När tjejerna tar över grillarna

7/30/2014

De svenska grillarna fortsätter att gå heta denna sommar och det som är populärast att lägga på dem är fläskkött, tätt följt av nötkött och korv. Kyckling är lite populärare i södra Sverige och i de större städerna, men inte så många väljer att grilla fisk. Fast så här kanske det skulle se ut om kvinnorna stod för grillandet lite oftare. Va? Kvinnorna? I alla fall om man får tro miljöpartiet så är männen större miljöbovar då de (bland annat) äter mer kött än kvinnor och är mindre benägna att ända sitt beteende. Nu är det är ju som bekant oftast männen som är huvudpersonen i grillmiddagarna även om det kanske inte alltid är de som väljer vad som ska grillas. Här har det också varit så tidigare att min man varit den som stått för själva grillandet. Men sedan vi skaffade gasolgrill vågar även jag mig på att grilla för jag tycker annars allt med eldande är aningen otäckt. Eller inte så lite läskigt utan väldigt mycket. Fråga den stackars brandman som brukar hålla i vår brandutbildning på jobbet...


Så när tjejerna tar över grillarna dricks det ingen obligatorisk grillöl utan då sippas det på ett glas med kall rosé under tiden som alla ingredienser plockas fram och förbereds, gärna ute i det fria samtidigt som det småpratas med middagsgästerna. Att duka bordet har hon antingen satt barnen på att göra eller själv fixat tidigare under dagen, för dukat ska det helst vara när gästerna kommer.
Kvinnan har valt bort köttet och istället inhandlat färsk fisk. I detta fallet torsk som ska tillagas i foliepaket med lättkokt broccoli och blomkål (både vit och orange) samt färsk gul lök och cream cheese blandat med indiska kryddor.
Medan grillen blir varm görs varsitt foliepaket till middagsgästerna, som sedan läggs på grillen och kvinnan får en kvart över skära upp blandade grönsaker till en fräsch sallad som ställs på bordet samt lite citronklyftor att servera tillsammans med de grillade fiskpaketen.
Gästerna får sätta sig till bords och kvinnan håller ett öga på mannen så att han inte missar att fylla på lite mer vin i gästernas glas. Sedan serverar hon middagsgästerna varsitt paket och alla äter, njuter och berömmer kvinnan för den goda middagen.
Vad säger ni, skulle lätt kunna bli en trevlig grilltradition va? Skämt åsido, så här enkel och god kan en grillmiddag vara.


Fiskpaket med indiska dofter, 4 pers.
800 g torskfiléer
2 tsk salt
2 tsk garam masala
1 tsk spiskummin
1 tsk gul curry
½ tsk svartpeppar

1 knippe salladslök eller ett par färska gula lökar, strimlade
2 broccolistånd, delade i mindre bitar
1-2 blomkålshuvuden beroende på storlek och blanda gärna olika sorter

200 g cream cheese
1-2 tsk honung
1 röd chili, finhackad

1 citron i klyftor (glöm inte dem för citronen lyfter fram smakerna)

Koka upp vatten i en kastrull och förväll broccoli- och blomkålsbuketterna så att de blir en aning mjuka. Sila av vattnet. Fördela alla grönsaker på fyra ark med aluminiumfolie.
Lägg torskfiléerna ovan på grönsakerna. Blanda alla kryddor och strö hälften över torsken. Blanda resten av kryddorna med cream cheese och tillsätt honung. Fördela oströran ovanpå fisken. Strö eventuellt över finhackad chili. Vik ihop folien till täta paket. Tillaga paketen på grillen eller i ugnen på 200° i 15 minuter. Servera citronklyftor till att pressa över fisken och en fräsch grönsallad vid sidan om.


Till middagen drack vi ett härligt friskt rosévin, Les Dauphins Côtes du Rhône Rosé (74902), som passade kanon till de kryddiga fiskpaketen. Tyvärr finns vinet bara i beställningssortimentet, men det kan vara värt att beställa ett par flaskor när ni ändå gör er beställning. Vinet var gott som mingelvin, men kom ännu mer till sin rätt tillsammans med maten. En riktig god sommarrosé.

Nu är det väl bäst att jag skyndar vidare innan en massa arga köttgrillande män kommer jagandes efter mig med sina grilltänger nu när jag öppnat upp för både fiskarna och kvinnorna vid grillarna, ha ha...

6 kommentarer:

  1. Två gånger har jag gjort fiskpaket i sommar. Sååå gott! Och enkelt. När det gäller grillandet så gör jag det mesta. Även talar om och ser till så att köttet vänds vid rätt tid😊 . Gärna mer fisk på grillen!

  2. Anonym sa...

    Ja, du, männen är de största bovarna när det kommer till mycket! Jag måste vara den sämsta svensk man kan tänka sig, jag har inte grillat en endaste liten gång den här sommaren! Jag tycker mest det är bökigt att grilla, kanske för att köttet inte är huvudgrejen för mig då jag lagar mat? Fast om jag grillar blir det helst fisk men mest kyckling, så både stockholmskt och kvinnligt då med andra ord :-)
    Ps Jag hejar för att du får lite ledigt snart och tar en sväng förbi mitt kök!

  3. Veronica sa...

    Ja det är roligt att läsa hur det ser ut statistiskt sett. Själv är jag från kustlandet i Norrbotten och varje sommar så bestod vår mat av kokt eller rökt abborre, rökt eller halstrad sik, halstrad saltströmming och sen var det kräftfiske och efter det löjfiske efter kalixlöjrom.
    Kommer ihåg hur avundsjuk jag var på mina kompisar som då grillade den stora nyheten - flintastek.

  4. Veronica sa...

    Forts. Jag visste inte hur bra jag hade det! Några flintastekar läggs inte på grillen här hemma nu heller men fisk och kyckling blir det ofta. Ibland älgkött.

  5. Älg och annat vilt är ren lyx och tyvärr jagar min man sällan numera så det äter vi inte så ofta. Händer att jag köper vilt eller får från vänner.
    Jag växte också upp med att vi iaf sommarhalvåret åt dagsfärsk fisk som pappa fiskade. Sån otrolig skillnad jämfört med den frysta fisken i affären.

  6. Vilken underbart god torskrätt! Blev kvällens middag (inlägg med länk kommer på min blogg om ett par dagar)!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.