Mello i Malmö

2/28/2011

Här kommer lite bilder från vår tur ned till Malmö och mello. Väl framme på hotellet (Mayfair Hotel Tunneln, som var ett mycket mysigt hotell), så var vi tvugna att provligga sängarna. Men hallå vart är min säng? Jo, jag fick sova i en bäddsoffa... Jättejobbigt att kunna bre ut sig på 160 cm alldels själv ;-) Men ni ser hur nöjda de är, va?!

Sedan trippade vi ut på stan för shopping så klart. Och jag tycker Malmö har ett väldigt bra utbud av butiker. Beror iofs på vad man är ute efter, men det passade oss. Så några små fynd blev det. Passerade även en del butiker med godsaker i. Hade gärna fyllt hela väskan med goda ostar, men jag har gjort det misstaget på en gång förrut. På en bussresa... Mina medresenärer tycker inte min väska luktade särskilt gott...

Hade det inte blåst sådana isande kalla vindar, så kanske grillsäsongen hade känts aningen närmre. Då hade jag köpt amerikanska grillsåser. Har jag också gjort på resor förrut och blivit tvungen att plocka upp hela resväskan för de trodde jag smugglade annat.

 Lunchen åt vi på T.G.I. Friday's, som var ett av restaurangtipsen jag hade fått. Jag tog bara en tallrik med tre olika smårätter, eftersom jag inte har full aptit ännu (på både gott och ont). Krispigt friterade räkor, friterade sesamkycklingbitar och möra baby back ribs. Mycket kladdigt och mycket smaskigt.

Sedan orkade vi med ytterligare några affärer innan vi åkte till hotellet för lite uppfräschning. Och lite vin så klart ;-)
Jag hade fått så många fina restaurangtips, tack alla! Jag har en del att testa på på mina framtida Malmötrippar. Jag var lite sugen på att testa Carib Kreol, för det ryktades om gudagoda romdrinkar där. Efter en semester i västindien så klappar hjärtat extra för just rom. Och det vet väl alla att rom är så hiskeligt bra mot basiluskus snuskus.
Men valet föll på något som också är så gott - indiskt. Vi avnjöt en fantastiskt god, och helt otroligt billig, middag på India Haweli. Vi testade både lite mildare rätter, king prawn korma och shag sonir, och en medelstark, biff karai.

Och till detta nanbröd, chapatibröd, ris, sallad, raita och chutney. Och så drack vi indisk öl, Cobra. Jag är ingen stor öldrickare, men just till stark mat är det gott tycker jag. Och indisk öl lät ju kul, så jag beställde en stor. Nu var den lite större än vad jag hade tänkt. Min 66 cl-öl såg gigantisk ut bredvid de andras små öl. Men men... det var ju frisk jag skulle bli eller hur?
Och de där graderingarna på styrkan på maten...  Medelstark, visst, haha...


Galet mätta (som ni ser) så beställde vi taxi i god tid, betalar och går ut och väntar... och väntar... och väntar... Ringer igen, bilen är på väg. Och väntar... och väntar... Tillslut, 20 minuter innan sändningen börjar, så tränger vi oss in i en taxi som håller på att släppa av några andra vid restaurangen. Go go! I ilfart åker vi mot Malmö arena och anländer 19:53! Råkar först komma in någon bakväg, ja ja, jag såg att det stod logeentré, men men... Får springa runt, spinga mot våra platser, landa och pang! 10, 9, 8... nedräkning och melodifestivalen live börjar!


Och vilket tryck! Malmöborna de kan banne mig släppa loss! Jag tyckte Göteborgarna var heltokiga förra året (då vi såg delfinalen där), men Malmöborna var snäppet värre. Jag satt och hoppade upp och ned och klappade händerna i 1½ timme. I love melodifestivalen!

Efteråt så tog vi en drink i pianobaren på hotellet där ett band spelade skön musik. Jag tog en moon rocker drink med tequila, blå curaçao och ananas juice. Den var jättegod, men, vet ni? Jag drack inte upp. Lagom tills jag slog ned min ända i den sköna soffan i pianobaren, så gick Panodilen ur kroppen och jag fick frossa igen :-( Så jag fick helt enkelt krypa till sängs. Men jag var så nöjd med kvällen ändå och att jag hade orkat följa med.
 

En liten sväng hann vi längs Malmös gator innan tåget skulle ta oss hem igen. Och vad passar då bättre än att avsluta resan med en falafel?! Jag tog en falafel med aubergine, fetaost, saltgurka och vitlökssås. Såå gott!



 
Malmö - jag kommer tillbaka! Snart.

9 kommentarer:

  1. Åh, vilken gottehelg för många sinnen! Hoppas att du är friskus nu!

  2. vilken underbar helg! ja, bortsett från frossan då, din stackare :=( - låter som att ni hittade finfin mat i alla fall, kul! malmö är faktiskt en riktigt fin stad, måste jag säga.

  3. Härliga bilder! Blir väldigt sugen på indisk mat! Och sugen på att åka till Malmö. :-)

  4. Kul att ni hade det trevligt i mitt sköna Malmö. Rekommenderar starkt ST:Markus Vinkällare vid ert nästa besök och deras fantastiska buffé med betoning på "fantastiska":-).

  5. Tycker Malmö har hämtat upp sej rejält, för nåt år sedan var det inte alls så många affärer, mycket nerlagt och igenbommat. Men det känns som stan har fått nytt liv.
    Låter som en härlig helg, kul att du kunde hänga med och orkade så länge som du gjorde.

    Och visst kan vi konsten att släppa loss här nere:)

  6. Jaaa vad skoj att ni testade Haweli, ett toppenställe!

  7. Vilken härlig helg ni haft

  8. Vad härligt att du inte var för dålig att åka. Låter som ni hade en mycket trevlig resa och vilken tur att ni hann fram precis i tid.

  9. Vad roligt att du kom i väg. (trots sjukdomar) Ser ut som det var en super helg. =)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.