Plockmat

4/20/2012

Igår var jag på afterwork med ett par väninnor på Larm. Ett mycket trevligt ställe i Kalmar som de har fräschat upp ordentligt. Jag har tidigare varit där på nästan alla tider på dygnet höll jag på att säga, men i alla fall lunch, middag och senare på kvällen då det är som bar där. Mitt sällskap och jag har varit nöjda alla gånger och så var vi även denna.Det fanns en hel del rätter att välja mellan till en hyfsad peng. Jag tog en plocktallrik som de varierar från gång till gång, antar att det är därför den fått namnet skafferiet. På den fanns en underbart god jordärtskockssoppa, som var krämig och innehöll tunna skivor stekt eller friterad jordärtskocka. Ljuvligt god! Jag kan inte i mitt liv fatta att jag så sent som bara för något år sedan upptäckte dessa fantastiska små knölar.

Några valde fish´n chips och även den var god enligt de andra. Även om det är gott med citron på, så slår det inte att stänka över vinäger som de serverar i England. Har ni testat det? Jag älskar det.


Ikväll blir det också någon form av plockmat hemma hos oss. Berra och jag har dock inte riktigt bestämt oss ännu om vi bara ska frossa i skaldjur eller även lite ostar och charkuterier. Känner jag oss rätt så hoppar vi middagen och slår på stort med smårrätterna istället. Ha en skön fredag mina vänner!

13 kommentarer:

  1. Vilka härliga tallrikar! Plockmat är inte så tokigt. Kanske går loss på det själv i kväll på landet...

    Fish & chips har jag ätit i London i tidningspapper men jag kan inte komma ihåg om det var vinäger på. Däremot älskar jag chipsen Salt & Vinegar. Nästan så att tungan krullar sig men gott är det!

    Önskar dig och Berra god plockafton!

    Kram

  2. Åh, plockmat är ju löjligt gott ibland! Jag tänkte duka upp det imon! Trevlig helg!

  3. Jag vill önska dig och din familj en kanon fin fredag och en kanon fin helg så syns vi snart igen ;-)

  4. Vilken härlig plocktallrik! Jag önskar att fler restauranger hade såna tallrikar, det är ju klockrent!

  5. Sååå glad att jag hittade hit. Nu är jag full av inpiration inför kommande helgs konfirmation! Allt jag sett hittills är precis i min smak..Ha en fin helg!

  6. Smårätter är riktigt gott. Man kan sitta hur länge som helst och bara njuta.

    Kram och trevlig helg

  7. Plockmat är ju alltid gott. Ha en fin fredagskväll nu kram /E

  8. Plockmat är fint det!

  9. Åh, nu blev jag sjukt sugen på friterad/stekt fisk, vinäger på är gott likaså pepper sauce!!

  10. Så kul att hitta en plockmatstallrik på restaurang, varför har inte fler sådana frestelser kan man ju undra!
    Smårätter, mums:)

    Ha en riktigt fin helg på er, alla i la familja.

  11. Smårätter är aldrig fel, det gör ni helt rätt i. Önskar dig och familjen en riktigt trevlig helg, kram!

  12. Plockmat är bäst. Tror jag skulle kunna leva på det!
    Kattis, vad trevligt att höra! Välkommen in i gänget ;-)
    Moma, Berra undrar, man kan väl ha peppetsauce till allt?! Ingen har väl dött av att gråta lite vid middagen ;-)

  13. Vilken trevlig tallrik!

    Äter inte fish 'n chips så ofta, men tycker det är godast med citron på och majo till, tartare-sås funkar men alla är inte så goda... :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.