Solen i en form

4/26/2012

Idag tror jag inte att jag vaknade överhuvudtaget. Känns som att jag har velat nicka till så fort jag har satt mig ned. Inte så lyckat en dag som denna när vi varit iväg och lyssnat på en massa människor som hållit föredrag. Jag vill dock inte riktigt kännas vid att jag skulle ha snarkat till lite grand som Johanna påstod... Sov i alla fall på riktigt på bussen hem från Oskarshamn och vaknade upp i ett regnigt Kalmar :-(  Eftersom solen inte vill lysa på oss så får min gula kasslergratäng med mango göra det. Hittade receptet hos ICA och vi tyckte hela familjen att det blev mycket gott. Låt er inte luras av ingredienslistan för smaken blir annorlunda än vad jag i alla fall förväntade mig.







Kasslergratäng med mango, 6 pers.
800 g kassler i skivor
1 stor rödlök, strimlad
1 mango, tärnad (nästa gång tar jag nog 2)
2 dl vispgrädde
2 msk svensk stark senap
2 msk riven ingefära
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
riven ost

Sätt ugnen på 225°. Lägg kasslerskivorna omlott i en ugnsform. Sprid ut löken och mangotärningarna över kasslerskivorna. Blanda grädde, senap och ingefära, salt och peppar. Häll blandningen över kasslern och strö över riven ost. Tillaga i mitten av ugnen 10–15 minuter, tills gratängen fått fin färg. Servera tillsammans med valfritt matgryn och en krispig sallad. 


18 kommentarer:

  1. Anonym sa...

    Känner igen mig är så trött och seg var f-n är våren ; ) Maten ser god ut älskar frukt i mat mums : ) FIN form med super fin : ) kram Sofia

  2. Låter som mat i min smak!

    Kram Malin

  3. Känner igen mig helt! Trodde att jag var sjuk eller har grymt låga blodvärden men sedan låter det ju som om var och varannan människa känner likadant. Mysko? Men din gratäng livar upp lite och den lät supergod. Tror minsann den kommer att få liva upp Kaksmulans middagsbord inom kort.

  4. Kan hända att du blev trött just av att bara sitta och lyssna. Du är väl van vid att vara i rörelse på dagarna annars...

    Ingredienserna sätter lite myror i huvudet på mig, hur blir det där? Men jag får lita på dig när det gäller smaken!

  5. Jag är ju väldigt förtjust i både kassler och frukt i mat så den bokmärker jag.
    Visst blir man trött av grått regnväder!! Hoppas på sol till helgen!

  6. Ser gult och soligt ut minsann :) Ja, nu är man lite trött allt... tur att det är sista arbetsdagen imorgon och att det är långledighet som hägrar, kram!

  7. Mumsigt värre! Låter som en spännande kombo med kassler och mango!

  8. Jag tycker att salt och sött passar bra ihop, lite som curry och banan :) Önskar dig en fin fredag och start på helgen!

  9. Anonym sa...

    Verkar som om alla är trötta dessa dagar, hoppas vårvärmen kommer snart!
    Spännande recept, det här kommer jag definitivt att prova!

  10. En poppigare variant av kassler med ananas :-) Trevlig helg på dig, hoppas ni får sol och värme i massor!

  11. Kul med lite nya utmaniingar! Jag skulle behöva det jag med, det är farligt att bara traska på i samma gamla hjulspår, såvida man inte älskar det man gör vill säga!

    Men du, BB, Im lost, för inte är det väl en förkortning på bag-in-box i alla fall?!

  12. Kul med en ny variant med kassler.

  13. Men idag sken ju solen här, fick världens välkomnande! :D

  14. Jag, som inte äter griskött, är så glad att det finns "kassler" gjord av kyckling eller kalkon numera. Då kan man lätt göra en sån god gratäng som du tipsar om här! Mango passar så bra till salt mat att jag är övertygad om hur god din gratäng är, bara jag ser den! Kram och ha en fin kväll!

  15. Anonym sa...

    Jag har slutat använda färsk mango, svårt att hitta lagom mogna, använder numera alltid fryst och det går jättebra. Trevlig helg. Ewa

  16. Erika, vi har också testat kalkon-kassler och den var mycket god. Inga läskiga sega bitar i dessutom!
    Ewa, visst går fryst mango bra att använda i maten. Jag är däremot tvärtemot dig och har nästan alltid färsk hemma, men aldrig fryst.

  17. Den ser verkligen solgul och uppiggande ut!

  18. Det här har jag lånat med mig till salt&peppar! Hoppas att det är okej med dig, annars får du hojta till!
    http://www.saltpeppar.se/blog/?p=17120

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.