En sås man kan sitta och äta med sked

12/02/2009

Så god tycker jag den här såsen är. Ni vet när man ätit sig proppmätt och ändå inte kan sluta skrapa upp sås från tallriken.


Balsamicokyckling, 4 pers.
4 kycklingfiléer, ev. i mindre bitar
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
2 msk kycklingfond
3 vitlöksklyftor, skivade
4 tomater, i bitar
½ kruka basilika


Bryn kycklingen, salta och peppra. Blanda grädde, vinäger och fond . Häll i pannan och låt sjuda i ca 10 min. Stek under tiden vitlök och tomater lätt i lite olja. Strö över innan servering tillsammans med basilikan. Servera med lättstekta grönsaker eller potatisklyftor och sallad.
Eller lägg kycklingen i en ugnsform, häll över såsen och sätt i 225°-ugn i ca 10 min.

4 kommentarer:

  1. Jawoll! Det här fick ju vi på en BLÜCHER-lunch, och jag serverade det på Mors Dag, det är ett riktigt toppenrecept!

  2. Det ser riktigt gott och fräscht ut! Har aldrig provat att laga något liknande så det skall jag verkligen göra! :) (Jag är rätt svag för goda såser..)

  3. Fyfan, det här receptet räddar varenda fredag man inte har nånn inspiration! Glöm inte att kombinera det med Piccini Chianti ;)

  4. :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.