Grillat är godast!

4/25/2014

Jaha, då var jag inne på min sista dag på påsklovet. Vilddjuren är lediga ett par dagar till även om det känns som de behöver komma tillbaka till vanliga rutiner igen och kanske rent av sakna varandra lite. Vi har haft en fantastisk vecka med fint väder, fast aningen för isiga vindar tycker jag för att vara i april. Idag är det dock nästan vindstilla och snäppet varmare och alldeles alldeles underbart... Precis som för många andra väcks suget hos mig efter grillad mat så fort vädret blir vackert. Det är nästan så att grilldofterna som sprids mellan husknutarna doftar ljuvligare än vårens blommor. Allra bäst är det om man dessutom kan vara utomhus och förbereda maten.

Det här är en favoritmix som jag gärna steker tillsammans om jag inte har någon färdig lunch hemma. Denna gång hamnade den på grillspett. Ni ser squash, paprika, halloumi och svamp kryddad med enbart svartpeppar.

Jag säger bara - kryddsmör! Finns det något bättre till grillat?! Livet blir helt klart bättre med en rejäl klick smör. Här har jag blandat det med citronskal, vitlök, chili och ramslök. Smakar bra på allt från bröd, grillade grönsaker, kyckling, fisk och kött.
 

Det går inte starta grillen utan den obligatorisk grillölen enligt min man. Och det är nog inte många som tackar nej till en kall god öl i solen medan de grillar middagen. Här ser ni en lokalproducerad goding från Ängöl.

Det färdiga kryddsmöret! Se nu till att göra er egen favorit. En av mina är Café de Parissmör, men det kräver lite mer jobb och det hade jag inte riktigt tid till. Känner ni att ni har tid och alla ingredienser hemma till det så är det helt klart värt det.



För den andra i kocklaget som inte så gärna dricker öl mer än när hon svettas på en strand någonstans bjöds det på matlagningsvin. Ja, alltså den sorten man dricker och inte nödvändigtvis häller i maten. Jag smakade på vinet från boxen jag fick och det passade riktigt bra till maten.


Tillsammans med grillspetten åt vi entrecôte som vi köpte på Citygross. Jag brukar inte handla i deras butiker, men var där och spanade på annat och då köpte jag lite av deras kött som alla pratar så gott om. Vi tyckte det var okej och inte det bästa kött vi ätit. Oftast är entrecôte godare i tjocksre skivor kan jag tycka, så det får en fin yta, men ändå en röd kärna.

Jag hoppas ni blev riktigt sugna på att grilla nu, för det blev jag... igen!
 

9 kommentarer:

  1. Ååååh! Vi åker till Skåne i veckan och min mamma har lovat att vi ska grilla på Valborg. Mmmm. Can't wait! Brukar marinera svamp och sätta på spett, så gott! Hoppas ni får en superfin helg! KRAM!

  2. Underbart med grillat! Blev så sugen nu på att grilla i helgen!
    Ha en toppen lördag!
    Kram kram
    //Lana

  3. Här tycker vi ängöl är en fröjd:) Nu slipper vi åka ner till Kalmar varje gång som vi gjorde tidigare när systembolaget inte tillät internleverans mellan butikerna för lokalproducerade varor.

    Ha nu ett fortsatt härligt påsklov.
    KRAM

  4. Varje år vid vid våren kommer den: jag-vill-bo-i-hus-eller-iallafall-ha-en-sommarstuga-känslan. Att bara kunna kliva rätt ut, och tända grillen och slippa släpa saker och ting upp och ner i traååhus och fram och tillbaka till parken....
    Får köpa en trisslott.
    KRAM

  5. Halloumi har jag nästan glömt bort. Sommarmat. Man glömmer mellan varven!

  6. Håller med helt, det finns inte mycket som slår grillat!

  7. Konstigt - hos oss kan inte grillen startas utan grillvin. Olika modeller på grill förmodar jag! På onsdag åker jag mot östkusten och hoppas då på lite varmare vindar. Kram!

  8. Vi är precis som Kim, åh vad det rycker extra mycket i flyttenerverna just nu! Vi går och dreglar runt sommarstugorna i skogen och skrapar triss, tippar lotto, och spelar v-75 för glatta livet:) Men, än så länge sitter vi fortfarande här, med vår lilla minibalkong i norr:( Men vi gör så gott det går, fram med elgrillen i köket och så brassar vi köttet där istället, en öl och ett glas vin som sällskap! Alla sätt är bra, eller hur?:)

    Håkan är ju lite förälskad i den där Ängölen,vissa av dom kan man till och med beställa ner till vårt bolag upptäckte han i helgen! Oh the joy:)

    Kramar till dej, Emmy

  9. Det är svårt att sätta fingret precis på vad det är som gör att grillen inte startar utan någon form av mänsklig glykol... Kan ha att göra med det nordiska klimatet =))

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.