Både en piffig Remsan och soppa

4/12/2012

Idag har jag njutit av att bli ompysslad av min frisör som så passande kom in en dag under sin ledighet och jag fick en tid. Så nu är är jag superfin i håret! Tack sötaste Sofia, du är bäst! Vad som också är så bra är att de har riktigt gott kaffe och de bjuder alltid på choklad till kaffet. Plus, håll i er, man får sitta i en massagestol medan håret tvättas och hårbotten blir masserad. Mmm... Lyxigt värre en gråtrist torsdag.

Jag vågar knappt säga något om dagens middag från Middagskorgen... men ni som känner oss vet. Rakt in i Remsanhjärtat via magen. Kokosmjölk och currypasta kan aldrig bli fel, ever. (Och syrran, du håller tyst om när jag lagade mat till ditt kalas den där gången...)
Enkelt. Gott. Punkt slut.


Curry chickensoup med äpple, 4 pers.
1 msk curry (jag tog röd currypasta)
2 salladslökar, strimlade
1 äpple, tärnat
5 dl vatten
1 burk kokosmjölk
1 hönsbuljongtärning
2-3 morötter, i slantar
500 g kycklingfiléer, tärnade
1 broccolihuvud, i mindre bitar (lade jag till)
1 msk flytande honung
(skulle även varit cayennepeppar i, men eftersom jag tog currypasta istället för vanlig uteslöt jag det)

Hetta upp lite olja i en rymlig gryta och fräs currypastan i ½ minut. Tillsätt hälften av salladslöken och äpplet, fräs ytterligare 1 minut. Slå på kokosmjölk, vatten och hönsbuljongtärning. Låt koka upp och lägg morotstärningarna. Låt soppan koka i 10 minuter under lock. Tillsätt kycklingbitarna och flytande honung. Låt puttra ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Tillsätt den andra salladslöken och klipp över lite färsk koriander om så önskas. Servera soppan tillsammans med ett gott bröd eller ris i små skålar vid sidan om.

17 kommentarer:

  1. Oh vad gott! Vilken god soppa, och passar utmärkt mig som äter mejerifritt! :)
    Kram
    //Lana

  2. Men mums! Vilket bra recept! Passar oss också, som kör mjölkfritt.
    Bild på dig med nya frisyren?

  3. Anonym sa...

    Härligt frisör besök låter toppen : ) med massage. Tack för tips och råd ang lagringsutrymme. Jag köper mer utrymme här ska inget raderas inte : ) kram Sofia

  4. Mums vad gott idag igen, ska testa med äpple nästa gång jag gör en liknande variant (det har jag aldrig haft i asiatisk mat). Idag var vår kasse också helt ok så jag är inte lika avis som innan ;). Men var är håret????? och jag menar inte det i soppan...

  5. Wow vilka härliga färger på den rätten! Och med allt gott i kan jag verkligen föreställa mig smakerna, lite knaprigt och bara så gott. Det var ingen dålig rätt att få i matkassen.

    Din dag hos frissan kan jag inte bli annat än rejält avis på. Vilken njutning!

  6. Vackert! Och det låter som en soppa helt i min smak (förvånad?) :-)

  7. Kokosmjölk i mat gillas :) Och lite lyx på en torsdag är aldrig fel!

  8. Åååh. Det finns verkligen få saker som är så härliga som att gå till frisören! Älskar't. Min bjuder alltid på hembakade chokladmuffins med jordgubbar i, SÅ GODA! Ska dit nästa lördag, tralalala!

  9. Det där är smaker som jag också gillar. Men det var längesen jag gjorde något sådant nu. Tack för tipset (fast jag använder nog quorn i stället).

    Sv: Jo, maten var väldigt uppskattad. Speciellt dina rödbetsbiffar. Alla gillade dem och några hade det till och med som påskmat. Jag skickade med en länk till din blogg så märkte du ett uppsving i besökare strax före påsk var det nog mina jobbarkompisar ;)

  10. Åh, det låter verkligen inte alls dåligt med ett besök hos din frisör, synd det är lite väl långt dit... Undrar just om det finns någon massagestol hos stans frisörer?

    Det där med äpplen i låter ju väldigt gott, friskt och krispigt att ha i!

    Och du, hoppas ni får en sköööön helg,
    kram!

  11. Jag är i SÅ stort behov av en klippning. Har inte klippt mig sedan i november. Bedrövligt!!
    Och vilken soppa! Den ska testas!

  12. Låter som en riktigt god soppa

  13. åååh, jag vill också ha en bra frisör! men det känns lite långt att åka till Kalmar för att klippa håret...

    soppan låter god! eller fast det gör den inte för jag klarar inte av thaimat för tillfället, men jag gillar ju det egentligen så den låter god ändå! den var fin att se på i alla fall..

  14. Instämmer att kokosmjölk och currypasta är en finfin kombo!

    Ja, fotobevis på den nya frisyren vill vi ha minsann ;)

    Önskar dig en fin helg!

  15. Kycklingsoppa måste vara den ultimata maten en dag som denna när vintern gjort comeback. Något att fundera på till lunch kanske?

  16. Hallå bästa du!
    Hoppas ni hade en toppenkväll igår, såg ju väldigt mysigt ut onekligen;)
    Soppa är alltid gott, kan man ju testa. påsktårtan gjorde succé iaf:)
    Ha en härlig lördag! Skickar ett meddelande till dig på fb om en sak;-)
    Kraaaaam Anna

  17. Så roligt att recepten passar er familj så bra! :)

    Och ingen dålig frisersalong! Massagestol låter toppen!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.