Medan vi drömmer om en vit jul...

12/07/2009

... så kan jag bjuda på en drink på vit glögg. Den blev så grymt god... Vi använde Dufvenkrooks vita Hjortronglögg, men vill man inte ha så stark drink kan man ta lättglögg. Jag kan tänka mig drinken med äpplemustglöggen! Receptet står Leila Lindholm för.


Glöggmartini, 2 glas
garnering till glasen: 1 citronklyfta, 1 tsk strösocker + ½ tsk kanel
sockerlag: 2 cl vatten + 3 cl strösocker
1 citron, saften (jag tog lime - har en förkärlek till de där små gröna sakerna)
6 cl gin
20 cl vit glögg
is


Gnid kanten på 2 drinkglas med citronklyftan och doppa dem i socker- och kanelblandningen. Skippa inte det för det blir pricken över i:et. Låt dem stå upp-o-ned och torka lite. Blanda ihop sockerlag, citronsaften, gin och glögg i en shaker (eller något annat att skaka ihop drinkarna i) och eventuellt is och skaka. Lägg is i de dekorerade glasen och slå i drinkblandningen.

3 kommentarer:

  1. Riktigt läcker julcocktail :)

  2. Jag måste testa det här med Gin, vet inte om jag gillar det eller inte... Men jag provade din färsgryta med chorizo och olika tillbehör igår, och den var bara så god! Den ska jag absolut göra fler gånger!! Kram!

  3. Mmm, vilken njutning!!! Kvalar in på "Topp fem" i drinklistan utan problem =]
    Worth waiting for...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.