Testat ännu en brödmix

4/29/2014

Även att jag äter väldigt lite bröd har jag snart testat det mesta inom brödbak, med olika resultat. Allra godast är riktigt surdegsbröd, men om det inte tillsätts någon liten gnutta jäst eller annat som skjutsar på jäsandet tar det väääldigt lång tid. Plus att du måste komma ihåg att mata din surdegsgrund för att ha något att baka med när du känner för det. Det går säkert att få in rutin och bli bättre på det också, men mitt tålamod tröt.
Näst därefter kommer de bröd som jäses i rumstemperatur med lite jäst samt under lång tid och som får en surdegsliknande karaktär. Personligen gillar jag dessa bröd bättre än de kalljästa som man jäser i kylen. Bakpulverbröd kan vara både smidiga och goda, men hur lite sött jag än har i tycker jag de har en förmåga att bli åt det sötare hållet om de ska bli rikigt saftiga. Sedan har vi brödmixerna som ger olika sorters bröd. Jag har testat ett par från Bagerina som gett goda glutenfria (lowcarb) bröd, där mixen blandas med ägg och kesella. Jag brukar beställa från Recomarket som ni finner i länken, då de har en hel del annat utöver brödmixer.

Senast ut att testa på brödfronten var detta brödet från lchf-klubben där mixen blandas enbart med vatten, vilket kan vara smidigt särskilt nu till sommaren då man kanske har begränsade kylmöjligheten i sommarstugan. Och så kan vem som helst enkelt blanda ihop degen och hälla den i den medföljande formen.

Här är det färdigbakade brödet. Jag valde att toppa brödet med lite blandade frön eftersom det är både snyggt och gott. Numera finns lchf-klubbenssortiment i flera ICA-butiker runt om i landet och ni inte vill handla via nätet. Visst man kan tycka att dessa mixer till lågkolhydratsbröd är dyra, men du får mer bröd för pengarna. De mättar mycket mer än vanligt bröd utan att för den delen vara kompakta eller på annat sätt tråkiga. Godast är de precis som de flesta andra bröd nybakade, men jag tycker det funkar bra att skiva brödet och frysa in det för att sedan ta upp ett par skivor i taget. Men kom ihåg att skära tunnar skivor för som sagt mättar brödet ordentligt.



Jaha, nu får vi se om det blir någon värme imorgon eller om vi måste låta majbrasorna värma oss. Jag brukar tillhöra dem som står där huttrar, envist iförd min vårjacka och håller på att frysa häcken av mig. För på något vis hur varm april än varit så är det alltid kallare just på Valborgsmässoafton. Jag tror jag ska ladda upp med lite varm choklad i en termos och kanske rent av en skvätt rom i den. Ni tycker det är enklare att klä på sig? Jo visst, men ska nu våren sjungas in så ska det väl ändå vara i vårjackan. Fast ballerinaskorna väntar jag med lite till för är det något jag alltid fryser om så är det fötterna! Glad vår och trevlig Valborg på er! Ses i maj!

 

5 kommentarer:

  1. Det brödet ser väldigt vackert och gott ut! Snyggt med fröna på! Ha en fin Valborg och hoppas att du inte fryser alltför mycket :) Kram!

  2. Det är väl skrivet i stjärnorna att det kommer vara skitkallt ikväll, det är det alltid på Valborgsmässoafton. Man ska stå där och frysa, det är hela grejen ;) Ha en fin Valborg nu!

  3. Anonym sa...

    Valborg är a-l-l-t-i-d kallt och jag tänker alltid på Madicken och hennes nya sandaler som hon olovandes tog på sig och lortade ner vid majelden. Så det måste alltid ha varit så att först kommer vår, nästan så det gränsar till sommar och sedan kommer vintern som på beställning just till valborg, man kanske borde flytta valborgsfirandet och ha det en vecka tidigare..?

    Kram på´re och hoppas romen värmde i alla fall!

  4. Tjusigt brö'!
    Nu var vi ju visserligen inte vid någon brasa igår, de brukar alltid starta innan Håkan kommit hem från jobbet, men det hade säkerligen gått att ha vårjackan på för inte var det så kallt som det brukar vara inte. Det blev till och med läge för en balkongstund med tillhörande cigarr på kvällskvisten:)
    Och rom, det värmer ju hur bra som helst!

    Kramar till dej

  5. Här regnade det hela valborg. Himla typiskt. Men vi stod på kompisens balkong och titta på majbrasan. Sången bytte vi mot rödvin och grillat istället;-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.