Båtar med trevlig last

4/10/2012

Imorgon klockan 11 måste ni ratta in P4 Kalmar på radion eller via webben och lyssna på mig och Anastasia när vi bakar macarons och cupcakes i direktsändning! Okej, jag kan inte skryta med att jag kommer stråla med mina bakkunskaper, utan jag är mer med för att hjälpa till att äta upp... hrm, förlåt, vispa och lite så i bakgrunden. Utan programmets stjärna kommer Anastasia vara för hon är grym på att baka. Believe me, jag har smakat hennes fina bakverk.

Denna vecka kör vi Middagskorgen igen (psst... kolla in deras erbjudande med ett vårgrönt köksset). Det var nämligen en viss person som rycktes med i den fina påsklovskänslan som infann sig i helgen att hon glömde bort att det efter helgen kom en vanlig arbetsvecka... Så de fick bli min räddning. Grymt smidigt att någon annan planerar veckans middagar och handlar allt som behövs åt dig. Och denna veckas meny passar oss bra, mycket frukt och grönt i recepten känns det som. Först ut var köttfärsfyllda squash som är en favorit sedan tidigare, men går ju självklart fylla med quornfärs eller bara grönsaker om ni så önskar. Barnen ville inte inte ha "den varma gurkan" utan åt färsen tillsammans med pasta och morötter. Båda gillade smaken på köttfärsröran som var i, men Lowe undrade vad det var för något mjukt jag gömt i hans mat.
-Hm... jag kommer inte ihåg. Ät upp så ska jag se om jag kan komma på vad det var.
En stund senare är tallriken nästan tom.
-Men det är ju svamp i min mat! Och jag som inte tycker om svamp!
Om inte min son kommer till skolan imorgon har han dött svamp-döden, nästan lika allvarligt som lök-döden...



Vilda köttfärsbåtar, 4 pers.
500 g färs
2 squash, delade på längden
200 g champinjoner, hackade
1 vitlöksklyfta, pressad/riven
2 msk tomatpuré
1 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 tsk chilipulver (skulle vara 1 krm, men that´s for chickens)
½ tsk spiskummin (skulle det inte vara alls, men det är gott)
riven ost

Tzatziki med rädisor, 4 pers. (jag gjorde min egen variant)
2 dl matyoghurt
1 knippe rädisor, grovt rivna
½ gurka, grovt riven
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1 msk olivolja
salt
svartpeppar

Sätt ugnen på 225°. Gröp/skrapa ur fruktköttet ur squashhalvorna och hacka det. Ställ squashbåtarna i en ugnsfast form och ställ in dem i ugnen, även om den inte har gått upp i värme. Stek färsen smulig och tills den fått fin färg. Tillsätt champinjoner, squashhacket och vitlök. Häll på tomatpuré, vispgrädde och kryddor och låt allt koka upp. Ta ut squashbåtarna ur ugnen och fyll dem med köttfärsröran och strö över riven ost. Jag lade lite cocktailtomater runt dem. Gratinera i ugnen ca 15 minuter.
Riv rädisor (gör det i maskin om du vill ha några fingrar kvar) och gurka. Strö över salt och låt dra en stund. Pressa ur vätskan ur grönsakerna och blanda dem med matyoghurt, vitlök och olivolja.
Smaka av med salt och svartpeppar.

9 kommentarer:

  1. Ojojoj, svamp-döden och lök-döden, låter allvarligt det där och inget att leka med:)

    Anki är ledig helt på egen hand i morgon, så då ska webbradion ställas in och lyssnas på, så kul!
    Lycka till!

  2. Den där Tzatzikin... yummie säger jag! Önskar jag inte jobbade imorgon så jag kunde lyssna på radion ;)

  3. mmm... vad gott! Receptet ska bokmärkas! :)
    kram
    //Lana

  4. Jag gör som Anki och knappar in dig på webradion så klart. Kör också på matkasse denna veckan. Men din "dagens" såg mycket godare ut än vår ;).

  5. Att fylla grönsaker är mums och tzatzikin låter också mycket god!

  6. Im feeling the pressure! ;-) Nattpasset går sakta men säkert frammåt, kommer snart och knackar på din dörr!

  7. Opps! *framåt. Klockan är för mycket! ;-)

  8. Haha, lök-döden och svamp-döden. Det värsta jag visste när jag var liten var kokt torsk eftersom det växte i munnen.

  9. Hahaha jag har en 38-åring som FORTFARANDE är livrädd för svampdöden;)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.