En underbar sallad

4/29/2012

Är detta er sista lediga dag (som för mig) eller är ni lediga två dagar till? Jag hade gärna varit lite mer ledig, men i år föll min lott på att jobba Valborg. Ingen eld i år alltså, buhu... Jag tycker Valborg är en mysig helg att fira. Man står där vid elden i de alldeles för tunna vårkläderna och fryser varje år, för det vet ju alla att med Valborg kommer våren, eller hur? ;-) Vi ska ha lite vänner över på middag idag istället. Får se vad jag ska hitta på att bjuda på. Grillat tror jag i alla fall att det får bli, för idag är det så fint väder. Blir tyvärr ingen annan brasa än grillens, om nu inte Berra sätter fjutt på något annat, men jag tror jag ska klä mig lite bart bara för att få lite Valborgskänsla.
Dagens recept är en av mina favoritsallader som passar jättebra till grillat, men även till en massa annat. Kombinationen rostad sötpotatis tillsammans med krämig avokado och lite salt fetaost är ljuvligt gott. Vill ni lyxa till det kan ni alltid toppa salladen med lite nötter också, inte för att det behövs.


Rostad sötpotatisallad med avokado och fetaost, 4 pers.
1 stor sötpotatis, skalad och delad i mindre bitar
flingsalt & nymald svartpeppar
70 g babyspenat
150-200 g fetaost
2 avokado, i mindre bitar

Sätt ugnen på 225°. Lägg sötpotatisbitarna i en ugnsform, ringla över lite olivolja och krydda med salt samt peppar. Rosta dem mjuka i ugnen i 20 minuter och låt dem sedan svalna lite.
Lägg upp spenat, den rostade sötpotatisen, fetaost och avokado på ett stort fat. Strö över lite mer flingsalt och ett par varv med pepparkvarnen.

Testa nu denna sallad till något gott! I alla fall nästa gång ni grillar, lova det!
 
 

14 kommentarer:

  1. Har inte grillat är i år, men ser fram emot premiären! Visst är detta frysande synonymt med Valborg, kommer speciellt ihåg dessa år innan man fyllda arton och kom in på ställen. Man gick gata upp och ner och frös och frös. Vet inte vad man trodde skulle hända egentligen?!

  2. Ja, jag lovar! ser underbart gott ut!

  3. Här har vi just diskuterat om och i så fall vad som ska grillas i morgon, korv blir det i alla fall inte... Jobba ska vi göra båda, Håkan hela långa daggen och Anki bara en liten kort ministund. Frysa hoppas vi slippa, grillen ställer vi i köket och det är förhoppningsvis inte så kallt där:)

    Ha en bra valborg, även om den "firas" på jobbet...

  4. Jag fortsätter vara ledig!!:) Johan är ledig två dagar själv. Så härligt!!
    Många år sedan jag såg en brasa på Valborg. Men alltid när jag var liten. Här i storstan är lite mer sällsynt. Det blir grill med vänner i alla fall!

  5. Äh, Olof skulle ha jobbat, så jag offrade mig ihop med Berra om att jobba imorgon. Men sen bestämde de innan han gick hem i fredags att han skulle vara ledig imorgon. Suck. Berra och jag får hålla ställningarna ändå. Får se om vi håller oss nyktra. ;-) Kram!

  6. Den salladen ser riktigt god ut, enkla och fina råvaror - alla smaker gillas!

    Ledig två dagar till, jättelyxigt. I morgon blir det brasa nummer två. Vi har redan tjuvstartat med en.

    God grillmiddag!

  7. Härligt, förslag på goda sallader till alla grillmiddagar är toppen och denna se verkligen jättegod ut. Ska helt klart testas. Här blir det majbrasa imorgon. Var ju några år sedan sist. Sonen är dessutom scout och ska gå fackeltåg till brasan. Sköna maj välkommen....

  8. Sötpotatis är underbart! Jag saknar brasan på Valborg - här på västkusten eldar man till påsk istället. Konstigt folk! : )

    Ha en riktigt fin Valborg, efter jobbet. Jag har en semesterdag, så det blir fyra dar i sträck för mig. Kram!

  9. En sallad helt i min smak, bara goda ingredienser i den :) Glad Valborg! Här blir det nog ingen brasa, och frysa behöver vi inte heller :)

  10. Låter väldigt spännande! Jag har aldrig provat sötpotatis... Kanske är det dags nu... ;)
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

  11. Den här blir det till det grillade ikväll!!! Kalasbra=) Alltid när jag känner lite panik över vad jag ska laga när vi ska ha gäster, vet jag att jag alltid kommer hitta något eneklt och bra hos dig!!! Kanoners=)))
    Ha en fin valborg, även om den innebär jobb.
    Kramar Anna

  12. Mums! Denna sallad måste jag testa bums - helt i min smak! (Ja, allt med en av ovan ingredienser får mig på fall, så när de tre är samlade blir jag riktigt taggad!)

  13. Anonym sa...

    Låter jättegott!Det är så kul att testa nya kombinationer. Tack för en jättefin och bra matblogg :)

  14. Vilken spännande sallad... sötpotatis är jättegott mmm. Vi är iväg nu i några dagar på spa så jag tror inte det blir en brasa här... men den som lever får se helt enkelt! :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.