Middag mitt i veckan

1/14/2010

Igår hade vi middag mitt i veckan. Alla äter väl i och för sig middag mitt i veckan, men denna var med gäster. Det är synd att man inte utnyttjar vardagskvällarna till fler middagar. Alla måste ju äta och även om man är trött efter jobbet så kan det vara skönt att gå bort och få sätta sig vid dukat bord. Och i vårt fall så fick även våra och våra gästers barn chansen att leka en stund. Vi bjöd på Balsamicokyckling (gjorde en stor form...), Ost- & kesotoppad potatis och en vintrig sallad. Och till dessert Vit chokladmousse med smak av kokos och lime.


Ost- & kesotoppad potatis, 4 pers.
8-10 potatisar, tvättade och skivade
½ tsk salt
2 dl riven ost
100 g keso (smaksatt om man så önskar)
2 msk sesamfrön

Sätt ugnen på 225°. Lägg potatisskivorna lite omlott i en ugnsform och salta. Blanda den rivna osten med keso och fördela över potatisen. Strö över sesamfrön. Gratinera i 20-30 minter, tills potatisen känns mjuk.


Rödkålssallad med citrusfrukter, 4-6 pers.
½ rödkålshuvud, finstrimlat
1 blodgrape, filéade klyftor
1 apelsin, filéade klyftor
1 granatäpple, kärnorna
1-1 ½ dl valnötter
lite olja
salt och peppar

1 kommentarer:

  1. Vilken läcker rödkålssallad. Tack för dina fina kommentarer, känns för j*vligt i låren även idag, men då vet man att man gjort nytta ju ;-) Har du något bra förslag på tillbehör till den mögelost? Jag är ju lite trist, för jag är inte så förtjust i mögelostar, jag brukar köra med tomatmarmelad o päron till men tar gärna emot förslag för sambon älskar ost o jag vill så gärna tycka om det... Ha en trevlig helg nu! Kram Anna

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.