Flera sådana här dagar tack!

4/28/2012

I tisdags när solen sken hade jag och Milia en härlig planteringsdag. Som ni ser har mina frön grott så fint och var redo att få lite större utrymme att växa på. Sedan får vi se hur många som överlever, men jag hoppas på att kunna sköra både tomater och chili. Jag har även sått dill och gräslök samt både grön och röd basilika, men det är bara basilikan som hittills ser glad ut.

Milia hjälpte till att fylla alla krukor med jord så att jag kunde stoppa ned plantorna. Det var en av de första dagar denna vår som till och med jag, som brukar vara så frusen, tyckte att det var skönt i bara kortärmat. Milia tyckte vi kunde fylla deras pool med vatten, men det får vi vänta med ett tag till. (Idag känns det dessutom väääldigt långt borta...)



Jag har satt fyra olika chilisorter. Röd chili är flitigt använd här hemma så den var det bara att trycka ned ett par kärnor som fick gro. Jag har även planterat Jamaican Bell som ska bli små, knubbiga, röda och klockformade. De ska ha en medelstyrka och dofta friskt, syrligt och påminna om rabarber. Hot Lemon heter en annan sort jag har planterat. Det ska bli avlånga gula frukter med stark hetta och precis som namnet säger ska den både dofta och smaka citrus. Fjärde sorten går det dock lite trögt med och det är gul habanero som jag tog kärnor från de frukter jag hade i frysen, vilket kanske inte var så lyckat. Vi får se för jag har tryckt ned några nya kärnor som fått torka innan de hamnat i jorden. Gul habanero för er som undrar har en stark chili smak, men är även söt i smaken vilket ger en fin rundning på hettan i maten. Tack Moma ännu en gång för leveransen!

Hmm... Ja, någon, inga namn nämnda, planterade även lite forsythia på våran gång. Mycket fint fast dock lite opraktiskt. Forsythian är verkligen en av mina favoriter bland allt som börjar blomma nu. För visst är dess solgula färg uppiggande!

Alla idéer vår dotter får är inte helt galna, att plantera lite penséer i grytor och pannor från lekstugan var ett bra påhitt. Visst blev det fint?!

Samma dag kom mitt paket med sakerna jag beställt från Kaksmulans webshop och där i låg Milias nya förkläde. Snälla Gun hade skickat med en matchande kockmössa. Lyckan var total! Hon hade kläderna på sig tills hon skulle gå och lägga sig och precis som jag hade trott ville hon dagen därpå ha dem på sig till dagis. En liten kompromiss slutade med att hon hade vanliga kläder och kockmössan på sig när hon åkte till dagis. Fröknarna fnissade och undrade om hon hade tänkt laga maten den dagen.



10 kommentarer:

  1. Så härligt, vilken fin dag det var. Blir alltid lika avis på er trädgård med planterandet, alla roliga chilisorter mm...
    Det fina vädret fick vi ta del av idag, härligt med årets första vila på bryggorna:)

    Jodå, nu så är det snart tid för årets händelse, bara en månad drygt! Spännande!!!

  2. Underbara bilder, tycker Milia passar finfint i sitt förkläde och matchande kockmössa!:)

    Så mycket gott ni odlat, spännande att se sedan när det kommer upp. Själva har vi odlat en hel del också... bl a chili, tomater och några örter. Också får vi inte förglömma den indisk koriandern (varje anständig indisk kvinna har koriander i sin odling ;) )

    Ryssvärmen får gärna stanna ett bra tag om vi får bestämma, kram!

  3. Våren är underbar!! Vilken söt liten kock!

  4. Vad underbart söt hon är!! Så roligt att hon gillade det. Hon kommer att gå i mammas fotspår i bistron den tjejen ;). Jag har också sått lite men ack vad dåligt en del gror, men persiljan och gräslöken växer i alla fall för att inte tala om alla maskrosorna i gräsmattan;)

  5. Så roligt med odlingar och att se allt växa! Spännande. Milias förkläde är så snyggt :)

  6. Vilken liten kockprinsessa, söt som socker!

    Kram Malin

  7. Men Milia, lilla solstrålen, så fin! Och verkligen tjusiga små planteringar!

  8. Jag vill också odla! Men det får vänta till nästa säsong då jag trädäcket klart och inte lever på en byggplats. Det finns liksom inte ro och tid i skallen att tänka på kryddor och chili också...

    Det ser ut att bli fler sådana här dagar denna valborgshelg. Ni ser ut att ha det riktigt härligt i trädgården!

    Fortsatt sköna dagar till dig och familjen!

  9. Vilken charmig kock! Och så impad jag blir av allt planterade.

  10. Nu återstår bara att se vad som överlever...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.