Shame on me

2/24/2011

När jag hade beklagat mig här på bloggen, så var ni en massa gulliga människor som skickade krya-på-dig-hälsningar och kramar. En av dessa var Anna och då skämdes jag... Vad har jag att klaga över, denna tjejen som fortfarande håller på att bekämpa sin leukemi och jag gnäller över lite feber. Anna hon är så stark och håller nu på att återkomma till sin vardag. Och så gnäller jag. Shame on me! Anna du är bäst!
De gånger jag tänker på det värsta som kan hända, så tänker jag alltid på barnen. Klart att jag är rädd för att bli allvarligt sjuk, men tänk om barnen skulle drabbas. Hur över lever man det? Kan man det?

Ni får lite lättlagat, men härligt kryddigt - en indisk gryta. Men fråga mig inte vad som skiljer chicken tikka masala, chicken tikka och chicken masala åt...

Chicken Masala, 4 pers.
1 stor gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
2 msk riven ingefära
600g kycklingfilé, skuret i 2-3 cm stora tärningar
3 dl naturell yoghurt
3 krm kardemumma
5 cm kanlestång, krossad
1 tsk sambal oelek,alt.1 färsk chili
1 kryddmått muskot
½ citron, saften
lite hackad koriander (hade ingen färsk hemma, men det hade varit gott)

röd paprika, hackad
sockerärtor, hackade

Hetta upp oljan i en stekpanna och stek löken så den blir mjuk. Tillsätt ingefära och vitlök och låt det steka under ett par minuter. Lägg i kycklingen, yoghurten och alla kryddor utom muskoten och låt koka upp. Låt sedan sjuda på svag värme till dess att såsen nästan reducerats. Tilsätt muskoten och presa över citronsaft. Strö över koriander. Garnera med paprika och sockerärtor vid servering och servera med ris eller bara med naan.

7 kommentarer:

  1. Men så är det ju! Det är ju alltid någon som har det värre men om man annars mår toppen så måste man få vara lite gnällig ibland. Självklart tänker man på de som kämpar och kämpar...

  2. Visst är det så, men lite gnäll får man sprida ibland. Just nu gnäller jag över några besvärliga kliande eksem som jag håller på att bli tokig över....

    Hur som helst...chicken masala får jag aldrig till som jag vill ha den hemma. Har ätit det på indiska restauranger tusen gånger och det är alltid så gott. Hemma har jag testat flera olika recept och exprimenterat, men det blir liksom aldrig rätta smaken. Några tips?

  3. ibland får man lov att gnälla lite! speciellt när man haft influensan-från-helvetet. hoppas ni får en finfin helg!

  4. förresten, glömde ju skriva - har inte stenkoll på malmö, men när vi var där för några helger sedan åt vi middag på carib creol vid möllan. helt fantastisk mat, både för köttätare och vegetarianer! och drinkarna, my god vilka drinkar!

  5. Man far lov att gnalla ibland, trots att andra har det varre. Men bara ibland. :) Carib creol om charlotta namnde har jag hort mycket gott om!

  6. Ibland får man faktiskt gnälla, fast man vet att andra har det värre! Hoppas du känner dig bättre, det där ser oerhört gott ut!!! KRam ANna

  7. Man måste få gnälla, man brukar må lite bättre om man får dela med sig av dåliga saker. Och man jämför ju alltid med hur man har det i vanliga fall, så feber för dig är väldigt dåligt mot när du mår bra. Jag tror alla är så, i alla fall jag.
    Maträtten ser mycket god ut, som allt du gör. Hade jag inte haft en underbar man som lagar god mat så skulle jag hyra in dig. :-)
    Trevlig helg!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.