Finfint firande!

4/03/2014

Igår firade jag och min man 10 år som gifta! Tennbröllop minsann. Det får mig att känna mig aningen gammal, men mest är det att jag inte kan fatta att det är 10 år sedan vi vigdes i Thailand. Här hittar ni bilder från den fantastiska dagen. Vi hade så gärna åkt tillbaka till vårt jubileum, men just nu fanns det ingen möjlighet för oss att åka någonstans. Nu hängde vi inte läpp för det utan firade på bästa vis ändå med skaldjur och gott bubbel i glasen.


Nabbens Rökeri & Fisk har flyttat in sin butik in i den Coopbutik jag brukar handla så där var jag och shoppade en hel del godsaker, som både vanliga räkor och rökta räkor samt ett nät musslor. Räkorna åt vi som de var och musslorna vinkokte jag. Hummer hade jag fyndat vid ett tidigare tillfälle och den valde jag att gratinera med vitlöks- och örtsmör som bland annat fick smak av ramslök. Fantastiskt gott! Tillsammans med skaldjuren bjöd jag aioli, avokado och lite citron. Vi blev verkligen tokmätta så jag kanske hade tagit i lite per person. Jag hade köpt 1 kg musslor, 500 g räkor, 200 g rökta räkor samt varsin hummerhalva. Här får ni recept för att ni också ska kunna ha er egen skaldjursfrossa.

Vinkokta musslor
1 nät musslor (1 kg)
2 schalottenlökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 knippe persilja, finhackad
1 dl vitt vin
1 dl fiskbuljong
½ krm cayennepeppar
½ krm vitpeppar
1 dl vispgrädde

Borsta musslorna under rinnande vatten med hjälp av en borste eller svamp. Släng de som är trasiga och de som inte stänger sig när du knackar dem mot bänken.
Smält smör och olja i en stor gryta. Fräs lök och vitlök lite glansiga utan att de får färg. Strö över persilja och häll på vinet och krydda. Låt sjuda en stund, tillsätt sedan musslorna och koka cirka 5 minuter under lock tills alla musslor öppnat sig. Lägg upp musslorna på ett djupt fat eller i djupa tallrikar. Häll grädden i grytan och låt sjuda ett par minuter. Smaka av och slå sedan över musslorna.
Servera genast tillsammans med aioli, lite bröd och eventuellt citron att pressa över. 


Så här ser mitt grundrecept ut på majonäs/aioli och det är enklast att göra en hel sats för att lyckas. Det du inte använder får du spara. Jag gör alltid min med stavmixer och har aldrig misslyckats oavsett vad de säger om temperaturer på ingredienserna. Någon skulle säkert säga att det bästa är att vispa den för hand med ballongvisp, men jag får den då inte tillräckligt tjock.
Har du lite citron hemma så byt ut häften av vinägern mot citronjuice och få en fräsch tvist på den.

Aioli
, 4 pers.

2 äggulor
2 tsk vitvinsvinäger
2 tsk fransk senap
2 vitlöksklyftor, pressade/rivna
2 dl rapsolja alt. byt ut en del mot olivolja
salt & vitpeppar

Vispa ihop äggulor, vinäger, senap och vitlök antingen med stavmixer eller för hand. Tillsätt oljan, till en början droppvis och sedan i en jämn stråle, under kraftig vispning. Var noga med att majonnäsen tjocknar innan du har i mer olja. Smaka av med salt och vitpeppar. Smaksätt gärna med chili, någon örtkrydda eller rivet citronskal.

Hummer är inget vi äter direkt ofta, men när vi gör det så örtgratinerar vi den i stort sett alltid för det är så gott. Bjud gärna lite bröd till hummern som kan suga upp det goda smöret som smälter och rinner ut från hummern.

Örtgratinerad hummer
1 kokt hummer färsk el. tinad fryst
50 g smör, rumsvarmt
½ dl finhackade örter, tex gräslök och persilja
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm salt
½ krm cayennepeppar

Sätt ugnen på 250°. Dela hummern på längden genom att sätta kniven mellan ögonen och sedan räta ut stjärten och dela den. Ta bort magen som sitter straxt bakom ögonen. Knäck klorna och tag bort skalet på ovansidan. Lägg humrarna i en ugnsform. Blanda övriga ingredienser och fördela över hummerhalvorna. Sätt in formen mitt i ugnen och gratinera i 10 minuter. Servera med sallad, citronklyftor och eventuellt lite bröd.

Vi hade sparat en flaska champagne som vi nu njöt av. Ja, för den var verkligen god, det tyckte vi båda två. Billecart-Salmon Brut Réserve (7454) som inte är hutlös dyr, men ändå kanske något man bara unnar sig när något fint ska firas. Som denna dag!

 

9 kommentarer:

  1. Grattis på bröllopsdagen! Kram

  2. Ser fantastiskt gott ut, jag älskar skaldjur ;-) Grattis på eran dag!

  3. Återigen STORT Grattis på er dag!!
    Mmm, så mycket gott ni smaskade på :)))
    Kram Anna

  4. Anonym sa...

    Hip hip hurra för er!! Vi äter inte heller hummer särskilt ofta, men när vi gör det blir det ofta Creole Style :-) Jag tänkte på er när jag var på Tobago nu sist, "det här skulle Emmy och Berra gillat!" <3

  5. Grattis!!! Och ska man fira ska man göra det med skaldjur och bubbel!

  6. Grattis igen till de 10 åren! :)

  7. Grattis till de 10, åter igen, bra jobbat! Vi har också funderat på att åka tillbaka till Side till vår 10års dag, men det är ju 2 år till så det dröjer lite:)
    Att vi gillar er firarmåltid oxh måltidsdryck skarpt behöver vi väl knappast skriva... Låter som en butik helt i vår smak!

    Kram på dej och hoppas du får en härlig helg

  8. Mums så gott! Gillar skumpan med. Grattis i efterskott! Kram

  9. ååh va gott! och Grattis! :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.