saft
½ dl olivolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl hackad bladpersilja
1 dl hackad koriander

Koka bulgurgrynen i vattnet tillsammans med buljongtärningen (enligt anvisningarna på paketet). Blanda citronsaften med olivolja, salt och peppar. Rör ner dressingen i grynen tillsammans med de hackade grönsakerna och örtkryddorna. Låt stå och dra en stund.

Minikebab, 4 pers.
600 g nötfärs eller lammfärs
1 finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
½ dl hackad färsk mynta
2 msk paprikapulver
2 krm kajennpeppar
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar

Sätt ugnen på 175º. Blanda alla ingredienser till köttfärsspetten och forma till små avlånga biffar. Trä eventuellt upp biffarna på grillspett och stek runtom på hög värme tills köttet fått fin färg. Lägg över spetten i en ugnsfast form och låt dem bli genomstekta i ugnen cirka 10 minuter.

Till efterrätt hade jag gjort Aladdins drömkaka, men den var helt enkelt inte god :-(  Den var totalt intetsägande, tyvärr.

22 kommentarer:

  1. Waoow vilken mezekväll. Du jag tror att det här är fullt och tillräckligt för att fylla buken. :) Och recepten ser alldeles perfekta ut, så nog blir dem godkännda av en turk i alla fall. :)

  2. Jag vill också mezefrossa! :-)

  3. Jisses vilken massa mat, gotter i mängder! Dill i tsatsikin har vi numera alltid, det passar makalöst bra ihop!

  4. Oj, vad mycket gott! Älskar alla röror! 30-40 rätter låter matkoma om man inte ska äta i flera timmar....:) Eran Meze verkar fullt tillräckligt!

  5. Hoppas ni fick en fin matkväll? Men det fick ni säkert med alla smarriga rätter. /Matälskaren Urban

  6. Så underbart gott allt detta såg ut. Nu blev jag riktigt hungrig.

  7. Mums, måste genast testa din baba ganoush!

  8. Åååhh.. namnen på maträtterna låter så härligt mustiga... Baba ghanoush och Tabbouleh... underbara ord att uttala!

    Allt ser jättegott ut!!

  9. Vilken härlig mezemiddag ni haft, så mycket gott

  10. det ser ju jättegott ut allt det där :) 30-40 rätter är väl alldeles för mycket för att man ska orka njuta av allt, tycker du verkar ha gjort ett finfint jobb med de rätterna du bjöd på!

    det finns en libanesisk restaurang här i stan där man får beställa in 12 stycken rätter att mumsa på (och då är det den LILLA menyn, ska man ha mellanmenyn ingår grillbuffé till också, och stora menyn ingår grillbuffé och desserter) men de där 12 rätterna räcker gott och väl, fast väldigt gott är det :)

  11. Oj så mycket gott, ska man tasta nästa helg kanske :-)
    Hoppas ni hade en trevlig kväll! =)

  12. Respect på din mezemiddag!

  13. wow, vilken buffé! och jag som ÄLSKAR plockmat, det är något av det godaste som finns tycker jag.

  14. Libanes eller ej, den där maten ser bara helt fantastisk ut! Du måste ha skickat min inbjudan till fel adress eller ? ;)

    Förresten den där alladin kakan har jag också gjort för många år sen, och är bland det värsta jag smakat! Fy sjutton alltså vilken besvikelse...

  15. Yes! Jag kommer med en gång!! Så otroligt mycket gott! Baba ghanoush är en favorit, men jag gör det alldeles för sällan.

  16. Vilken underbar buffé. Jag tycker det är jättegott med meze och perfekt bjudmat. Åh vad sugen jag blev på det nu. Har du några rester att skicka väldigt express till Kanada typ nu, skulle sitta fint till lunch ;)

  17. Anonym sa...

    måste säga att det va riktigt roligt att hitta det här inlägget!^^, mina föräldrar kommer nämligen ifrån libanon och tabolue är en standard grej hemma hos oss, fast består mesta dels av persilja faktiskt! det är drygt 75% persilja och sedan ah, resten som sagt :), ytterst gott ^^

  18. Jag har ätit tabolue på libanesisk restaurang och då var det mestadels persilja i. Och det var här jag helt missbedömde mängden kryddor som skulle gå åt. Riktig tabolue är grymt gott.
    Meze överhuvudtaget är grymt gott.

  19. Anonym sa...

    I äkta tabouleh har man inte gurka, bara persilja och lite tomat, eveuntuellt lök också om man vill det. En tabouleh med gurka är ingen riktig tabouleh!

  20. Jag har märkt det när vi varit på restaurang. Det närmsta jag kommit den "äkta" mezematen. Men jag hade inte fått barnen till att äta det om det innehållt i stort sett bara persilja. Även om jag tycker det är mycket gott.

  21. Jag blir så glad! Min man (blivande) har pratat om den goda libanesiska maten sen han gjorde FN-tjänst för hundra år sedan. SÅ ni kom jag mig för att söka på "libanesik mat" och får upp detta!! Tack, snälla! Ska bjuda på detta kommande helg, som en överraskning.

  22. Hanna, hoppas det blir lyckat. Som du ser bland kommentarerna så får du ladda upp med mer persilja än jag gjorde om du vill göra riktig tabouleh.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.