Remsan och Ironman

8/20/2012

Denna helgen har varit hur svettig som helst här i Kalmar. För vissa betydligt mer än andra och då syftar jag så klart inte på den värmebölja som drabbat vårt land utan idrottshelgen vi har haft. Tja... Nu kan jag inte räkna in mig själv där, men vi har haft minitriathlon och Ironman. Självklart är vår vän Daniel den största vinnare som kom i mål på 9:52:58!!! Sen struntar vi i att de fanns de som var snabbare, för han var bäst! Själv har jag roat mig mer bakom kulisserna till Ironman, där det har lagats mat för fullt till alla deltagare och alla dessa fina människor som sett till att vi har kunnat ha tävlingarna i vår stad. Min väninna Jessica som äger Kvalitetsbolaget har sett till att all mat tillagats, förvarats och skeppats iväg enligt konstens alla hygieniska krav, vilket inte är lätt när det lagats tusentals portioner mat. Jag följde självklart med nyfiken matnörd som jag är. Ni ska bara veta hur mycket mat man kan smuggla ned i en handväska ;-) De som har lagat all den goda maten är gänget i bästa saluhallen, Bremersons. Grejen var bara den att deras kök var för litet för all mat som skulle lagas, så de fick ta hjälp av en gymnasieskolas kök.


På torsdagen dukades det i Kalmars tennishall upp en pastalunch för alla triathleter. En si så där 1700 portioner! Inför detta kokades det 150 kg pasta som serverades tillsammans med öländsk kyckling (även här gick det åt 150 kg), rökt sidfläsk (75 kg), syltad rödlök (80 kg) rostade pumpakärnor och blandade grönsaker smaksatt med en vinägrett samt vid sidan om en prästostdressing. De som njöt av lunchen fick även en fruktsallad med chiafrön.




Under helgen har det även tillagats drygt 1400 portioner till söndagens bankett för deltagarna i Ironman samt omkring 500 portioner till personalfesten. Det bjöds på kycklingballotine samt en sensommarsallad med bland annat gulbetor och vaxbönor smaksatt med en grov dijonvinägrette och till det en getfärskost (allt närproducerat). Från Guldfågeln på Öland kom hel kycklingsadel som kockarna själva filéade och fyllde med duxelle, en kräm av kantareller (det gick åt 150 kg! - snacka om guldgruva), schalottenlök och timjan. Kycklingen tillagades och skars i skivor för att sedan toppas med en müsli av rostat kycklingskinn, sidfläsk, korngryn, torkade lingon och gräslök. Alla moment i rätten har fått ske i omgångar för att kunna hålla maten fräsch, vilket är en konst i sig, så tillagning och uppläggning gick i en rasande fart.
 
Johannas choklad (som ni också finner i saluhallen) stod för den fina chokladdesserten. I botten ser ni
 en mörk choklad- och hallontryffel och sedan ett lager vit chokladtryffel smaksatt med fläder och champagne toppad med färska hallon samt sockerkakskrutongen med smak av kardemumma. Jag vet... låter ljuvligt gott! Försök föreställa er alla tråg med hallon det fanns, då samtliga desserter toppades med sammanlagt 8500 hallon!


Jessica som är van att springa runt i olika kök för hygienkontroller var klädd i en snygg jacka med namn och sin logga på. Snygg var allt annat än jag kan säga att jag kände mig.


För även jag fick följa reglerna och klä upp mig för att få kika runt bland all mat. Berra behövde inte direkt vara orolig att jag sprang runt i köket och flirtade med någon kock... Men ni kan tro jag snokade i varenda kyl de hade. Det är fascinerade så mycket råvaror det går åt till varje liten del i alla rätter som tillagades. Det var mycket som hade suttit fint att smuggla ut, som en låda kantareller till exempel...
Tack för att ni lät mig vara med och kika på ert fina arbete med all mat under helgen!

12 kommentarer:

  1. Ojojoj, vilka siffror, alltså 150 kilo kantareller... Så spännande att få komma back-stage till ett sådant event för en matfantast! Att du sen var så flådigt klädd förhöjde säkert bara upplevelsen:)

  2. HACCP känner jag till! Du ser ut att leva upp till de höga hygienkraven även om det inte är den snyggaste outfit du visat upp dig i :-)

    Imponerande logistik, massor av god mat och kul att se lite behind the scenes! Mannen kör Triathlon i Stockholm på söndag. Mitt i flytten :-)

  3. kajomida sa...

    Där kan man snacka om storkök! Men, även där du arbetar lagas det väl väldigt många måltider varje dag, fast kanske inte så *lyxiga*... All ära till dom som fixar så mycket mat och gör tiotals liter god sås osv. ;-)

  4. Wow alltså, så coolt vännen1 Och det fick du vara med om, härligt härligt! :) Låter som vi matnördar hade älskat detta, no doubt ;)

  5. Ja jösses! och jag som tycker att jag har mycket att göra i köket ibland när vi har bjudit hem några goda vänner på middag.

    Svar på din fråga i min blogg: Nej jag hade bara fotat lite familjebilder med en enkel digitalkamera innan jag köpte min systemkamera för ca 1 1/2 år sedan. Däremot har jag alltid känt en längtan att fotografera/ta bilder. Men inte riktigt trott på att jag kan ta bra bilder eller att jag skulle klara av att hantera en systemkamera. Och första veckorna när jag hade köpt min kamera var jag gråtfärdig och undrade vad jag hade gett mig in på. Jag förstod inte alls hur jag skulle få till en bra bild. Allt jag fotade blev helt fel. Och jättedåligt. Men samtidigt hade jag bestämt mig för att jag ska klara det. Så jag kämpade på. Läste fototidningar och en del böcker. Vartefter började det lossna, lite i alla fall.

    Men jag tycker fortfarande inte att bilderna blir så bra som jag skulle vilja. Men samtidigt att det så är jättekul att fotografera.Önskar bara att jag hade lite mer tid för det. Och, att få positiv feedback på mina bilder gör mig jätte, jättelycklig.

    Det jag skulle vilja säga till dig är att ge inte upp du heller. För du tar bra bilder. De är ljusa och fräscha. Och det vanligaste misstaget som många gör är att ta för mörka (underexponera) bilder men det gör inte du.

    Sedan är mat jättesvårt att fota så det ser lika fräsch och gott ut som det smakar och ser ut i verkligheten. Men just därför är det så bra och träna på att ta bilder på mat. Man lär sig mycket på det. :-)

  6. Häftigt och imponerande att få ihop så god och fin mat till så många. Förstår att du var där och snokade!;)

  7. Shiiit va spännande att ha fått vara med om detta! Förstår att du trivdes som fisken där:) Johanna är så gullig, hon är syster till en av Marcus bästa vänner:)
    Och vist var det pirrigt idag, iaf för mig;) det gick så bra och hon tyckte det var så kul med skolan! Hur har det gått för er? Var Love pirrig eller blev du med ombedd att gå efter en stund;)?
    Kram på dig!

  8. Snyggt!

    Maten gör ju att jag nästan önskade jag deltog i Iron men, eller nej det nu ljuger jag igen. Skulle jag INTE vilja, aldrig någonsin. Men gott ser det ut i alla fall.

    Kram Malin

  9. Oj vad spännande att få vara med! Vi köpte choklad i saluhallen när vi var i Kalmar en helg i våras och den var riktigt god minns jag. Så mycket hallon och ändå såg de så fräscha ut. Inte mosiga alls :) Ja, jag hade verkligen velat vara med också och få se hur de gör för att få allt så fint och bra :)

  10. Det är verkligen en helt annan värld, den världen där man lagar mat åt många! Desserten såg väldigt lockande ut!

    Fast jag tycker du ser väldans snygg ut i din utstyrsel. I dig själv alltså. Men man känner sig lagom snygg, lite som när man ska opereras. Grön mössa osv. Vilken härlig upplevelse du har haft utöver klädseln!!! Kram!

  11. Ojojoj! Det var rätt mkt mat, kära nån! Du ser ju himla glad ut i allafall och kläderna klär dig ;)

  12. Jag tyckte det var mycket kul att jag fick vara med och kika på hur dessa, ändå rätt få personer, fick ihop den fina maten. Det enda som var synd var att jag jobbade i helgen och inte kunde vara med på den stora folkfest som hela helgen varit. Folk hade picknick bredvid banan samtidigt som de hejade på. Och alla blev påhejade. Alla var vinnare!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.