Serranolindad torsk med ärtskum

4/08/2014

Det är som vanligt att jag inte kan fatta vart dagarna tar vägen för plötsligt har det gått flera dagar sedan jag gjorde något inlägg här. Eller egentligen vet jag vart dagarna har tagit vägen, en full jobbhelg och en middag med vänner och så plötsligt är det tisdag. I Kalmar har helgen varit härligt ljummen, så pass att jag fick rycket och sprang till och från jobbet i helgen. Det är bara enkel tur drygt tre kilometer, men så mycket mer hade jag inte pallat straxt efter sex på morgonen. På något vis är det alltid lättare att springa hem från jobbet på kvällen än dit tidigt på morgonen, men fördelen är att jag var tvungen att fortsätta springa för att hinna i tid.

För att riktigt känna hur våren som är på intåg så kommer här lite våraktig mat! Det här är en vardagsfavorit bland fiskrätterna, som är enklare än vad det ser ut. Ärtskum låter dessutom så mycket trevligare än ärtsås, även om såsen denna gången inte blev så värst skummig. Jag varierar tillbehören utifrån vad vi har hemma och rätten är lika god tillsammans med kokt potatis, smörslungade kokta morötter och ugnsrostade cocktailtomater som så här med blomkålsmos, grön sparris, edamamebönor och rädisor.


 
Serranolindad torsk med ärtskum(sås), 4 pers.
600 g torsk(rygg), delad i fyra bitar
½-1 tsk salt (beroende på hur salt skinkan är)
1 krm vitpeppar
8 skivor Serranoskinka

Ärtskum:
2 schalottenlökar, finhackade
1 vitlöksklyfta, finhackad
½ grönsaksbuljongtärning
2 dl vispgrädde
2 dl gröna ärtor

Sätt ugnen på 200º. Salta och peppra fisken och och linda sedan skinkan runtom. Lägg den i en ugnssäker form och tillaga i ugnen i cirka 15 minuter.
Fräs löken glansig i lite smör. Tillsätt grädde, ärtor och buljongtärning. Låt koka en liten stund och mixa sedan såsen slät. Servera fisken tillsammans med grönsaker, såsen, kokt potatis eller mos.

Vill ni göra mina tillbehör enligt bilden så beräkna till fyra personer cirka 1,5 kg blomkål (2 små eko-huvuden) till moset, 2 knippen sparris, 500 g frysta edamamebönor (som kokas och spritsas) och ett knippe rädisor. Blomkålsmoset gör jag på enklaste vis genom att koka blomkålsbuketterna mjuka och sedan mixa dem med lite smör, krydda med salt och svartpeppar.

8 kommentarer:

  1. Anonym sa...

    Ser gott ut! Lite annorlunda än hur vi använder ärtpuré här i Wales!

  2. Otroligt läcker tallrik!!! Jag dör faktiskt lite:)

  3. Vackert som en sommaräng!
    Det är ju himla gott med det salta av skinka med den mjälla fisken... Mmm.

  4. Fisk är en favorit här hemma liksom ärtor. Det känns vårligt och fräscht med din tallrik. Olika smaker i en skön kombo. Gillas! Kram!

  5. Vackert! Ser otroligt gott ut!

  6. Ser ljuvligt ut!

  7. FANTASTISKA färger på den där tallriken, kompis! Hjälp, vad fint. Hoppas ni har en superfin helg! Kram!

  8. Supersnygg och smaker som jag verkligen gillar. Och krispiga rädisor - FINT!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.