Pimpad torsk

4/24/2012

Dagens recept blev en blandning av lite allt möjligt kände jag, men det blev mycket gott. Ni som inte tycker om fisk (för det vet jag är några av er som inte gör) så testa äpple- och fetaostpeston till något annat smarrigt! Om inte förr så absolut till sommarens grillmat. Testa även att byta ut den vanliga tagliatellen mot hyvlad morot och squash någon gång eller blanda den med pastan som jag har gjort.

Rimmad torsk med äpple- och fetaostpesto, 4 pers.
600 g torskfilé, delar i 4 portionsbitar
salt och vitpeppar

Rimlag:
5 dl vatten
4 tsk salt
1 ½ tsk socker

Äppel- och fetaostpesto:
1 äpple, tärnat
150 g fetaost, tärnad
2-3 msk grön pesto

2 portioner tagliatelle
2 morötter, tunt hyvlade på längden
1 squash, tunt hyvlad på längden
½ dl bladpersilja, hackad
riven parmesan

Blanda vattnet med salt och socker och rör tills det löst sig. Lägg i fiskbitarna och låt dem rimma i ca 30 minuter. Blanda äppelbitar med fetaost och pesto. Koka pastan enligt anvisningarna på paketen och lägg ned grönsakerna i kokvattnet sista halvminuten. Låt allt rinna av. Ta upp fisken ur lagen och torka av den. Stek den i smör och krydda med salt och peppar. Blanda pastan och grönsakerna med persiljan och strö över lite parmesan vid servering.

Idag har vi haft en så skön dag, lediga och slappandes i solen. Lite nytta har vi också gjort, men mest har vi bara tagit det lugnt. Lovely!


15 kommentarer:

  1. Torsk på tallin! :-) Vad bra att du gjorde mig uppmärksam på det där med parisbilderna som jag delat på Facebook, jag tyckte det var lite dålig respons på dem. ;-) Men det är ju inte så konstigt, om de aldrig kom ut i det allmäna flödet. Nu har jag kommit fram till att det inte räcker att bara "share photo", jag måste sedan gå in på fotot och klicka share igen på de för att det ska komma ut. Då borde det funka.

  2. det ser gott och vårfräscht ut! ja, både maten och den härliga bilden på dig i vårsolen :)

    jo, jag vet ju att jag får äta varm brie, men ibland vill man ju bara ha vanlig kall brie på ett litet tuc-kex med paprikasmak... men jag får nog göra en sån där brietårta snart om suget blir alltför stort!

  3. Den där peston lät ju supergod. Härligt att lapa lite sol, känns som våra inbyggda solcellsbatterier behöver laddas!

  4. Åh du ser ut att ha det gott! Torsken ser inte så dum ut den heller! /E

  5. Jaaaaa gud va bra ett toppen-fisk-recept som på beställning! Ska jag testa i morgon eller på torsdag. TACK! Kram Anna

  6. Måste bli bättre på att laga annan fisk än lax. Blir liksom inte av...

    Ser så gott ut!

    Kram Malin

  7. Jösses vad gott! Ska kommma ihåg det tillbehöret. Gillar!

  8. Härlig solbild. Hörde om en nyinvandrad kille som tyckte det var så konstigt att när solen dök upp i Sverige ställde sig alla still mot en vägg och blundade, ha ha.

    Har aldrig rimmat. Fisk alltså. Men jag som äter så mycket fisk borde testa!

  9. Äppel-fetaostpesto låter riktigt fräscht och gott! Härligt med solsken :)

  10. Så härligt det ser ut i solen! Här i Göteborg väntar vi på våren. I dag åskar det och blixtrar så jag funderar på om jag verkligen ska våga cykla till jobbet? Så trist att åka spårvagn bara, så jag drar mig för det...

    Vilken härlig pesto! Den sparar jag i min receptsamling! Tack!

  11. Anonym sa...

    Mysigt i solen finis : ) Vad god fisken ser ut mums : ) kram Sofia

  12. När jag läste om äpple- och fetaostpeston så hände det grejer i munnen. Fantasin skenade iväg och smaklökarna trodde väl att jag på riktigt hade tagit en tugga så att det stramade till på ett positivt sätt. Den gör jag gärna!

    Vilken typ av äpple blir bäst? Ett syrligt Granny Smith eller en sötare sort?

  13. Härligt att bara ta det lugnt i det fina vädret. Den där peston bokmärker jag bums!

  14. Här åts det oxå torsk igår, fat i soppform=) Det här ser mycket gott ut och skall läggas till kommande måltider:))
    Skön stund i solen ser det ut som=))
    Kram Anna

  15. Oj så gott det ser ut, nu blev jag galet sugen på fisk!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.