Även om ni inte gillar lamm så kommer ni älska såsen

4/07/2012

Brukar ni äta lamm till påsk? Jag skulle inte säga att vi brukar det, för jag är lika dålig på traditioner som att hålla reda på födelsedagar. Helgdagarna får jag lov att säga att jag brukar komma ihåg, jag är ju inte helt galen, men eftersom jag ibland jobbar en del av dem så blir det där med traditioner lite luddigt. När jag handlade inför påskhelgen så stod jag och velade mellan kalkon och lammstek, men då jag aldrig har tillagat en hel kalkon och var rädd att den skulle bli torr, föll valet på lammstek. Ni som då tänker "hur lätt är det att laga lammstek", kan jag säga: väldigt enkelt. Innan jag tillagade min första stek så tänkte jag att det skulle vara svårt, men det finns ett enkelt hjälpmedel och det är ugnstermometer. Sedan går det inte misslyckas. Tror jag inte i alla fall...
Jag gned in min stek i hackad chili, krossad rosépeppar, vitlök och färska kryddor, pressade över lite citron och la den i min (läs mammas) lergyta. Till steken gjorde jag en rödvinssås som spetsades med chili och choklad. Ja, det blev helt hallelujagott! Berra nästintill sörplade i sig såsen direkt ur skålen. Vi är båda stora fan av kombinationen mörk choklad och chili, så även i mat. Testa ni med! Gillar ni choklad i maten så kika in detta inlägget.


Chili- och vitlökskryddad lammstek, 6 pers.
1 ½-2 kg urbenad lammstek
10 vitlöksklyftor (det är inte så noga på antalet)
1 röd chili, finhackad
2 msk rosépeppar, krossa dem grovt
1 ½ tsk salt
½ tsk grovmalen svartpeppar
färsk rosmarin
färsk timjan
1 citron

Blötlägg lergrytan i kallt vatten i 20-30 minuter. Putsa steken och vik ut den. Blanda alla kryddor utom citronsaften och gnid in steken på både in- och utsidan. Vik ihop den och lägg den i lergrytan. Klyfta citronen och pressa saften över steken och lägg klyftorna runt köttet. Sätt på locket på grytan, sätt in den i kall ugn och sätt ugnen på 150°. Tillaga i ugnen i 1-1 ½ timme tills köttet nått en temperatur på knappt 60° (mindre om du vill ha den rödare). Låt steken vila en liten stund innan den skärs upp.


Rödvinssås med chili och choklad, 6(-8) pers.
2 morötter,fint tärnade
4-5 schalottenlökar, finhackade
1 msk farinsocker
75 cl rött vin
2 dl balsamvinäger
½ dl koncentrerad kalvfond
1 röd chili, grovt hackad (jag tog även en bit gul habanero)
1 msk tomatpuré
25 g smör
25 g mörk choklad

Fräs morötter och lök i lite olja tills de blivit aningen mjuka. Strö över farinsocker och låt det fräsa med en stund. Slå över vin, vinäger och fond, låt sedan såsen småkoka tills cirka hälften återstår. Vispa ned tomatpuré och smör. Bryt i bitar av chokladen och låt den smälta. Smaka av med salt och peppar. Ät (med sked...) och njut.


Det kan vara svårt att hitta rödvin som passar till lite hetare mat och på systembolaget rekommenderar de oftast lite lättare rödviner, vilket jag över lag inte är så glad i. Till maten drack vi en Ripassovin som var mycket gott, men jag hade faktiskt kunnat tänka mig ett ännu mustigare vin till maten.


 

23 kommentarer:

  1. Se där ja, både lergryta och lammstek - ingen dålig middag alls vill vi lova. Visst är det enkelt att få steken saftig och god i grytan, tror faktiskt inte heller att det går att misslyckas...

    Vinet har vi provat och det föll oss väldigt bra i smaken, men din sås - den måste vi ju spara i såsmappen för framtida kockning!

  2. Allt låter jättegott, och ser snyggt ut! Kanske skulle jag prova med nötstek stället för lamm. Det borde ju också funka, bara att hålla reda på tempen för nöt.

    Kanske dags att införskaffa lergryta igen, hade en på 90-talet som slängdes på 2000-talet. Nu när det är 2010-talet verkar det vara dags igen :-)

    Fortsatt fin påskhelg!

  3. Oj, oj, oj så gott!!! Attans att jag inte har färsk chili hemma, hmm. Ska förbereda såsen till imorogn och tänkte göra din rödvivissås som du gjorde till "innan nyårsfirandet med oxfilén" . Men jag kan välan spetsa den med lit choklad kanske? Mamma ska göra en lammstek nämnligen som hon tar med imorgon. Du vet, mammor är lite oroliga när man varit sjuk, iaf min är det, kanske inte så konstigt men iaf. Så jag ska gör apotatisgratäng och sen den där påsktårtan du gjorde till jobbet i veckan.
    När det gäller kalkon är det samma grej där - termometer! Inga problem;) Den jag gjorde i julas blev mycket bra och jag var väldigt stolt över mig själv:)
    Ha en fin kväll!
    Kramar Anna

  4. åh gu nu vattnas de i munnen,mums.älskar lamm så denna måltid tar väl en till himlen,eller nästan då
    glad påsk

  5. Kanske skulle jag ta och våga mig på att göra lamm, har varken ätit eller tillagat lamm ännu. borde ju passa på att köpa nu när det är ok pris på lamm

  6. Den såsen lät väldigt intressant! Kanske skulle jag våga mig på lammstek också! Ha en trevlig helg / e

  7. Nope, ingen lamm här inte... men gud den såsen måste jag testa. Vad rekommenderar du istället för kalvfond i grönsaksväg? Eller det kanske inte finns något substitut som är bra hmm.

  8. Choklad och chili ihop med lamm är a match made in heaven! När vi grillar lamm har vi alltid choklad- och chilimarinad. Hoppas du har en jättefin påskafton! :-)

  9. Lergryta är verkligen en hit! Jag är så glad att jag kunde ta mammas. Får se till att bjuda henne på mat "ur den" som tack.
    Anna, jag får ta och testa att tillaga en kalkon helt enkelt. En termometer brukar vara receptet för att lyckas. Hoppas ni gillar tårtan! Såsen har ni testat förrut om jag inte minns fel :-)
    Cupcakefluffan, lamm smakar knappt lamm om det är riktigt fint. Men är ruggigt gott!
    Amy, jag tror helt klart du kan ta grönsaksfond eller tärna i litefler rotfrukter som får fräsa med. Jag hade tänkte det, men de flesta av mina rotfrukter hade sett bättre dagar.

  10. Vi brukar inte äta lamm men i år blev det det. Körde nog det lite för länge men blev gott ändå. Hade önskat det lite rödare. Chokladsås låter fint!

  11. Ser ljuvlígt gott ut, jag älskar lamm!

  12. Jag gillar allt på ditt bord :)

  13. Jag äter mest vitt kött, dvs. kyckling, kalkon, fisk och skaldjur. Men lamm kan jag unna mig ibland och någon gång riktigt bra nötkött. Min Malmsten tillagades i en gammal ärvd gryta från Kockums, ovanpå spisen. När vi är i kolonistugan blir all matlagning annorlunda. Jag marinerade det lilla köttet i rött vin, en hel hackad vitlök, rosmarin och svartpeppar i ett helt dygn. Efter att ha brynt steken fick den bräsera i rött vin, fond och balsamvinäger. Det blev gudomligt gott! Din stek låter jättegod! Jag älskar kombon chili/choklad i sås. Jag har ätit det till duva också - otrolgt gott! Ha en god påskdag!!!

  14. Det ska inte stå Malmsten så klart!!! Lammstek ska det vara. Inte lätt att kommentera via Iphone.

  15. Ha ha... Ja, jag undrade verkligen vilken del på djuret Malmsten var :-) Erika, ditt recept på lammstek låter underbart gott! Vilken sås det måste ha blivit med den skyn. Vi äter väldigt mycket vitt kött och fisk/skaldjur. När min man jagade mer så kom nästan allt rött kött från rådjur eller älg. Det nötkött vi äter försöker jag välja med omsorg dock.

  16. Lamm kan vara väldigt gott. Jag kanske skulle leta fram min lergryta och göra ett försök ;o)
    Det ser väldigt gott ut på dina bilder i alla fall.
    Ha en fortsatt fin påsk!
    // Mia

  17. såsen ska bokmärkas genast! Låter såååå gott! :)
    Ha en fin måndag!
    //Lana

  18. Lamm är ju inte min grej, men såsen låter ju alldeles ljuvlig! Har bara provat choklad i mat en enda gång (när vi gjorde en böngryta) och det blev väldigt fin och mustig smak.

    Hoppas du har haft en fin påsk!

  19. Så passande, jag har min lammstek ingnodd i hackad vitlök och persilja och timjan i väntan på ikväll, kanske ska ta och testa den här såsen till då! Jag har aldrig gjort sås från recept, brukar bara använda steksky, grädde och extra kryddor och en skvätt gelé eller sylt sedan är saken biff!

  20. Jag gjorde oxå lammstek i lergryta fast lite andra kryddor. Såsen verkar riktigt smarrig

  21. Härlig sås det där och dessutom älskar jag lamm, borde testas!

  22. Bra jobbat med steken, den ser riktigt mör och god ut. Och såsen ska jag testa, helt klart!

  23. Anonym sa...

    En helt ljuvlig långfredagsmiddag!!!! Tack!!!!
    Lena

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.