Currydoftande morotsbiffar med kokosraita

11/19/2014

Ni som brukar läsa olika matbloggar vet att det ibland dyker upp recept som blir populära och vandrar från blogg till blogg. Ibland testas de rakt av, men oftast justeras receptet efter näste bloggares tycke och smak. Först dök dessa biffar upp hos Sofie och jag tänkte att jag måste testa dessa. Och när sedan även Kim lagade dem och då tillsammans med kokosraita var det inget att hålla på längre! Jag tyckte dock att biffarna blev aningen mesiga när jag först smakade av grönsaksrivet och tillsatte lite mer kryddor. Ja, ni känner ju mig... Jag gjorde dem också glutenfria, men ni ser i receptet vad jag har bytt ut om ni inte vill göra detsamma. Jag gjorde Kims kokosraita till biffarna, men tillsatte ett tärnat äpple för lite textur, vilket passade riktigt bra till. Nästa gång äter jag nog biffarna i ett krispigt salladsblad eller steker dem för lite mer frasighet. Jag har tidigare försökt vispa kokosmjölk för att få en krämig kokosgrädde, men inte lyckats så bra. Men om ni brukar göra det med lyckat resultat tycker jag ni ska testa att använda den kokosgrädden istället för yoghurt till raitan och uteslut kokosflingorna för det måste bli mycket gott till. Testa vet ja'!


Currydoftande morotsbiffar, 4 pers.
400 g morötter, fint rivna
250 g rotselleri, fint riven
2 små gula lökar, finhackade
(1-)2 msk curry, gärna hälften vanlig och hälften stark
1 msk spiskummin
1 tsk ingefära
0,75 dl vatten
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 vitlöksklyfta, pressad/riven
1/2 dl kokosnötsmjöl alt. vetemjöl
2 ägg
riven kokos alt. pankoströbröd (finns i asiatiska hyllan)

Fräs löken mjuk i lite olja och tillsätt sedan curry, spiskummin och ingefära som får fräsa med en stund. Vänd ned morötter och rotselleri samt slå över vattnet. Låt grönsakerna koka mjuka på svag värme. Smaka av med salt och peppar samt tillsätt vitlöken. Sätt ugnen på 225°. Låt grönsakerna svalna en aning och blanda sedan med kokosnötsmjöl och äggen. Forma till 8 platta biffar och lägg dem på en papperskläddplåt. Strö över riven kokos. Tillaga biffarna 20 minuter i ugnen. Vänd biffarna efter halva tiden.

Kokosraita, 4 pers.
2 dl valfri yoghurt
1 äpple, fint tärnat
1 dl kokosflingor
limejuice
färsk mynta
salt och vitpeppar

Blanda yoghurt med äppeltärningar och kokosflingor. Smaksätt med färskpressad lime, finhackad mynta samt salt och peppar.

5 kommentarer:

  1. Det här ska provas!
    Morot, gott!
    Äpple, gott!
    Kokos, GOTT!
    Lime gott!
    ...Och mynta... gott gott!
    :-D

  2. Ja, de här låter mycket goda! Kram

  3. Dessa morotsbiffar kommer bli ett stående inslag hemma hos mig, det känner jag på mig!

  4. Indiskt står högt i kurs hos mig nu, gärna vego också nu när sonen inte äter hemma!

  5. Vandringsrecept är något av det bästa, provat och smakat av proffsen liksom! Vi tänker också testa biffarna fast då blir det utan curry, det och fru M går inte ihop nämligen. Ska ta dina noteringar till oss när vi lagar till dom.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.