Vill inte ha vardag

8/13/2012

Från och med idag så är våra semesterperioder över på jobbet och en efter en börjar droppa tillbaka. Jag har jobbat i fyra veckor, men har ändå inte riktigt kommit in i vardagslunken ännu. Det kommer säkert nu när även barnens ledighet är över och det ska fixas middag på ingen tid alls om eftermiddagarna. För att inte bli superstressad får man försöka se det som en utmaning att hitta på middagsrätter som tar mindre än 30 minuter att tillaga. Sedan måste jag klura på vilket som är bäst att ha två trötta hungriga barn som fightas om vem som ska hjälpa till med maten eller om det är lättare att muta dem så de går någon annanstans och brottas...

Idag vart det så snopet att jag blev snuvad på min träning. Kom dit supertaggad (det var ett tag sedan sist...) och då stänger hon dörren framför näsan på mig! Ett par sekunder sen, näe inte minuter, sekunder! och min plats var borta. Fick bli en löprunda med ljudbok i öronen istället. Det är helt sjukt, men jag börjar bli ljudboksberoende (använder Storytel är kanon!). Det går att göra så mycket mer när man lyssnar på bok istället för att läsa och dessutom somnar jag på nolltid med boken i öronen om kvällarna.



Kycklinggryta med bönor, 4 pers.
500 g benfritt kycklingkött, eventuellt skuren i mindre bitar
2 vitlöksklyftor, finhackade
½ tsk salt 

3 dl vispgrädde
1 msk kycklingfond

1 tsk kinesisk soya
1 tsk sambal oelek
½ citron, rivet skal och pressad saft
1 burk/pkt valfria bönor
½ dl hackad bladpersilja

  
couscous (jag tycker alltid vi äter mindre mängd än vad som anges på paketen)
torkade aprikoser eller russin
hackad bladpersilja
salt

Bryn kycklingen runt om i en stekpanna, tillsätt salt och vitlök. Blanda grädde, fond, soya, sambal oelek och citronsaft i en gryta. Lägg i kycklingen och vitlöken. Låt småputtra i 10 minuter. Skölj bönorna och rör ned dem tillsammans med citronskal och persilja. Servera tillsammans med couscous blandat med torkad frukt och hackad persilja. Jag kokade helt enkelt upp vatten och slog över både couscousgrynen och den torkade frukten. När det svalnat lite rörde jag ned persiljan och smakade av med salt.

11 kommentarer:

  1. God och snabblagad kycklinggryta! Tack för tipset. Här är det samma sak. Nu är alla i familjen i gång igen och vi försöker hitta tillbaka till vardagsrutinerna.

    Men visst är det bra att lyssna på ljudbok. Har alltid en sån på gång.

  2. Vardagslunken finns hos oss men vi försöker vardagslyxa lite på kvällarna. Går ju relativt bra nu när det är ljust och solen tittar fram.

    Ja enkla rätter under 30 min är svårt att få till tycker jag...

    Så mycket gott ni smaskade på i förra inlägget, härligt!

  3. Jag försöker oxå ha rätter som tar ca 30 min på vardagarna!!Så surt att hon stängde dörrarna mitt framför näsan på dig när du var inställd på det.
    Och vilken god gryta!!

  4. Att laga mat under halvtimmen tycker jag är kul, lite mer utmaning på något vis! :) Grytan du gjort ser kanongod ut!

  5. Jag är också ljudboksberoende och därmed nöjd med attha en halvtimme till jobbet så jag kan lyssna båda morgon och kväll. Jag sitter kvar på parkeringar både här och där nu för tiden... :) /Maria

  6. Det var ingen dålig gryta du fick ihop, vardag och lite tid till trots. Going strong there!

    Vardagen har sin charm men det är nog fortfarande lite separationsångest från semestern som sitter i. Mat levererar du ju i vilket fall och det är jag glad för :-)

    Ta hand om sig och kram till dig!

  7. Fy vad snopet! Tur att du kan ut och springa i alla fall :=)

    Ja, här är det också tillbaka-till-jobbet och det här året är det extremt kämpigt. Usch. Antar att det är så det är när man har haft en fin semester!

  8. Hej söta vän!!
    Hihi nu är det dax att koppla på vardagen =)
    Nu är jag tillbaka för lite kommentarer! Ser att det har hänt mycket!
    Intressant läsning för lilla mig!
    MEGA STOR kärlek till dig!!
    <3 <3 <3

  9. Kanske dags att föra in barnens köksdagar i veckoplaneringen, då kan de också vara med och planera deras dagar. Det fina är att man kan föra in andra saker i veckoplaneringen också, tex. skura handfatet, gå ut med sopor eller vad som nu är lämpligt för ålder och person :-)

  10. Jag känner mig helt ambivalent, ena stunden vill jag ha vardag, andra inte. Ena: Yey! Andra: Brööööl neeeej. Det finns bra saker med båda: förhoppningsvis kommer man igång med både bra och regelbundna matintag och lite motion om man blir insläppt...
    Även ljudbokslyssnande går i perioder för mig, nu är jag mest inne på p3 dokumentär och sommarpratare.
    Snabb mat som inte är snabbmat är fint, tack för inspiration!

  11. Tycker att du borde varit nominerad till årets matblogg faktiskt. Jag gick in och skulle göra det, MEN ve och fasa kom jag för sent:(
    Kanska kan du göra en kategori med snabblagad BRA vardagsmat??;)
    Jooo, nog skulle jag vilja ha den där butiken allt, om man bara inte behövde tänka på lön och inkomst varje månad.. Men drömmar är till för att förverkligas så kanske en dag;) För dig med kanske?
    Hoppas ni haft en härlig kalasdag!
    Sköt om dig!
    Kram Anna

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.