Kanel- och vaniljdoftande glutenfri granola

4/14/2014

Vilken lurig helg det har varit. Ena stunden har vi hållit på med trädgårdsfix och planering inför sommaren och så rätt vad det är har himlen öppnat sig och regnet har ös ned. Vi har åkt runt och kikat på lite nytt till trädgården och vi lyckades till och med att handla mer på Ikea än vad vi fick in i bilen. Jag har råkat ut för detta en gång tidigare, fast då låg närmsta Ikea i Älmhult och det slutade med att min väninnas mamma fick sitta intryckt i ena rutan i baksätet och en snäll anställd på Ikea hjälpte oss att fylla taket på bilen... Nu kunde som tur var Berra åka hem och hämta släpet medan jag väntade. Så nu är det pyntat i trädgården med nya stolar för avkopplande häng i solen och dessa färgglada underbara lyktor som ger en skön folkparkskänsla. Så en regnig semester göre sig icke besväret för du är inte välkommen!

Ledig helg innebär även långfrukost med hela familjen. Det är inte för inte som mina frukostbilder emellanåt dominerar mitt Instagramkonto, men jag ääälskar frukost och de dagar jag börjar jobba före klockan sju äter jag två frukostar, en hemma och en lite senare på jobbet. De dagar det blir ett för långt hopp mellan måltiderna för att jag klämt in träning så äter jag ett frukostliknande mellanmål. Och då äter jag gärna rostad müsli, granola. Här är en som är helt utan gryner och enbart gjord på nötter och frön, som fått smak av kanel och vanilj. Ljuvlig i en skål yoghurt tillsammans med lite färsk frukt eller bär.



Kanel- och vaniljdoftande glutenfri granola
4 dl blandade valfria nötter, jag tog pekannötter, hasselnötter, mandel och valnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl kokosflingor
1 msk kanel
1 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker)
½ dl rapsolja
½ dl vatten

ev. 1 dl kokoschips

Sätt ugnen på 200°. Dela nötterna i mindre bitar om du önskar. Blanda nötterna med frön, kanel och vaniljpulver. Bred ut på en plåt. Blanda vatten och olja och ringla över blandningen. Krama in vätskan något i nöt- och fröblandningen. Rosta mitt i ugnen i 15 minuter, men vänd runt var 5:e minut så det inte bränns. Låt svalna. Blanda om du önskar med kokoschips och torkad frukt.

10 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut! Jag gör också egen granola, så man får det man vill ha i sin blandning :) Kram!

  2. Jag älskar också frukost! Inte på vardagar dock, då jag bara äter en skiva rågbröd med smör på jobbet (då jag riktigt kan se mina kollegor tänka: var inte hon matbloggare?). Men då tid finnes! DÅ kan jag äta hur mycket frukost som helst.
    Det var länge sedan jag gjorde, och åt, granola nu, men det är ju så gott. Speciellt med kanel i.

  3. Detta kan vara något för påskhelgens alla mysfrukostar :) Ska definitivt prova även om jag inte är glutenallergiker. Kolla gärna min blogg för lite dukningstips inför påsken :) :) http://www.dukaupp.se/dukningsinspiration-infor-pask/

  4. Anonym sa...

    Bästa ju, jag älskar att ha cocos i min (jag vet vad du tänker men, nä, ingen chili eller rom i frukostflingorna i alla fall!) bäst är de där stora rostade cocoschipsen! Hurra för frukosten!

  5. Vi är som Kim, på vardagarna går det undan och frukosten är något som bara ska ner (speciellt för fru M som äter en skål gröt på under 3 minuter!). Men på helgen... ujujuj, då är det länge och massor som gäller:)
    Kokoschips skulle vi ju kolla efter, tack för påminnelsen.

  6. när ska du starta din frukost-kasse egentligen? då kan du gärna skicka med den där granolan till mig, den låter hur god som helst! jag äter ju gärna frukost om någon annan gör i ordning den. hotellfrukost till exempel, hur fint som helst! men det är ju det här med att gå upp och göra den...

  7. Regnig semester? Nej, det är inte beställt här heller. Vi ska ju till östkusten i mitten av juli och då tar vi med oss solen om ni inte sett den då. Den räcker nog över både Kalmar och Karlskrona. Påskkramar till dig! Vi ses väl på Blåkulla!?

  8. Ombytligt väder här också med mycket blåst och temperaturer som går upp och ner, men inget regn på ett tag så man får vara glad för det. Låter underbart med fix och inköp inför sommaren. Den kommer ju så småningom och har vi tur får vi en försmak nu under påsken.

    Har gjort egen müsli några gånger och det blir verkligen gott! Ska prova med kanel nån gång.

    Ha en härlig påskhelg med solsken!

    Kram!

  9. Pernilla, vem vet... En vacker dag kanske det dyker upp en spännande frukostkasse vid din dörr :-)

  10. Se jätte gott ut! Ska gärna laga det, tack så jätte mkt!:)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.