Lax med röd curry och thaibasilika

12/21/2013

Just nu är bloggar, tidningar och TV-programmen fyllda med julmatsinspiration. och då kommer jag med något helt annat. Dels för att jag inte har gjort mer julgodis ännu än det jag bjöd på i lördags och dels för att jag endast ska fixa en liten del av julmaten och den är ännu inte lagad. Idag sa min man att det bästa med julmaten är inte julmaten i sig utan när man har ätit den i ett par dagar och då beställer hem pizza. Lite så är det. Jag är lite trött på att julmaten är sig lik från år till år och att det är svårt att få in nya rätter på julbordet eftersom ingen vill plocka bort något. Vi har i flera år minskat på mängden julmat för jag gillar vaken att äta julmat i flera veckor och inte heller tycker jag om att kasta mat. Får se vad jag lyckas smyga in för en rookie bland de andra traditionella rätterna. Min pratade om pastagratäng, men där går ändå min gräns...
Hur som helst, dagarna före julafton passar det bra med thaimat. Eller rättare sagt det passar alltid bra med thaimat. Denna gång smaksatte jag det lite annorlunda mot vad jag vanligtvis gör och det blev mycket gott! jag brukar sällan handla på ICA, men gjorde det denna gång och där fann jag till min glädje thaibasilika som har en kryddigare smak än vanlig basilika. Rätten går enkelt att göra vegetarisk genom att byta ut fisken mot mer grönsaker.


Lax med röd curry och thaibasilika, 4 pers.
500 g lax, delar i mindre bitar
1 burk kokosmjölk
2 msk röd currypasta
2 msk fisksås
2 msk ostronsås
färsk thaibasilika
1 broccolistånd, buketterna
1 röd paprika, strimlad
1 röd chili, finhackad
2 salladslökar, strimlade

Blanda kokosmjölk, currypasta, fisksås, ostronsås och ett tiotal basilikablad i en vid panna eller gryta. Koka upp. Lägg i laxen broccoli och paprika, men låt allt nu bara sjuda tills laxen är klart, vilket tar endast ett par minuter. Strö över hackad chili, salladslök samt mer thaibasilika innan servering. Njut tillsammans med ris eller nudlar.

15 kommentarer:

  1. Håller med att det är gott att bryta julmat med annan mat och att inte ha för mycket julmat....
    Denna grytan verkar god och färgglad som bara den.....

  2. :) Vi byter ju ut flera av sillsorterna varje år så där får vi in nya sorter, men det är ju fortfarande iofs sill... Men julmat, det äter vi bara två gånger per jul, inga julbord eller julmat alls innan - det hade vi inte pallat.
    Thaimat känns som ett betydligt godare och smartare alternativ till all julmat än alla hämtepizzor som vi misstänker att det blir efter juldagarna:) Ja alla andra årets dagar också för den delen!

  3. Enda julmaten jag gör hemma är skinka. Resten äter vi hos andra. Passar mig perfekt faktiskt.

    God-Jul-kram till dig och din fina lilla familj.

  4. Verkar supergott. Underbar bild!

    Ha en riktigt mysig jul.

  5. Idag skall jag och min syster laga jullådorna och så skall vi tillsammans med hennes barn laga pepparkakshus :) Det verkar vara vanligt att många äter pizza efter julen :) Kram!

  6. På vårt julbord försöker jag få in mer och mer grönt:)
    Den här rätten är helt i in smak:)
    Önskar dig en god Jul

  7. Rookien på vårt julbord imorgon blir en rotfruktslåda och rookien på det "riktiga" julbordet blir en ädelost- och broccolipaj. Blir nog nice. Men sen... Sen kommer jag vara sugen på thai!

    God jul på dig!

  8. Idag, efter två dagars typ-julmat, har jag varit sugen på allt som inte hör julen till. ALLT. Och så är det tre dagar julmat kvar. DÖDEN. Får nog slänga ihop en pasta imorgon eller något, för att balansera upp det här lite. God jul till dig kompis! KRAM!

  9. God Jul på dig, hoppas ni får det fint i jul, tänker på dig extra mycket nu när ni ska fira första julen utan mamma!
    Kram <3

  10. Ja det blir lätt lite overload... Man är småtrött innan ens julafton har varit.
    Vi har färre och färre rätter på julbordet, och tro det eller ej: ingen saknar något! Och gör man det, då kan man ju äta det någon av de andra 364 dagarna ;)
    GOD JUL till dig och familjen. Kramar.

  11. Perfekt mat att balansera upp julmaten med. Jag gjorde köttfärslimpa :-) Kyckling istället för lax borde också funka väl? Många goda smaker här och så färgglatt! Kan behövas innan magen får ta emot den "bruna" maten (köttbullar, jansson, prinskorv typ....).

    Ha en fantastiskt underbar och härlig jul med din familj och nära och kära. Vi ses 2014!

    Kram!

  12. Underbara färger och lika underbart foto) Hörde på tv att just den röda paprikan är uber-nyttig!

  13. Nattugglan här vill bara önska en riktigt GOD JUL!!
    Kram Anna

  14. เล่นสล็อตแสนสนุกที่นี่
    live22 slot สล็อตออนไลน์ต้องที่นี่
    https://www.slotxd.com/live22

  15. เกมสล็อตออนไลน์บนมือถือ เล่นเพลิน ได้เงินจริง จาก slotxo
    พร้อมระบบฝากถอนออโต้ ไม่ต้องมีขั้นต่ำ
    สิทธิพิเศษรับไปเลย สล็อตเครดิตฟรี !!

    https://www.slotkkk.com/slotxo

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.