Har ni hört talas om panko?

2/07/2011

Hade hört talas om pankopanering genom min obsession för asiatisk mat... Men när Charlotta hade testat att panera potatisbullar i panko, så gick jag helt enkelt och köpte mig en egen påse. Heja Coop måste jag säga när det gäller utländsk mat. Första gången jag testade att panera fisk i panko blev det ingen smak alls, så denna gången kryddade jag lite mer. Alla i familjen tyckte det blev kanonott! Serverat tillsammans med kokt potatis, ärtor och egen remouladsås.
Måste bara berätta en gullig historia också. En gång för ett tag sedan när vi skulle äta just panerad fisk, frågade Lowe vad det skulle bli för mat. Jag svarade då "som fiskpinnar ungefär". Lowe sattes sig fundersamt vid bordet och bara tittade på maten. Sprang sedan iväg och hämtade ett grillspett som han trädde upp fisken på. Han visste inte vad fiskpinnar var...(*ler*) Men klurade ut det på sitt eget vis :-)


Pankopanerad spätta, 4 pers.
4 stora spättafiléer
½ dl vetemjöl
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 ägg, uppvispade
2 ½ dl panko
½-1 tsk paprikapulver
½-1 tsk curry

Blanda smjölet med salt och peppar, samt panko med paprikapulver och curry. Vänd fisken först i mjölet och sedan i det uppvispade ägget och sist i panko. Låt vila en liten stund. Stek fisken i smör och låt sedan rinna av på papper för att behålla krispigheten.


Ha en skön vecka mina vänner! Visst känns det i luften att våren lurar någonstans där ute? Nu när Gumman tö har kommit så vet vi ju att snart kommer Prinsessan vår! (Ni har väl läst Olles skidfärd av Elsa Beskow, det är en av Lowes favoriter)

9 kommentarer:

  1. Vilken söt historia om fiskpinnarna! Han är klurig din lille kille!

    Jag älskar panko men har inte hittat det i de mataffärer jag brukar handla i, bara ätit det på restaurang. Nu ska jag snarast möjligt besöka Coop och se om de har panko där!

  2. Gott betyg för mamma som ger sina barn finfint hemlagat av riktig fisk! Mera sånt, mindre pinnar, nuggets och annat köttrens till alla barn!

  3. Har aldrig hört talats om panko, inte förrän nu! Hoppas du mår bättre nu! Jag hoppas att våra vägar möts en annan gång, som jag skrev, hör av dig om du behöver rum i Malmö nån gång, så ska jag fixa riktigt bra pris till dig! Kram Anna

  4. Kanske låter konstigt, men vi gläds åt att läsa att Lowe inte visste vad fiskpinnar var. Att sen hans lösning på problemet var att sätta fisken på en pinne är ju helt underbart!
    Kollade efter panko i Thaiaffären men den hade tagit slut. Tydligen var det något matlagningsprogram de hade haft det i och då hade det blivit rusning...

  5. Barn är ju underbara!!!:)

    Aldrig testat panko men hört talas om det. Låter gott!!

  6. Min man brukar tjata om panko... men han jobbar ju inom branschen :-) Fiskpinnar... har aldrig klivit (simmat) över tröskeln så länge jag bott hemifrån. Sonen brukar däremot få det på dagis ibland, så han kanske har koll. Hemlagad panerad fisk är mums!

  7. Ha ha vad ungar är härliga. När min son för många år sedan fick köttsoppa hos sin dagmamma tittade han på den och sa -va, maten simmar..?
    Pankopanering är gott men håller med att den behöver lite extra kryddning.

  8. Panko har jag aldrig testat och knappt hört talas om. Men fisken ser ju onekligen suveränt god ut! :-)

  9. panko är verkligen grymt! och haha, hur söt är lowe egentligen?! :=) vilken snuck!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.