Middagen ni andra missade

4/25/2012

Har ni varit nyfikna vilken middag ni kunde ha bjudit era vänner på? Även om bara en kunde vinna ingredienserna till mitt recept med HP-sauce, så har ni nu alla möjlighet att testa maten för här är min middag! Jag tycker det blev mycket gott att smaksätta rödvinssåsen med HP-sauce och den passade bra till både köttet, gratängen och rödbetssalladen med getost. Så lova nu att ni testar mitt recept och bjuder ett par vänner på! På HP-sauce Facebooksida kan ni denna vecka se de andra bloggarnas recept, så håll utkik för det kommer ett nytt recept varje dag!




Pepparbiff med HP-saucespetsad rödvinssås, krämig gratäng och rödbetssallad, 4 pers.
Potatis- och jordärtskocksgratäng:
800 g potatis, tunt skivad
200 g jordärtskockor, skivade
3 dl mjölk
3 dl vispgrädde
1 liten purjolök, strimlad
2 vitlöksklyftor, krossade
salt och peppar

Sätt ugnen på 200°. Fräs löken och vitlöksklyftorna i lite olivolja utan att dom tar färg. Häll i grädden och mjölken, låt koka upp. Lägg i den skivade potatisen och salta och peppra rikligt. Det ska nästan smaka översaltat. Koka potatisen tills stärkelsen har löst ut, potatisen blivit lite mjuk och blandningen har blivit tjock och krämig. Lägg i jordärtskockorna och häll upp i en eller flera små ugnsformar. Gratinera i 30-40 minuter.
Rosta samtidigt några hela cocktailtomter i ugnen.


HP-saucespetsad rödvinssås:
3 dl rödvin
1 ½ dl HP-sauce
2 msk råsocker
2 msk tomatpuré
1 gul lök, klyftad
2 vitlöksklyftor, krossade
1 kvist rosmarin
1 msk honung

Blanda rödvin, HP-sauce, råsocker, tomatpuré, lök och rosmarin i en gryta. Låt såsen sjuda på svag värme en stund så den reduceras och blir tjockare. Smaka av med honung.

Rödbets- och chèvresallad med rostade hasselnötter
4 stora rödbetor
150 g chèvre
70 g ruccola
½ dl hasselnötter

Koka rödbetorna mjuka och gnid sedan av skalet under rinnande kallt vatten. Skär dem i klyftor och fördela på fyra tallrikar tillsammans med ruccolan. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna så skalet blir lite bränt och börjar lossna. Gnid loss skalet med hjälp av ett hushållspapper och hacka nötterna grovt. Smula chèvreosten över salladen och strö över nötterna.

4 portionsbitar oxfilé eller biff á 150 g
grovt krossad peppar
lite salt

Rulla sidorna av köttet i grovt krossad peppar. Stek köttet och salta steksidorna


Det kom en bild från en mycket lycklig vinnare som hade fått alla ingredienserna hemskickade.


16 kommentarer:

  1. Så fint allt ser ut och att blanda HP-sås med rödvin låter mycket gott! Ha en fin dag!

  2. Det kanske var lika bra att jag inte vann eftersom vinsten innehöll kött. Kunde jag ju räknat ut men det tänkte jag inte på... Annars verkar det väldigt gott. Allt det andra hade jag lätt kunnat äta upp utan problem :)

  3. Alltså, kanske en dum fråga - men jag har aldrig lagat nått med jordärtskocka. Hur gör man? Hur ansar man den liksom? Den ser ju inte klok ut...

  4. Ser inte alls äckligt ut! Den där salladen med getost låter smarrig. Ska få ett HP-prov i brevlådan någon dag så då vet jag vad jag kan använda den till.

  5. Annika, du tänker nog på kronärtskocka och den äter vi så här:
    http://remsansbistro.blogspot.se/2010/10/olandsk-tapas.html
    Jordärtskockan är som en knubbig liten rotfrukt och skalas och tillagas som dem.

  6. Det ser ju vansinnigt gott ut. Till och med jag skulle kunna tänka mig en skvätt HP i såsen med de tillbehören. Getostsallad med rödbetor är bland det bästa jag vet, mums!

  7. Ingen dålig vinst!

  8. Ser mycket gott ur också, fast först undrade frun här varför du lagt jordgubbar på tallriken... snacka om trötta gamla ögon - hrmpf!

  9. Vilken vinst! :) Och den där rödbetssalladen går inte av för hackor minsann...!

  10. Jag missade nog injudan :) Ser magiskt gott ut.

  11. Jag har ibland balsamvinäger i rödvinssås och HP-sauce blev ett kryddigare alternativ. Och passade mycket bra till allt det andra även "jordgubbarna" :-D
    Christer, vad säger du?! Kom aldrig inbjudan fram?!

  12. det där såg inte alls så himla tråkigt ut! nu blev jag hungrig igen... typiskt. och jag kan ju inte gnälla över att inte jag vann de goda ingredienserna när jag inte ens var med och tävlade. dumma mig!

  13. Fantastisk vinst! Grattis till den lyckliga vinnaren!

  14. Jag kopierade menyn rakt av i kväll, fast med en skvätt grädde i såsen å är i fullkomlig matkoma!
    Himmel så gott!

  15. Åh, vad roligt att höra Lisa! :-)

  16. Aaa, ja, jag var nog ute och resten en sväng där. Men då ska jag leta efter jordärtskocka nästa gång! Att gratängen i sig är god vet jag - för visst är det Tinas variant?!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.